Bovag tegen afschaffen vrijstelling mrb oldtimer

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • ikke

    Laten ze gewoon de vrijstelling in het weekend laten gelden. Zodat je alleen van vrijdag avond tot zondag avond met je oltimer mag rijden zonder belatimg te betalen.

  • Prichard

    en al die nieuwe auto’s met wegenbelasting vrijstelling dan?
    Dat is toch ook apart,

  • johan

    zelf ben ik voor een 60 dagen kaart of blackbox die uitgelezen kan worden bij de apk. ik zelf heb 2 transam’s daar word alleen maar mee gereden als het mooi weer is anders niet dus ik wou hierbij de mensen die met een afgedankte taxi uit duitslands 20.000 of 30.000 km per jaar rijden belasting vrij even feestelijk bedanken voor het verpesten van onze hobby

  • fredrich

    Ik rij zelf een Opel bj 1985 geimporteerd uit Duitsland omgebouwd om op lpg te rijden. Bij de co meting voor de apk is deze auto minder milieu belastend dan een gewone ( lees modernere ) benzine auto. Als men het dan toch op milieu gronden gooit dan zou ik graag ALLE belasting vrije auto`s van nu een werkelijke verbruik controle willen laten doen en niet blind varen op de gegevens die gemeten zijn bij de meest gunstige omstandigheden op een testbank ( er is geen auto die de aantal km op een liter benzine rijdt als dat er in de folder opgegeven staat ). Het zou allemaal veel eenvoudiger kunnen nl: een auto moet minimaal 25 jaar belasting in Nederland betaald hebben om eventueel in aanmerking te kunnen komen voor houderschapsbelasting vrijstelling, hiermee leg je in één keer het hele import probleem lam.
    En beste Johan jij rijdt misschien niet zoveel maar wel met auto`s die enorm milieu vervuilend zijn.
    De bureaucratie viert weer hoogtij.
    Lang leve het bedrog aan de kiezers, ik ben in ieder geval blij dat ik niet op deze partijen gestemd heb en mag dus ook commentaar hebben.

    Fredrich aus Holland.

  • Peter

    Alleen in het weekend rijden is ook geen goede optie, ik wil tijdens mijn vakantie ook graag in mijn oldtimer rijden. Dan is een 60 dagenkaart beter.

  • Peter

    Johan heeft een punt, de oude 60 dagenkaart weer in ere herstellen, desnoods met een digitale versie ervan. Online bij RDW doorgeven dat je de wagen gebruikt op een bepaalde dag. Maarre, betalen we in de brandstofaccijns eigenlijk al niet onbehoorlijk veel aan de schatkist? is het hele wegenbelasting apparaat niet gewoon overbodig geworden? we betalen ons scheel aan de brandstofaccij nzen, vermeerderd met BTW en als we willen parekren moeten we daar in de meeste gevallen ook een fors tarief voor aftikken. Mijn youngtimner staat overigens 98% van de tijd in mijn eigen garage, terwijl ik wel moet betalen…………

  • Marcel

    Daar gaan we weer , een regering die beloftes nakomt, die bestaat dus niet. Pakken wat je pakken kan is blijkbaar het motto! de autobranche heeft t al zo zwaar , en nu wordt het young/oldtimer wereldje nog eeens extra gepakt. Kom op mensen !kom eens in actie via Bovag Fehac of ANWB! Hier moet toch een oplossing voor komen
    60 dagenkaart/km beperking (controle via APK) Kwarttarief (net als Campers) verzin iets! en dan alleen voor benzine auto’s en dus niet voor de LPG en Dieselrijders die voor een schijntje willen rondrijden in een , jawel, meestal dikke overjarige Benz of i.d.

