MRB-vrijstelling oldtimers vervalt tóch

Martijn Roede Martijn Roede

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • wilfred degens

    Pijnlijk maar wel heel erg redelijk in deze tijd. De oldtimer is altijd een heel grote vervuiler hetgeen niet opweegt tegen de lol van het hebben van zo’n hebbeding waar je voortaan nooit meer eens mee kan rijden zonder een heel boze fiscus op je nek te krijgen wanneer je niet betaald zou hebben zoals iedere autobezitter voor het gebruik van het milieu en de onderhouden wegen ook moet.

  • arend

    stel de 60 dagen kaart weer in de dag dat je wil gaan rijden even via internet naar de wegenbelasting een mailtje en de kunt een dag rijden

  • Remi de Git

    Waarom niet gewoon vrijstelling voor auto’s die 25 jaar of langer in NL rijden ( eenvoudig vast te stellen aan de hand van kentekenregister ) en de rest gewoon betalen, pak je in één keer al die geimporteerde diesels uit Duitsland aan. Simpel toch ?

  • Jaap Bakker

    Laat alle 70plussers ook maar co2 belasting
    betalen, ze doen niets en vervuilen het milieu met hun co2 uitstoot uit hun longen. Mafketels in Den Haag!

  • Mulder

    Als de vrijstelling komt te vervallen, dan verkoop ik mijn 1e betaalde auto. Ik ga dan dagelijks rijden in mijn oldtimer Mercedes die op LPG rijdt. Dit is minder goed voor het milieu. Deze regering zet mij toe om op deze manier te gaan handelen.

  • Frits de Haas

    Dubbel tarief…stink bakken!

  • Theo

    Het idee dat er dan extra geld in het laatje van de staat zal stromen lijkt me weer vergezocht. Mijn oldtimer (geen benz Diesel) zal stil komen te staan. Ik denk dat dit voor vele echte liefhebbers zonder dikke portemonnee zal gelden. Kijk naar het gebruik van deze auto’s ik heb geen moeite met km registratie en als ik dan een bepaald aantal km’s vrij kan krijgen is dat prima.

  • Robert Jan Schoonenberg

    Hiermee wordt dus niet het gebruik- maar het bezit belast. Erg jammer voor de ware liefhebbers. Maar ja, er moeten weer finiciele gaten gevuld worden en wat is er dan makkelijker om terug te grijpen op de eeuwige melkkoe. Als het erom gaat om de vervuilende uitstoot tegen te gaan is inderdaad de herintroductie van de zestig dagen kaart een goed idee maar dit brengt natuurlijk te weinig geld in het laatje om de hiaten in de begroting eenvoudig te kunnen dichten.

  • jan

    oldtime rijders vervuilers? valt best mee als je er van uit gaat dat een oltimer liefhebber meestal alleen rijd als het mooi weer is en soms ofwel in de meeste gevallen niet eens aan 5oookm per jaar komt en dan de moderne lease bakken met 30.ooo tot soms wel 60.000km per jaar dan vraag ik mij af wie vervuilt hier nu en wie belast de wegen hier nu!!!

  • dante

    Waarom niet gewoon de MRB voor het grootste gedeelte afschaffen voor iedereen! in anderelanden kan het toch ook!!
    De MRB koppelen aan de brandstofprijs, wie veel rijd betaald veel (dan pak je meteen al die nederlandse vrachtwagens die om belastingtechnische redenen op een Pools kenteken zijn gezet. koppel daar nog een compensatieregeling voor (in Nederland gevestigde)bus,taxi en transportbedrijven aan en de VERVUILER BETAALD!! Als het daadwerkelijk om het milieu gaat!!!
    Dit concept is gewwon weer ordinair graaien waar het makkelijk te halen is, nammelijk de (klassieke) melkkoe.
    Dat het gebruik van “klassieke” mercedes 250D of BMW 524TD waarmee meer als 20.000 km per jaar word gereden ben ik het me eens, maar pak dan niet de echte liefhebber die met zijn Fiat 500 (of Austin Healey etc etc) nog geen 1000 km per jaar rijd.

  • René

    Dat zal wel flinke gevolgen gaan hebben voor de hele branche die zich met deze oldtimers van een boterham voorziet. Verkoop LPG inbouw, noem maar op. Los nog van het feit dat een deel van deze auto’s ook cultuurgoed is waar we trots op mogen zijn. Zo te zien wordt het weer eens tijd om massaal te gaan protesteren.

  • Peter

    Weer het zoveelste staaltje van kiezersbedrog. Hoe vaak zijn de regels al niet veranderd de laatste paar jaar. Allemaal zakkenvullerso ver de rug van Jan met de pet. En maar groot doen ten opzichte van Griekenland etc.Te gek voor woorden.

