Koopman en Pon Logistics starten blockchain-pilot
Logistiek dienstverlener Koopman gaat met behulp van de blockchaintechnologie de logistieke processen in vervoer en opslag van nieuwe en gebruikte auto’s volledig digitaliseren. Er wordt ook een elektronische vrachtbrief aan toegevoegd. Volgens Jon Kuiper, ceo van Koopman, gaat hiermee een lang gekoesterde wens van de autobranche in vervulling. Dat meldt hij aan Automotive.
De blockchaintechnologie is een platform waarop het dataverkeer tussen diverse samenwerkende partijen is vastgelegd en versleuteld. In het geval van Koopman bestaat deze keten uit verladers, terminals, vervoerders en autodealers. Koopman start zijn ‘blockchain-pilot’ met Pon Logistics voor nieuwe auto’s. Op termijn wil het bedrijf het remarketingproces ook via de blockchain afhandelen en op die manier onder andere kilometertellerfraude tegengaan bij auto’s die de grens over gaan. “Door het vastleggen van de historie van een auto, kan niet meer met kilometerstanden worden gefraudeerd”, aldus Kuiper.
Digitaliseren overdrachtprocessen
“Een auto wordt op VIN-nummer aangemeld. Dan is ook de bijbehorende informatie over de auto al bekend in de blockchain: bij remarketingauto’s bijvoorbeeld de actuele kilometerstand, eventuele schades en vorige eigenaren. Gaat de auto bijvoorbeeld van Pon in Leusden naar een dealer, dan is op het blockchain-platform te zien dat de auto eraan komt. Bij alle aangesloten partners wordt de informatie aangepast zodra er iets aan wordt toegevoegd. Er kan dus niets aan de informatie gewijzigd worden, want dat zou je dan op elke aangesloten computer op hetzelfde moment moeten doen. En dat is onmogelijk.”
Een blockchain is dus nooit ‘af’. “Er kan ook informatie aan het systeem worden toegevoegd. Bijvoorbeeld als een auto onderweg een deuk oploopt of als de aankomsttijd verandert. We doen dit met zowel nieuwe als gebruikte auto’s. Het systeem geeft zekerheid over de auto en de identiteit daarvan, mét een afleverbewijs”, stelt Kuiper. Met de inzet van blockchain-technologie kunnen ook alle overdrachtsprocessen in de keten worden gedigitaliseerd. Denk daarbij naast de vrachtbrief ook aan douaneprocessen, facturatie en betaling.
Strategische heroriëntatie
Als de pilot met Pon slaagt, wil Koopman het systeem voor heel Europa inzetten. De pilotfase met Pon duurt twee maanden, daarna start een pilot met een autofabrikant, die Koopman nog niet bekend kan maken. Het moet uiteindelijk een open platform worden, ook beschikbaar voor bedrijven die geen klant zijn bij Koopman. “Die kunnen dan een abonnement afsluiten op onze blockchain-infrastructuur. Het is voor Koopman een verandering van koers. We blijven een logistieke dienstverlener, maar door het platform aan onze diensten toe te voegen, denken we ook klaar te zijn voor wat de toekomst brengt. Het is een strategische heroriëntatie”, aldus Kuiper.
IBM heeft de blockchain-infrastructuur in opdracht van Koopman gebouwd. Het systeem won onlangs de it-prijs The Innovation Manager-award, afgekort TIM, in de categorie Most Innovative Vendor.