  • vincent

    ik heb toevallig vorige week de afweging gemaakt om oldtimer te gaan rijden.
    Maar dan wel als enige auto.
    Ik rij hoog uit 5000 km per jaar en voor ons zat het financieele voordeel in de mrb vrijstelling.
    Wij mijn vrouw en ik zijn 50 52 en hebben een aow uitkering dus dit financieele voordeel zou voor ons goed uitkomen,ik ben wel een liefhebber en wil mijn citroen cx 2.0 die nu in een zeer goede staat is ook zo houden.
    Vinden jullie dat ik dan ook misbriuk maak.
    Ik denk het niet want ik rij echt geen 30.000 km per jaar rond in een oldtimer.

  • Eduard Pijl

    De leugen regeert nog steeds. Wei gelooft er nog in die rotsmoes van het milieu? Het gaat weer om de extra centjes die \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\’ze denken binnen te harken. Een stabiele regering die voor de zoveelste keer, dit keer binnen 1 jaar, de regels weer verandert ? Kinderachtig gerommel in de marge. Eindeloos gedifferentieer van een stel politieke dwergen. Ben benieuwd wanneeer er eens een eind komt aan alle politiek onduidelijkheid.

  • dante

    Waarom niet gewoon de MRB voor het grootste gedeelte afschaffen voor iedereen! in anderelanden kan het toch ook!! De MRB koppelen aan de brandstofprijs, wie veel rijd betaald veel (dan pak je meteen al die nederlandse vrachtwagens die om belastingtechnische redenen op een Pools kenteken zijn gezet. koppel daar nog een compensatieregeling voor (in Nederland gevestigde)bus,taxi en transportbedrijven aan en de VERVUILER BETAALD!! Als het daadwerkelijk om het milieu gaat!!! Dit concept is gewwon weer ordinair graaien waar het makkelijk te halen is, nammelijk de (klassieke) melkkoe. Dat het gebruik van “klassieke” mercedes 250D of BMW 524TD waarmee meer als 20.000 km per jaar word gereden ben ik het me eens, maar pak dan niet de echte liefhebber die met zijn Fiat 500 (of Austin Healey etc etc) nog geen 1000 km per jaar rijd.

    Een ander optie is
    de Oldtimer pas belastingvrijmaken als deze als tweede auto gebruik word?? er moet dan minstens 1 auto naast staan (voor dagelijks gebruik waarvoor normaal Belasting word betaald.

  • Ulbe

    Een 30 dagen kaart voor “vieze” oldtimers en een 60 dagen kaart voor “schone” oldtimers? Dan loont een investering in LPI; updaten van benzineinspuiting of plaatsen van een een roetfilter. Goed voor het milieu en goed voor de bedrijfstak. Groeten aan AK

  • dante

    Ulbe, Ik dacht dat we het over oldtimers hadden, de lpi-instalatie is toch uit de 90er jaren?? de lpg-installatie is voor mensen die veel rijden en dat willen we juist voorkomen want die draaien de echte liefhebbers de nek om!!
    wat is schoon? een 2-cil op benzine die 1/18 rijd of een 8-cil op lpg die 1/4 rijd om maar even ’n paar uitersten te noemen?

  • Marcel

    Mijn voorstel is om oldtimers recht evenredig te belasten (want belasting komt er toch) met de dagelijkse bruikbaarheid van een oltimer bijv. Oldtimers van voor 1960 worden echt niet dagelijks gebruikt met het kwarttarief (zoals camper). Oltimers van 1960 to 1975 kun je met pijn en moeite dagelijks gebruiken belasten voor het halftarief. Oldtimers na 1975 tot 1987 belasten met het driekwarttarief.
    Dan haalt de overheid toch nog een beetje geld binnen van wat ze denken binnen te halen want anders zullen oldtimers voor het grootste deel van het jaar geschorst staan.

  • Stef

    ik heb Mercedes 250 D uit 1986 en rijd deze op economische gronden en omdat ik het een heel fijne auto vind.De laatse tijd word ik op diverse fora scheef rijder genoemd en misbruiker maar voel mezelf allesbehalve een crimineel omdat ik nooit iets gedaan heb wat niet mocht van de wet.Je moet in deze tijden gewoon kijken waar je op kunt bezuinigen en als dat zo kan,waarom niet?

  • Stef

    p.s. ik heb de regels niet verzonnen!!!!