  • Vincent

    Erg jammer,ik heb vorige week een citroen 2.0 cx gekocht,het zal toch niet gebeuren maar we zullen wel weer niet gaan protesteren want dat doe je niet in Nederland ,wat doen we wel we bukken nederig en laten ons weer flink naaien.
    Ik begin het zat te worden hier.

  • Bert

    Die € 153 mio komt nooit binnen, als gevolg van de schorsingen. Dus is daarna de camper aan de beurt met z’n 3 maanden per jaar tarief.

    Jammer, altijd een leuk gezicht, zo’n stukje historisch erfgoed

    Ik vind oude stoomgemalen ook wel milieu belastend.

  • Jacobs

    @Remi de Git
    niet helemaal waar.
    Ik heb een landrover 88 op benzine en rij hier puur voor de hobby mee. (heel weinig) deze is ooit geïmporteerd in 2007.

  • jon doe

    hier kon je allang op wachten. door toe te staan dat oldtimers in grote getale werden geinporteerd uit landen waar zij verbannen waren en voorzien van een nieuw kenteken, werden deze auto’s veelal gebruikt voor degelijks gebruik door onze allochtone medelanders om zo lekker goedkoop roetbrakend rond te rijden. deze groep heeft geen enkel oog voor nostalgie. hierdoor wordt deze deze misbruik de liefhebber de dupe en verdwijnt nostalgie uit onze straten. een soort knipkaart systeem van een x-aantal dagen kan hierbij een oplossing zijn. een liefhebber zal hoogstens een dag of 30 met zijn oltimer rijden, waarmee alle mogelijke overlast tot een minimum beperkt wordt. we hebben het ook gezien aan de BPM-MRB maatregel van zuinige en schone auto’s. er werden door de importeurs de vreemdste caperiolen uitgehaald om de auto aan deze maatregel te laten voldoen.
    ook hier is een maatregel door een goed doordachte maatregel van de regering door misbruik om zeep geholpen.
    we kunnen nu allemaal de regering de schuld geven, maar uiteindelijk hebben we het zelf verknalt.

  • Bart

    Jammer. Heb zelf een paar oldtimers die ik jaarlijks af en toe gebruik en het instand houden ervan al het nodige kost. Nu wordt het echter moeilijker gemaakt. Inderdaad kiezersbedrog. Het wordt eens tijd dat er een nieuwe PVDA wordt opgericht : Partij Voor De Autoliefhebbers.

  • Willem van der Veer

    Kon je op wachten met al die roestige ‘Youngtimers’ waarmee misbruik werd gemaakt van een mooie regeling.
    Ik baal er van dat ik voor mijn 63 jaar oude auto belasting zou moeten betalen. Ik heb wel een beetje leedvermaak over het waardeverlies voor al die Youngtimer eigenaars. Zijn ze in één klap hun belastingvoordeel kwijt als ze hun auto naar het oud ijzer brengen; meer zal hij niet waard worden.

  • Maan Vanmulken

    Ze schieten er niks mee op, maar straffen een hele branche aanoldtimerdealers, restaurateurs, enz.

    Mijn oldtimer is een 2e auto die nog geen 1000km per jaar maakt. Ik betaal netjes belasting voor mijn 1e auto en ik kan niet in 2 auto’s tegelijk rijden.

    Milieu-overwegingen? straks verkoop ik mijn 1e auto, want daar krijg ik wel nog wat voor terug en ga alle kilometers maken met mijn vervuilende oldtimer die ik door deze maatregel aan de straatstenen niet kwijtraak…

  • dante

    Waarom dan niet de Oltimer pas belastingvrijmaken als deze als tweede auto gebruik word??
    er moet dan minstens 1 auto naast staan (voor dagelijks gebruik waarvoor normaal Belasting word betaald.

  • de vries

    Klassieker-liefhebbers?, laat me niet lachen,waar ik woon 99% tokkies, oudijzer-boeren met rokende vrachtwagentjes,walmende import mercedesen uit litouwen en polen, die hier al jaren gratis en voor niks, oliesporen door mijn straat trekken.
    klassier liefhebbers? whaaaa

  • Alkan

    Ze moeten mensen aanpakken die diesel en op gas rijden en alleen de oldtimer als eerste auto gebruiken.

  • Rien

    Ik ben t met Arend eens. Terug die 60-dagen kaart, maar dan wel in een moderne digitale versie. Echte liefhebbers redden het er dan prima mee, en de zgn. Liefhebber met 20dui. Km/jr, die mag gewoon de volle 100% lappen.

