Aanbod deelauto’s stijgt, maar vraag groeit niet mee

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het gebruik van deelauto's is nog laag, zo blijkt uit een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM). (Foto: Shutterstock)

Het aandeel van de deelauto in mobiliteit is laag, maar het aanbod in Nederland groeit. Het gebruik groeit echter niet mee. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een onderzoek naar de ontwikkelingen van deelauto- en deelfietsmobiliteit.

Ongeveer twee procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder maakt gebruik van een vorm van autodelen; dat komt neer op zo’n 200 duizend autodelers, een verdubbeling ten opzichte van 2014. In het voorjaar van 2020 werden in ons land 64 duizend deelauto’s aangeboden; een toename van 26 procent ten opzichte van 2019.

Terughoudend

Het marktaandeel van autodelen in het totaal aantal autoverplaatsingen in Nederland blijft echter steken op 0,02 procent, aldus het onderzoeksbureau. Jaarlijks gaat het om 1,1 miljoen deelautoritten. Een belangrijke barrière om het aanbod van B2C deelauto’s op te schalen, is het gebrek aan parkeerlocaties, aldus het KiM-onderzoek. Gemeenten zijn terughoudend bij het verlenen van vergunningen en aanvraagprocedures zijn vaak lang en verschillen per gemeente. Ook het verdienpotentieel lijkt beperkt, mede als gevolg van de hoge kosten voor de platforms en de verzekeringen.

Autodelen wordt door veel autobedrijven gezien als aanvulling op hun bedrijfsvoering. Zo stapte Van Mossel onlangs in zakelijk autodelen met Mobyone en Profile ging hiervoor in zee met Terberg-dochter Justgo. Download het KiM-rapport in de Automotive Kennisbank.

OV-fiets favoriet

Behalve de deelauto’s, werd ook het gebruik van de deelfiets onderzocht. Dan blijkt dat driekwart van de deelfietsen in ons land bestaat uit een ov-fiets. Nederland telt in 2020 naar schatting 27.500 deelfietsen. De deelfiets is vooral een vervanging van het openbaar vervoer en niet zozeer van de auto. En, het gebruik van een deelfiets heeft geen effect op het eigen fietsbezit. Ongeveer twee procent van de bevolking is een regelmatige gebruiker van de deelfiets. Vooral de logistieke kosten voor de beheerder om fietsen te herplaatsen zijn een barrière voor free-floating deelfietsen.  

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Aanbod deelauto’s stijgt, maar vraag groeit niet mee | Automotive Online

Aanbod deelauto’s stijgt, maar vraag groeit niet mee

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het gebruik van deelauto's is nog laag, zo blijkt uit een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM). (Foto: Shutterstock)

Het aandeel van de deelauto in mobiliteit is laag, maar het aanbod in Nederland groeit. Het gebruik groeit echter niet mee. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een onderzoek naar de ontwikkelingen van deelauto- en deelfietsmobiliteit.

Ongeveer twee procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder maakt gebruik van een vorm van autodelen; dat komt neer op zo’n 200 duizend autodelers, een verdubbeling ten opzichte van 2014. In het voorjaar van 2020 werden in ons land 64 duizend deelauto’s aangeboden; een toename van 26 procent ten opzichte van 2019.

Terughoudend

Het marktaandeel van autodelen in het totaal aantal autoverplaatsingen in Nederland blijft echter steken op 0,02 procent, aldus het onderzoeksbureau. Jaarlijks gaat het om 1,1 miljoen deelautoritten. Een belangrijke barrière om het aanbod van B2C deelauto’s op te schalen, is het gebrek aan parkeerlocaties, aldus het KiM-onderzoek. Gemeenten zijn terughoudend bij het verlenen van vergunningen en aanvraagprocedures zijn vaak lang en verschillen per gemeente. Ook het verdienpotentieel lijkt beperkt, mede als gevolg van de hoge kosten voor de platforms en de verzekeringen.

Autodelen wordt door veel autobedrijven gezien als aanvulling op hun bedrijfsvoering. Zo stapte Van Mossel onlangs in zakelijk autodelen met Mobyone en Profile ging hiervoor in zee met Terberg-dochter Justgo. Download het KiM-rapport in de Automotive Kennisbank.

OV-fiets favoriet

Behalve de deelauto’s, werd ook het gebruik van de deelfiets onderzocht. Dan blijkt dat driekwart van de deelfietsen in ons land bestaat uit een ov-fiets. Nederland telt in 2020 naar schatting 27.500 deelfietsen. De deelfiets is vooral een vervanging van het openbaar vervoer en niet zozeer van de auto. En, het gebruik van een deelfiets heeft geen effect op het eigen fietsbezit. Ongeveer twee procent van de bevolking is een regelmatige gebruiker van de deelfiets. Vooral de logistieke kosten voor de beheerder om fietsen te herplaatsen zijn een barrière voor free-floating deelfietsen.  

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.