  • wim

    Waanzin’s idee, enne Bovag, ga eens even publiceren hoe schoon de zogenaamde schone auto’s eigenlijk helemaal niet zijn.
    Bijna geen enkele rijder komt enigsinds in de buurt van de opgegeven waardes van zijn “schone mobiel”

  • Hans

    Wat een aanfluiting zeg, hebben ze niks beters te doen dan burgertje pesten. Hoe ONBETROUWBAAR kan de regering zijn om terug te komen op bestaande regelingen? Dat is overigens niet de eerste keer. De Bovag begrijpt er jammer genoeg ook weinig van!

  • Milo

    als dit door gaat wordt niet alleen de bezitter getroffen maar een hele branche en aanverwante branches. Wat te denken van het onderhoud bij de garages, toeleveranciers van onderdelen. De WW pot zal snel leeg zijn en de belastinginkomsten uit de MRB zijn nihil in vergelijking met de kosten voor deze werkeloosheid.
    Daarbij zal een groot aantal oldtimers nooit meer in NL op de weg komen, verdwijnen naar het buitenland en zodoende zal kapitaalvernietiging voor de bezitter nog enigszins gecompenseerd worden, met het trieste gevolg dat een heleboel hobbyisten op zoek kunnen gaan naar een nieuwe hobby.

    De belasting dienst kan harder controleren op bezit van een oldtimer en eventueel MRB heffen als er geen 1e voertuig tenaam gesteld is waar wel MRB voor betaald wordt, dan is het hele probleem van het grote dagelijks gebruik van oldtimers in mijn ogen al een stuk kleiner.

  • Eduard Pijl

    Teleurstellend om zoveel voorstellen te lezen die het allemaal zoveel ingewikkelder te maken. Kilometerbeperking, zoveel dagen kaart, importauto’s belasten, alleen in het weekend mogen rijden. Het is kennelijk niet alleen aan politici voorbehouden om met onuitvoerbare plannen te komen.

Bovag tegen afschaffen vrijstelling mrb oldtimer | Automotive Online

Bovag tegen afschaffen vrijstelling mrb oldtimer

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • ikke

    Laten ze gewoon de vrijstelling in het weekend laten gelden. Zodat je alleen van vrijdag avond tot zondag avond met je oltimer mag rijden zonder belatimg te betalen.

  • Prichard

    en al die nieuwe auto’s met wegenbelasting vrijstelling dan?
    Dat is toch ook apart,

  • johan

    zelf ben ik voor een 60 dagen kaart of blackbox die uitgelezen kan worden bij de apk. ik zelf heb 2 transam’s daar word alleen maar mee gereden als het mooi weer is anders niet dus ik wou hierbij de mensen die met een afgedankte taxi uit duitslands 20.000 of 30.000 km per jaar rijden belasting vrij even feestelijk bedanken voor het verpesten van onze hobby

  • fredrich

    Ik rij zelf een Opel bj 1985 geimporteerd uit Duitsland omgebouwd om op lpg te rijden. Bij de co meting voor de apk is deze auto minder milieu belastend dan een gewone ( lees modernere ) benzine auto. Als men het dan toch op milieu gronden gooit dan zou ik graag ALLE belasting vrije auto`s van nu een werkelijke verbruik controle willen laten doen en niet blind varen op de gegevens die gemeten zijn bij de meest gunstige omstandigheden op een testbank ( er is geen auto die de aantal km op een liter benzine rijdt als dat er in de folder opgegeven staat ). Het zou allemaal veel eenvoudiger kunnen nl: een auto moet minimaal 25 jaar belasting in Nederland betaald hebben om eventueel in aanmerking te kunnen komen voor houderschapsbelasting vrijstelling, hiermee leg je in één keer het hele import probleem lam.
    En beste Johan jij rijdt misschien niet zoveel maar wel met auto`s die enorm milieu vervuilend zijn.
    De bureaucratie viert weer hoogtij.
    Lang leve het bedrog aan de kiezers, ik ben in ieder geval blij dat ik niet op deze partijen gestemd heb en mag dus ook commentaar hebben.

