Gerechtshof: Autopilot geen vrijbrief voor vasthouden telefoon tijdens rijden

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Bij een actieve Autopilot mag de bestuurder geen telefoon bedienen. Foto: Shutterstock)

Het gerechtshof in Leeuwarden heeft de boete die Tesla-rijder Vincent Everts heeft gekregen, voor het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden, gegrond verklaard. Everts had de autopilot-functie aangezet en tijdens het rijden een telefoon in zijn hand. Hij kreeg daarvoor een boete, maar vond dat onterecht, omdat hij meent dat niet hij, maar het voertuig de bestuurder was. Met dit oordeel steunt het Hof de uitspraak van de kantonrechter uit november 2018. Die verwierp het beroep van Everts tegen de beschikking van 230 euro.

Het Gerechtshof oordeelt: “Het inschakelen van de Autopilot brengt mee dat op die wijze de bedieningsorganen worden gehanteerd waardoor de voortbeweging en rijrichting van het motorvoertuig worden beïnvloed. Het gebruikmaken van een dergelijk systeem betekent dat de betrokkene als feitelijk bestuurder dient te worden aangemerkt.” De uitspraak van het Hof is een absoluut verbod. De bestuurder in kwestie is dus niet in de gelegenheid om zelf te bepalen of het gebruik van de Autopilot veilig genoeg is om de telefoon toch vast te houden.

Lees hier de volledige uitspraak.

Tesla zelf heeft al eerder benadrukt dat de autopilot functie niet betekent dat de auto’s zelfrijdend zijn en dat de bestuurder zijn handen aan het stuur moet houden.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Gerechtshof: Autopilot geen vrijbrief voor vasthouden telefoon tijdens rijden | Automotive Online

Gerechtshof: Autopilot geen vrijbrief voor vasthouden telefoon tijdens rijden

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Bij een actieve Autopilot mag de bestuurder geen telefoon bedienen. Foto: Shutterstock)

Het gerechtshof in Leeuwarden heeft de boete die Tesla-rijder Vincent Everts heeft gekregen, voor het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden, gegrond verklaard. Everts had de autopilot-functie aangezet en tijdens het rijden een telefoon in zijn hand. Hij kreeg daarvoor een boete, maar vond dat onterecht, omdat hij meent dat niet hij, maar het voertuig de bestuurder was. Met dit oordeel steunt het Hof de uitspraak van de kantonrechter uit november 2018. Die verwierp het beroep van Everts tegen de beschikking van 230 euro.

Het Gerechtshof oordeelt: “Het inschakelen van de Autopilot brengt mee dat op die wijze de bedieningsorganen worden gehanteerd waardoor de voortbeweging en rijrichting van het motorvoertuig worden beïnvloed. Het gebruikmaken van een dergelijk systeem betekent dat de betrokkene als feitelijk bestuurder dient te worden aangemerkt.” De uitspraak van het Hof is een absoluut verbod. De bestuurder in kwestie is dus niet in de gelegenheid om zelf te bepalen of het gebruik van de Autopilot veilig genoeg is om de telefoon toch vast te houden.

Lees hier de volledige uitspraak.

Tesla zelf heeft al eerder benadrukt dat de autopilot functie niet betekent dat de auto’s zelfrijdend zijn en dat de bestuurder zijn handen aan het stuur moet houden.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.