  • Cor

    Oja,en ze vergeten 1 ding,wat voor belasting is de productie en afvloeiing van 3 nieuwe auto’s?
    een oltimer van 30 jaar rijd dus nog steeds.ofwijl 1 keer productie.
    En wat dacht je van de onderdelen welke we verspijkeren in de nieuwe auto’s?
    Is dat niet milieubelastend?
    oja lekken nieuwere auto’s geen olie?
    Heb nog nooit gezien dat een garage de milieubak schoonmaakt.
    Jongens schei nog toch een uit over die paar kilometertjes per jaar?
    Hoe onbetrouwbaar is de overheid niet geweest met alle onnosele maatregelen tegen het gebruik van particulieren?
    Nou Mark en Diderik,het jullie regeren nog niet of de betrouwbaarheid is onder 0 gedaald.
    Pak liever die grote P.C.Hooft tractoren als we het nu toch over millieu hebben?

  • Peter Overmars

    Het argument van milieu vervuiling is een niet valide argument. Een belastingvrije auto die 60000 km rijdt vervuild vele malen meer dan een oldtimer die 5000 km rijdt in een jaar. De meeste oldtimers rijden zelfs veel minder. Koppel de vrijstelling van MRB aan de voorwaarde dat minimaal voor 1 of desnoods 2 voertuigen normaal MRB betaald wordt. Alle mogelijke misbruik is hiermee van de baan en de echte verzamelaars/liefhebbers kunnen hun hobby behouden.

  • Coos Wildeman

    Ja Ja voor het milieu, nee een nieuwe auto maken dat is goed voor het milieu zullen we zeggen. Het rijden in een oldtimer dat is pas duurzaam dat kleine beetje extra vervuiling staat niet in vergelijk met de energie kosten en vervuiling die het produceren van een nieuwe auto met zich meebrengt.

  • Roge

    Wat een onzin. Ik heb deze discussie regelmatig met mensen. We praten over milieu maar ik zal jullie (voorstanders) eventjes iets uitleggen. Ik rij zelf een oldtimer als hobby. de afgelopen 4 jaar 6000km gereden dus ampr 1500km per jaar. hij weegt 2200kg (militair voertuig) maar mag strakjes 2000 euro gaan aftikken. Ik rij ook nog eens lpg. een van de minst vervuilende brandstoffen. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die met hun auto meer dan 30000km per jaar rijden en die zijn veel schadelijker voor het milieu, tevens maken zij veel meer gebruik onze wegen. We moeten hier in Nederland eens niet zo flauw blijven doen. Wil je iets doen aan de negatieve effecten van deze regeling (dus oneigenlijk gebruik) dan moet je dat aanpakken. In het verleden ben ik al een gegantisch benadeeld door de afschaffing van het grijskenteken, dus ik krijg langzaamhand de schijt van dit KUT land.

    Vr. Gr. Rogé

  • Johannes Smids

    Die harde grens van 25 jaar en ouder heb ik altijd al een beetje vreemd gevonden. Wat is het verschil tussen een auto van 24 en die van 25. M.i. zou het beter zijn een getrapte belastingschaal toe te passen. De eerste 10 jaar 100 procent en zou afbouwen naar 0 % voor een auto van bv 50 jaar.

  • Erik Mulder

    Heel vervelend dat de vrijstelling MRB voor Oldtimers vervalt. Het is voor de eigenaren van de echte oldtimer liefhebber een domper. Ik noem het maar kapitaal vernietiging. Het is triest dat men weinig kilometers rijdt, en dan zoveel wegenbelasting moet gaan betalen. Je moet je eens voorstellen als men een auto op LPG heeft, wat je kwijt bent aan wegenbelasting. Terwijl LPG een milieu vriendelijke barabdstof is.

  • Chris

    Als student maak ik gebruik van een oldtimer, hoewel deze er niet als uitziet als technisch 100% durf ik te stellen dat deze 30 jaar oude auto in betere staat is dan vele auto’s van 10 tot 25 jaar oud. Dit komt doordat auto rijden voor vele mensen onbetaalbaar wordt terwijl ze voor werk toch echt afhankelijk zijn van een auto. Ik vind het zelf niet erg dat dit gebeurd, ik ben geen liefhebber (dure hobby). Voor mij is het eigenlijk terecht maar een liefhebber met

  • Peter

    Ze denken met daarmee EUR 150 miljoen op te gaan halen (EUR 500 per auto). Wat mij betreft gaat dat zeker niet lukken. Dan zet ik ze stil of verkoop ik ze t.e.a.b.
    De oldtimer wordt het slachtoffer van de selectieve verontwaardiging van de mileufreaks. De allesbrander van mijn buren geeft de hele winter veel meer vervuiling en stank dan mijn oldtimers waar ik het afgelopen nog geen 500 km in totaal mee heb gereden en daar je niemand over….