    Fredrich aus Holland.

  • Peter

    Alleen in het weekend rijden is ook geen goede optie, ik wil tijdens mijn vakantie ook graag in mijn oldtimer rijden. Dan is een 60 dagenkaart beter.

  • Peter

    Johan heeft een punt, de oude 60 dagenkaart weer in ere herstellen, desnoods met een digitale versie ervan. Online bij RDW doorgeven dat je de wagen gebruikt op een bepaalde dag. Maarre, betalen we in de brandstofaccijns eigenlijk al niet onbehoorlijk veel aan de schatkist? is het hele wegenbelasting apparaat niet gewoon overbodig geworden? we betalen ons scheel aan de brandstofaccij nzen, vermeerderd met BTW en als we willen parekren moeten we daar in de meeste gevallen ook een fors tarief voor aftikken. Mijn youngtimner staat overigens 98% van de tijd in mijn eigen garage, terwijl ik wel moet betalen…………

  • Marcel

    Daar gaan we weer , een regering die beloftes nakomt, die bestaat dus niet. Pakken wat je pakken kan is blijkbaar het motto! de autobranche heeft t al zo zwaar , en nu wordt het young/oldtimer wereldje nog eeens extra gepakt. Kom op mensen !kom eens in actie via Bovag Fehac of ANWB! Hier moet toch een oplossing voor komen
    60 dagenkaart/km beperking (controle via APK) Kwarttarief (net als Campers) verzin iets! en dan alleen voor benzine auto’s en dus niet voor de LPG en Dieselrijders die voor een schijntje willen rondrijden in een , jawel, meestal dikke overjarige Benz of i.d.

  • vincent

    ik heb toevallig vorige week de afweging gemaakt om oldtimer te gaan rijden.
    Maar dan wel als enige auto.
    Ik rij hoog uit 5000 km per jaar en voor ons zat het financieele voordeel in de mrb vrijstelling.
    Wij mijn vrouw en ik zijn 50 52 en hebben een aow uitkering dus dit financieele voordeel zou voor ons goed uitkomen,ik ben wel een liefhebber en wil mijn citroen cx 2.0 die nu in een zeer goede staat is ook zo houden.
    Vinden jullie dat ik dan ook misbriuk maak.
    Ik denk het niet want ik rij echt geen 30.000 km per jaar rond in een oldtimer.

  • Eduard Pijl

    De leugen regeert nog steeds. Wei gelooft er nog in die rotsmoes van het milieu? Het gaat weer om de extra centjes die \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\’ze denken binnen te harken. Een stabiele regering die voor de zoveelste keer, dit keer binnen 1 jaar, de regels weer verandert ? Kinderachtig gerommel in de marge. Eindeloos gedifferentieer van een stel politieke dwergen. Ben benieuwd wanneeer er eens een eind komt aan alle politiek onduidelijkheid.

  • dante

    Waarom niet gewoon de MRB voor het grootste gedeelte afschaffen voor iedereen! in anderelanden kan het toch ook!! De MRB koppelen aan de brandstofprijs, wie veel rijd betaald veel (dan pak je meteen al die nederlandse vrachtwagens die om belastingtechnische redenen op een Pools kenteken zijn gezet. koppel daar nog een compensatieregeling voor (in Nederland gevestigde)bus,taxi en transportbedrijven aan en de VERVUILER BETAALD!! Als het daadwerkelijk om het milieu gaat!!! Dit concept is gewwon weer ordinair graaien waar het makkelijk te halen is, nammelijk de (klassieke) melkkoe. Dat het gebruik van “klassieke” mercedes 250D of BMW 524TD waarmee meer als 20.000 km per jaar word gereden ben ik het me eens, maar pak dan niet de echte liefhebber die met zijn Fiat 500 (of Austin Healey etc etc) nog geen 1000 km per jaar rijd.

