Transport&Environment: Synthetische brandstof net zo vervuilend als gewone benzine

Auto’s die op synthetische brandstof rijden, stoten evenveel giftige stikstofoxiden (NOx) uit als motoren op fossiele brandstoffen, stelt milieuorganisatie Transport&Environment (T&E), dat onderzoek heeft laten doen het Franse onderzoeksbureau IFP Energies Nouvelles.
Synthetische brandstof wordt onder meer door koepel van toeleveranciers Clepa en door sommige autofabrikanten aangeprezen als een manier om de levensduur van de verbrandingsmotor te verlengen. Ze willen dat de CO2-reductie die met e-fuels wordt behaald, meetelt bij het verminderen van de emissies van autofabrikanten. Download hier het volledige onderzoeksrapport: ‘Magic green fuels’.
De brandstof – die nog in ontwikkeling is – wordt volledig synthetisch gemaakt, waarbij CO2 wordt toegevoegd. Die komt later bij de verbranding weer vrij. Daarmee is het in theorie klimaatneutraal. Volgens T&E tonen de tests nu aan dat het gebruik van synthetische brandstof in auto’s niet helpt om de luchtkwaliteitsproblemen in onze steden te verlichten. Dat betreft dus niet het klimaatneutrale karakter van de brandstof, maar de vervuiling. Volgens het onderzoek stoot een auto die op synthetische benzine rijdt even hoge niveaus NOx uit als standaard E10-benzine en veel meer koolmonoxide en ammoniak. Wel worden aanzienlijk minder fijnstofdeeltjes uitgestoten.
Probleem bij het uitvoeren van de test was, dat er helemaal geen synthetische benzine te koop is. Daarom moest IFP Energies Nouvelles zelf ongeveer 100 liter e-benzine produceren. T&E stelt daarbij dat het commercieel produceren van e-brandstoffen veel minder efficiënt is dan het aandrijven van elektrische auto’s. T&E is verklaard voorstander van elektrisch rijden. Alleen voor gebruik in vliegtuigen ziet de milieuorganisatie de synthetische brandstof wel zitten.