  • andre

    DEZE MAATREGEL KOST ALLEEN MAAR GELD EN TREFT VEEL BEDRIJVEN !!!!!!!!!

    h.nepperus@tweedekamer.nl

    Beste Hella Nepperus,

    Ik heb in de media gehoord dat vrijstelling wegenbelasting voor oldtimers wordt opgeheven. Dit wordt geheven onder het mom van dat deze auto’s slecht zijn voor het milieu. Als er straks betaald moet worden dan blijft het nog steeds slecht voor het milieu. Dit is van de VVD een slecht argument. Ik had ook gelezen dat met deze maatregel 150 miljoen zou opleveren. Gelooft u is sprookjes??? Weet u wat er gebeurd met deze maatregel?
    Het gros doet de auto van de hand en de oldtimer verdwijnt naar de sloop of gaat voor een schijntje naar de export.
    Is er ook nagedacht over de neveneffecten ervan?

    Voorbeeld 1

    Mooie Chevrolet Camaro op gas verbruik 1:4 maar nu met wegenbelasting. Auto weegt 1650 kg en kost dan €1750,- per jaar aan wegenbelasting.
    Kunnen de eigenaren dit dragen in de tijd van crisis ? NEE dus!!

    De meeste Amerikanen zullen dan verdwijnen of worden opgeschorst of gaan naar de export. De eigenaar krijgt er dan een schijntje voor omdat de auto niets meer waard is.

    Voorbeeld 2

    Mercedes 190D uit de jaren 70 diesel verbruik 1: 18 maar nu met wegenbelasting. Auto weegt 1450 KG en kost dan € 1388,- aan wegenbelasting.
    Kunnen de eigenaren dit dragen in de tijd van crisis ? NEE dus!!

    De exclusieve Modellen worden opgeschorst of gaan naar de export. De rest verdwijnt op de sloop.
    Uit de CBS cijfers blijkt dat er nu zo,n 400.000 oldtimers rond rijden. Ik begrijp dat dit ook in de hand moet blijven.

    Dé oplossing voor dit probleem is simpel:

    Import van oldtimers na invoering 1 jan 2013 kunnen geen gebruik meer maken van vrijstelling wegenbelasting. Door een wetswijziging in te voeren voor alle auto’s die al gebruik maken van vrijstelling en die na 1 jan 2014 30 jaar zijn behouden deze vrijstelling en nieuwe gevallen niet meer. Het grote gros van de auto’s staan op straat dus het aantal wordt in de loop der jaren vanzelf minder omdat deze auto’s niet bestand zijn tegen roest.

    Waar gaan de overheidsinkomsten nog meer verloren?

    -Accijns en BTW inkomsten verlies uit de verkoop brandstof.
    -Gas inbouwstations krijgen veel minder werk. De overheid minder BTW
    -Restauratie en gespecialiseerde demontage bedrijven krijgen minder werk of gaan op de fles. De overheid minder BTW en kosten bij faillissement
    -Er komt dan ook minder geld binnen via de assurantiebelasting
    -Er komt ook minder BTW binnen via de verplichte APK keuring
    -Er komt ook minder BTW binnen via taxaties van oldtimers.
    -BTW afdracht van oldtimer clubs

    Is er ook nagedacht wat er allemaal verdwijnt ?

    – Oldtimer meetings en evenementen, de leuke bijeenkomsten op de zondag waar ook BTW naar de overheid vloeit
    – Oltdimer beurzen waar BTW naar de overheid vloeit via entree gelden en gebruik van consumpties
    – Oldtimer clubs zullen ook uitdunnen omdat de auto’s op de sloop liggen.

    DEZE MAATREGEL KOST ALLEEN MAAR GELD EN TREFT VEEL BEDRIJVEN !!!!!!!!!

    Groeten

  • pientje

    Betalen voor de oldtimer is terecht ! ze vervuilen enorm, en ze staan parkeerplaatsen in de straat bezet te houden. ! veel mensen gebruiken de oldtimer ipv een moderne auto om de belasting te ontlopen.

  • S. de Haan

    Waarom moeilijk als het ook gemakkelijk kan: 5 cent per liter bij de benzine, 5 cent bij de diesel en 5 cent bij de LPG. Wie veel rijdt betaalt ook veel, oldtimers rijden weinig en betalen dus wel iets, maar weinig!