    Een ander optie is
    de Oldtimer pas belastingvrijmaken als deze als tweede auto gebruik word?? er moet dan minstens 1 auto naast staan (voor dagelijks gebruik waarvoor normaal Belasting word betaald.

  • Ulbe

    Een 30 dagen kaart voor “vieze” oldtimers en een 60 dagen kaart voor “schone” oldtimers? Dan loont een investering in LPI; updaten van benzineinspuiting of plaatsen van een een roetfilter. Goed voor het milieu en goed voor de bedrijfstak. Groeten aan AK

  • dante

    Ulbe, Ik dacht dat we het over oldtimers hadden, de lpi-instalatie is toch uit de 90er jaren?? de lpg-installatie is voor mensen die veel rijden en dat willen we juist voorkomen want die draaien de echte liefhebbers de nek om!!
    wat is schoon? een 2-cil op benzine die 1/18 rijd of een 8-cil op lpg die 1/4 rijd om maar even ’n paar uitersten te noemen?

  • Marcel

    Mijn voorstel is om oldtimers recht evenredig te belasten (want belasting komt er toch) met de dagelijkse bruikbaarheid van een oltimer bijv. Oldtimers van voor 1960 worden echt niet dagelijks gebruikt met het kwarttarief (zoals camper). Oltimers van 1960 to 1975 kun je met pijn en moeite dagelijks gebruiken belasten voor het halftarief. Oldtimers na 1975 tot 1987 belasten met het driekwarttarief.
    Dan haalt de overheid toch nog een beetje geld binnen van wat ze denken binnen te halen want anders zullen oldtimers voor het grootste deel van het jaar geschorst staan.

  • Stef

    ik heb Mercedes 250 D uit 1986 en rijd deze op economische gronden en omdat ik het een heel fijne auto vind.De laatse tijd word ik op diverse fora scheef rijder genoemd en misbruiker maar voel mezelf allesbehalve een crimineel omdat ik nooit iets gedaan heb wat niet mocht van de wet.Je moet in deze tijden gewoon kijken waar je op kunt bezuinigen en als dat zo kan,waarom niet?

  • Stef

    p.s. ik heb de regels niet verzonnen!!!!

  • wim

    Waanzin’s idee, enne Bovag, ga eens even publiceren hoe schoon de zogenaamde schone auto’s eigenlijk helemaal niet zijn.
    Bijna geen enkele rijder komt enigsinds in de buurt van de opgegeven waardes van zijn “schone mobiel”

  • Hans

    Wat een aanfluiting zeg, hebben ze niks beters te doen dan burgertje pesten. Hoe ONBETROUWBAAR kan de regering zijn om terug te komen op bestaande regelingen? Dat is overigens niet de eerste keer. De Bovag begrijpt er jammer genoeg ook weinig van!

  • Milo

    als dit door gaat wordt niet alleen de bezitter getroffen maar een hele branche en aanverwante branches. Wat te denken van het onderhoud bij de garages, toeleveranciers van onderdelen. De WW pot zal snel leeg zijn en de belastinginkomsten uit de MRB zijn nihil in vergelijking met de kosten voor deze werkeloosheid.
    Daarbij zal een groot aantal oldtimers nooit meer in NL op de weg komen, verdwijnen naar het buitenland en zodoende zal kapitaalvernietiging voor de bezitter nog enigszins gecompenseerd worden, met het trieste gevolg dat een heleboel hobbyisten op zoek kunnen gaan naar een nieuwe hobby.

    De belasting dienst kan harder controleren op bezit van een oldtimer en eventueel MRB heffen als er geen 1e voertuig tenaam gesteld is waar wel MRB voor betaald wordt, dan is het hele probleem van het grote dagelijks gebruik van oldtimers in mijn ogen al een stuk kleiner.

  • Eduard Pijl

    Teleurstellend om zoveel voorstellen te lezen die het allemaal zoveel ingewikkelder te maken. Kilometerbeperking, zoveel dagen kaart, importauto’s belasten, alleen in het weekend mogen rijden. Het is kennelijk niet alleen aan politici voorbehouden om met onuitvoerbare plannen te komen.