Podium | Non-conformiteit en elektrische auto’s: belofte maakt schuld

Podium • Een tegenvallende actieradius, problemen met de batterij: er zijn verschillende redenen voor consumenten om de aankoop van hun elektrische auto ongedaan te willen maken. Vooral in het verkoopgesprek in de showroom is het daarom oppassen geblazen dat je niet te veel belooft, waarschuwt Ahmad Qurishi, advocaat bij TRC Advocaten.
Ahmad Qurishi Ahmad Qurishi
• Laatste update:
Ahmad Qurishi is advocaat bij TRC Advocaten (foto: TRC Advocaten).

Elektrische auto’s worden steeds populairder, niet alleen zakelijk maar ook voor particulier gebruik. Het verschil in actieradius volgens fabrieksopgaaf en praktijk valt soms echter flink tegen. Wanneer is hierbij sprake van non-conformiteit, ofwel: zijn er gevallen waarbij de koper de aankoop ongedaan kan maken bij een al te grote afwijking? Er zijn in de afgelopen jaren meerdere procedures over dit onderwerp gevoerd, met verschillende uitkomsten.

Dunne scheidslijn

In principe moet de auto de eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en van welke eigenschappen de koper de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. Is dat niet het geval, dan is er sprake van non-conformiteit. Als er sprake is van non-conformiteit bestaat de kans dat de koper de schade op de verkoper kan verhalen. In dat geval is de verkoper immers tekort geschoten in de nakoming van de koopovereenkomst. In sommige gevallen is het ook mogelijk om de koopovereenkomst te ontbinden. In de praktijk is de scheidslijn echter dun.

Een defect aan het systeem blijkt onvoldoende om het contract te laten ontbinden

Zo wees de rechtbank Noord-Holland in februari dit jaar nog een door de  koper ingeroepen ontbinding af. De elektromotor van de accu van een Ford Kuga ST-Line X 2.5 Plug-in Hybride laadde wel op tijdens het rijden, maar door een defect aan de accu niet aan de stekker. De voorzieningenrechter wees de vordering af, omdat de verkoper de hoogvoltage-accu in het kader van een terugroepactie inmiddels had vervangen en het meerverbruik van de brandstof volledig had gecompenseerd. Een defect aan het systeem – waarbij wordt overgegaan tot herstel  – blijkt dus onvoldoende voor de (consument)koper om aanspraak te maken op de ontbinding van de koopovereenkomst.

Juridisch Spreekuur

Ahmad Qurishi houdt speciaal voor bezoekers van Automotive-online elke vrijdag een gratis online adviesspreekuur, van 14.00-15.00 Voor contact: a.qurishi@trc-advocaten.nl, 0618413449.

Ook het soms grote verschil tussen de actieradius volgens fabrieksopgaaf en de praktijk betekent niet direct dat een koopovereenkomst ontbonden dient te worden. Dat blijkt uit een vordering van een (consument)koper tot ontbinding van de koopovereenkomst van een Jaguar I-Pace. Die werd in mei 2020 door de rechtbank Rotterdam afgewezen. Volgens de koper voldeed de Jaguar niet aan de door hem verwachte actieradius van tenminste 350 km. De vraag komt aan de orde of Breeland tijdens het verkoopproces een onjuiste voorstelling van zaken heeft gegeven over de actieradius. De rechtbank oordeelde dat uit de verkoopfolder en de tekst op de website van Jaguar blijkt dat de opgegeven waarden in werkelijkheid anders kunnen zijn dan volgens fabrieksopgaaf.

Rijbereik

De fabrikant laat zich ook altijd van juridisch advies voorzien bij het opstellen van de communicatie en contracten. Het is vooral zaak om als verkoper, in de drang om een auto te verkopen, geen beloften te doen die verder gaan dan die van de fabrikant. Dat blijkt uit een zaak uit november 2016. Daarin wees de rechtbank Noord-Nederland de vordering van de koper tot ontbinding van de koopovereenkomst wél toe. De elektrische Nissan Leaf voldeed niet aan de door verkoper gegeven garantie over de actieradius. De koper mocht volgens de rechtbank op basis van door de Nissan-dealer verstrekte informatie op haar website, ervan uit gaan dat de elektrische auto een rijbereik van 199 km had. Daarnaast had de koper in de koopovereenkomst de voorwaarde gesteld dat de auto 130 kilometer aan één stuk over de snelweg moet kunnen rijden, dus zonder tussentijds bijladen van de accu. Dat bleek in de praktijk niet het geval.

Zo blijkt dat het ook hier om de details gaat of je juridisch wel of niet aansprakelijk bent voor verschil in belofte en praktijk. Beloof als verkoper  vooral niet te veel, want belofte maakt schuld!

Ahmad Qurishi is advocaat bij TRC Advocaten in Veldhoven. Hij is gespecialiseerd in automotive gerelateerde zaken. Op Automotive-online deelt hij zijn kennis over en ervaringen op dit terrein.

Podium

In de online rubriek Podium krijgen deskundigen de kans om hun kennis te delen met de bezoekers van Automotive-online. Hier is een aantal voorwaarden aan verbonden: zo mag de bijdrage niet commercieel van aard zijn. Ook een Podium-bijdrage schrijven? Mail uw verzoek naar Luberto@mobilitymedia.nl.