  • Stef

    Pientje mijn milieu onvriendelijke mercedes moet gewoon naar de apk hoor en aan de roetmeting mankeert niks,verder ontloop ik de belasting niet,ik vind alleen dat ik niet teveel hoef te betalen.als jij ergens iets goedkoper krijgt ga je het toch ook daar kopen.ik krijg echt genoeg van het gezeik over het milieu terwijl het alleen maar over de euro´s gaat,dat weet jij net zo goed als ik.

  • Jolanda

    Als ze dit doorvoeren is het zeer onterecht, wel vind ik dat aan de oude vervuilende Diesels wat aan gedaan kan worden maar dat kan ook op andere manieren dan de MRB afschaffen. Zelf rijd ik LPG en dat is de schoonste brandstof die er bestaat dus naar mijn mening weer burgers pesten en hoe meer ze dit soort flauwe regelen maken, hoe meer ik het gevoel krijg mijn geluk ergens anders te zoeken maar dan buiten de EU. Ze gaan echt te ver en dat er moet worden bezuinigd prima maar niet op deze achterlijke, kinderachtige manier!!

  • Harald Hausmann

    Hallo allemaal ,
    Ik weet een geweldige oplossing voor dit probleem .
    Wij richting met allemaaleen stichting op in Duitsland , en gaan bij deze stichting in dienst ,voor 1 euro per maand .
    Onze odtimers exporteren deze naar Duitsland , waar onze auto belastingvrij naar 30 jaar .
    De auto komt op naam van de stichting en deze stelt ons de auto , om te gebruiken voor woon werk- verkeer ( wij zijn bij de stichting in dienst voor 1 euro per maand )
    Het enige nadeel je hebt thuis een auto voor de deur staan met een Duitse kenteken plaat .
    Mocht de Politie en de Belastingdienst je aanhouden dan ben je op dienstreis voor de stichting .

    Geen goed idee ?
    Of een ander idee .
    P.s Wij willen toch allemaal zo min mogelijk betalen voor onze auto

    Groetjes Harald
    E-mail haraldhausmann@gmail.com

  • Wim

    Kop op jongens en oltimer liefhebbers we gaan toch naar de kloten in dit land dus ik stel. Voor met ze allen naar denhaag met de oltimer en het zooitje is even lekker twee dagen varst zetten in denhaag kijk wij kosten maar hun ook desnoods de hele week kijken wie er wint gaan jully mee groet een oltimer fan ps ik rij op gas

  • Eduard Pijl

    Iedereen zou een klacht moeten mailen naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu tot hun mailboxen uitpuilen. Een klacht waarin je aangeeft natuurlijk niet te geloven in die milieusmoes en dat ze zelfs nooit het beoogde bedrag van ca 150 miljoen zullen kunnen binnen harken.
    Deze mensen op het ministerie van Infrastructuur en Milieu ontvangen dolgraag email:  jaap.stuurwold@minienm.nl   mc.reusken@minienm.nl. elif.bagci@minienm.nl    laura.kwakernaat@minienm.nlsjirk.kuijper@minienm.nl. Ze zullen niet altijd antwoorden. Een mail die wel beantwoord zal moeten worden is het algemene klachtenformulier van Rijksoverheid.nl.
    Mooier is ook wanneer je direct, helaas alleen middels een brief, om opheldering vraagt aan Rutte zelf. Je kunt dan bijvoorbeeld ook even informeren waar je de rekening naar toe kunt sturen voor wat betreft de scahde vergoeding voor het aanzienlijke waardeverlies van je oldtimer waar nu al sprake van is. Ongeacht of die vrijstelling nu wel of niet geschrapt wordt.
    Minister-president  Minister van Algemene zaken, Postbus 20001, 2500 EA.  Den Haag

  • edo

    wat een gedoe zeg om die paar old-timers. ik heb er 2 en rij een 1000 km p/j. mijn advies aan de regering: KOOP EEN BRIL!!! dit helpt misschien tegen kortzichtigheid.

  • eric

    wat zitten hier een stelletje zeikers tussen over benz diesels.heb hem al 26 jaar nieuw gekocht dus(genoeg belasting betaald ofniet?)en is een kever uit 85dan wel een klassieker? wie bepaald dat? gaan we in 1 keer modder naar elkaar gooien over wat voor brandstof we rijden? lekker slim!

  • danny

    ben het ermee eens ! ikgebruik mijn diesel om een paardentrailer te trekken 2000km per jaar! echt zwaar vervuilend hoor tegenover 10000km benzine ! kom maar met een kmheffing voor oldtimers wijst het zichzelf!