Acea: we moeten cultuur scheppen van cybersecurity

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Dit meldt Acea.

“De digitale wereld biedt enorme perspectieven”, stelt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van Acea. “Maar dat brengt ook risico’s met zich mee, zoals de kans op een cyberattack op een bepaalde auto, of zelfs op een heel wagenpark. Het beheersen van de risico’s is daarom van vitaal belang.”

Om dit handen en voeten te geven hebben Acea en de vijftien Europese autofabrikanten zes uitgangspunten geformuleerd, met het voornemen deze ook toe te passen:

– Het scheppen van een cultuur van cybersecurity
– Adopteer een cybersecurity life cycle bij de ontwikkeling van auto’s
– Check veiligheidsprogramma’s in diverse testfasen
– Zorg voor een strategie om security up to date te houden
– Zorg voor reactie en verbetering na incidenten
– Verbeter de uitwisseling van informatie binnen de industrie.

Acea meldt niet hoe deze basisprincipes concreet in de praktijk moeten worden gebracht. 

Cybersecurity is het hoofdthema van de Automotive ICT Day, op 31 oktober.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.