Tilburg stelt autoverhuurder KAV ultimatum

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
KAV is het niet eens met vergunningsplicht in Tilburg. (Op de foto dga Hemmie Kerklingh).

De gemeente Tilburg besloot in december 2016 om een vergunningsplicht in te stellen voor autoverhuurbedrijven in de strijd tegen de drugscriminaliteit. Autoverhuurbedrijf KAV diende een bezwaarschrift in bij de gemeente en vroeg de vergunning niet aan. Het eerdere ultimatum van 15 maart heeft de gemeente niet doorgezet vanwege een gang naar de rechtbank.

De gemeente heeft de bezwaren van KAV vorige maand alsnog afgewezen en stelt dat als het bedrijf op 1 september nog geen vergunning heeft voor de Tilburgse vestiging, de activiteiten moeten worden gestaakt. Anders dreigt een dwangsom van 1.500 euro per week met een maximum van 15 duizend euro. Dat bevestigt de gemeente Tilburg.

Toetsing

Met de vergunningsplicht zegt de gemeente een onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat te willen tegengaan. Volgens de gemeente is de branche enorm kwetsbaar, omdat huurauto’s zeer interessant zijn voor criminelen, aldus burgemeester Theo Weterings van Tilburg in het Brabants Nieuwsblad. De vergunning kost de autoverhuurbedrijven 1.500 euro en ook aan aanpassingen zijn kosten verbonden. Om in aanmerking te komen, worden eigenaar en/of bedrijfsleiders getoetst op integriteit. Sinds de invoering van de plicht op 1 september 2017, zijn twintig autoverhuurbedrijven gestopt. Zeven hebben een vergunning en één is nog in behandeling.

De gemeente is om een reactie gevraagd, maar kan die vandaag niet geven.

Op kosten gejaagd

Het landelijk opererende autoverhuurbedrijf KAV zou om diverse redenen niet aan de gestelde vergunningsplicht willen voldoen en twijfelt aan het nut van de vergunningsplicht, alleen al omdat die niet landelijk geldt. Volgens KAV zouden bedrijven op kosten worden gejaagd, terwijl criminelen stiekem, illegaal of buiten Tilburg kunnen verdergaan. De regels van de gemeente zijn volgens KAV daardoor contra-productief. Tevens stelt het bedrijf dat een gemeente een gehele branche niet zomaar een vergunningsplicht zou kunnen opleggen.  Ook op verscheidene andere punten is de regeling strijdig met de wet. KAV heeft de mogelijkheid in beroep te gaan tegen de beslissing van de gemeente. 

Automotive heeft KAV om een reactie gevraagd; het bedrijf laat weten zich nog te beraden. KAV-eigenaar Hemmie Kerklingh schuwt de strijd niet, zo ging hij eerder de strijd aan met Uber en met Bovag.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Frederik van Putten fredvanputten1

    Te gek voor woorden Hemmie deze lokale regelzucht! Ik zou het erniet bij laten zitten.Een goede reputatie genietende,landelijk organisatie kan toch niet accepteren gehinderd te worden door stedelijke onder koninkjes!

  • Roel Hindriks

    Het kan nietwaar zijn dat een gemeente een beroepsgroep verplicht zich tegen betaling te moeten voorzien van een vergunning vooruitoefening van je bedrijf. Te gek voor woorden. Hemmie, alle sterkte gewenst in je strijd tegen deze onrechtvaardigheid; zoals ik je indertijd (ca. 20 jaar geleden?) hielp bij het vinden van de Tilburgse lokatie, zo sta ik je graag bij je rechten te behouden, al dan niet in discussie met gemeenteraad of betreffende wethouder.

Tilburg stelt autoverhuurder KAV ultimatum | Automotive Online

Tilburg stelt autoverhuurder KAV ultimatum

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
KAV is het niet eens met vergunningsplicht in Tilburg. (Op de foto dga Hemmie Kerklingh).

De gemeente Tilburg besloot in december 2016 om een vergunningsplicht in te stellen voor autoverhuurbedrijven in de strijd tegen de drugscriminaliteit. Autoverhuurbedrijf KAV diende een bezwaarschrift in bij de gemeente en vroeg de vergunning niet aan. Het eerdere ultimatum van 15 maart heeft de gemeente niet doorgezet vanwege een gang naar de rechtbank.

De gemeente heeft de bezwaren van KAV vorige maand alsnog afgewezen en stelt dat als het bedrijf op 1 september nog geen vergunning heeft voor de Tilburgse vestiging, de activiteiten moeten worden gestaakt. Anders dreigt een dwangsom van 1.500 euro per week met een maximum van 15 duizend euro. Dat bevestigt de gemeente Tilburg.

Toetsing

Met de vergunningsplicht zegt de gemeente een onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat te willen tegengaan. Volgens de gemeente is de branche enorm kwetsbaar, omdat huurauto’s zeer interessant zijn voor criminelen, aldus burgemeester Theo Weterings van Tilburg in het Brabants Nieuwsblad. De vergunning kost de autoverhuurbedrijven 1.500 euro en ook aan aanpassingen zijn kosten verbonden. Om in aanmerking te komen, worden eigenaar en/of bedrijfsleiders getoetst op integriteit. Sinds de invoering van de plicht op 1 september 2017, zijn twintig autoverhuurbedrijven gestopt. Zeven hebben een vergunning en één is nog in behandeling.

De gemeente is om een reactie gevraagd, maar kan die vandaag niet geven.

Op kosten gejaagd

Het landelijk opererende autoverhuurbedrijf KAV zou om diverse redenen niet aan de gestelde vergunningsplicht willen voldoen en twijfelt aan het nut van de vergunningsplicht, alleen al omdat die niet landelijk geldt. Volgens KAV zouden bedrijven op kosten worden gejaagd, terwijl criminelen stiekem, illegaal of buiten Tilburg kunnen verdergaan. De regels van de gemeente zijn volgens KAV daardoor contra-productief. Tevens stelt het bedrijf dat een gemeente een gehele branche niet zomaar een vergunningsplicht zou kunnen opleggen.  Ook op verscheidene andere punten is de regeling strijdig met de wet. KAV heeft de mogelijkheid in beroep te gaan tegen de beslissing van de gemeente. 

Automotive heeft KAV om een reactie gevraagd; het bedrijf laat weten zich nog te beraden. KAV-eigenaar Hemmie Kerklingh schuwt de strijd niet, zo ging hij eerder de strijd aan met Uber en met Bovag.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Frederik van Putten fredvanputten1

    Te gek voor woorden Hemmie deze lokale regelzucht! Ik zou het erniet bij laten zitten.Een goede reputatie genietende,landelijk organisatie kan toch niet accepteren gehinderd te worden door stedelijke onder koninkjes!

  • Roel Hindriks

    Het kan nietwaar zijn dat een gemeente een beroepsgroep verplicht zich tegen betaling te moeten voorzien van een vergunning vooruitoefening van je bedrijf. Te gek voor woorden. Hemmie, alle sterkte gewenst in je strijd tegen deze onrechtvaardigheid; zoals ik je indertijd (ca. 20 jaar geleden?) hielp bij het vinden van de Tilburgse lokatie, zo sta ik je graag bij je rechten te behouden, al dan niet in discussie met gemeenteraad of betreffende wethouder.