Nieuw protocol voor ongelukken met elektrische voertuigen
Stichting Incident Management Nederland (IMN) heeft samen met het Verbond van Verzekeraars, Brandweer Nederland, bergingsbedrijven en Rijkswaterstaat een protocol ontwikkeld dat zorgt voor een adequate afwikkeling van zware aanrijdingen waar een elektrisch voertuig bij betrokken is. Dat meldt het Verbond van Verzekeraars.
Ruim 30 bergingsbedrijven hebben al op het protocol ingetekend, waardoor er een landelijke dekking is voor de berging van EV’s. Bergers die te maken krijgen met een zwaar ongeluk met een elektrische voertuig, kunnen dan onder voorwaarden een zogeheten dompelbak gebruiken waarmee het voertuig veilig en zonder brandrisico’s afgevoerd. De dompelbak zou volgens het Instituut Fysieke Veiligheid, de veiligste manier zijn om accu’s van elektrische auto’s te bergen na een zwaar ongeval. Vorig jaar ontstond ook onrust over de onduidelijkheid van de risico’s en brandveiligheid van laadpalen in ondergrondse parkeergarages.
Vlam vatten
Bij zware aanrijdingen kunnen de accu’s in elektrische voertuigen instabiel worden en vlam vatten. Het gaat daarbij om branden die veel giftige rook veroorzaken en moeilijk te blussen zijn. De nieuwe werkwijze waarborgt een veilige berging, aldus het Verbond, waarbij vragen aan de orde komen, zoals: wanneer moet een dompelcontainer worden ingezet en hoe moet de container worden bewaard en afgevoerd. Eerder werden ook gevallen bekend waarbij zwaar beschadigde accu’s nog spontaan ontvlamden.
Rijkswaterstaat, het Verbond van Verzekeraars, de brandweer, politie, bergers en de ANWB zijn sinds vorig jaar met elkaar in gesprek over de brandrisico’s van EV’s. Aankomend jaar wordt bekeken hoe het protocol in de praktijk werkt en of het nog moet worden aangepast.