Aon: test met zelfrijdende auto’s geslaagd

Redactie Redactie
• Laatste update:

De pilot is een initiatief van Aon in samenwerking met Business Lease, Royal HaskoningDHV en Prodrive Training. Met de proef wil Aon de laatste belemmeringen voor een brede introductie van de zelfrijdende auto in kaart brengen, data verzamelen en bewustwording creëren. Uit de eerste evaluatie blijkt dat sommige bestuurders toch afremden, zonder de automatische remfunctie af te wachten. “Dat is een kwestie van gewenning”, zegt Peter Morsink, senior adviseur mobiliteit en verkeersveiligheid bij Royal HaskoningDHV. Op de A2 moest alleen bij het verschuiven van rijbaan gestuurd worden door de berijder, verder werd volledig autonoom gereden. 

Aansprakelijkheid verschuift
Volgens Evert-Jeen van der Meer, industry director Automotive bij Aon, zijn wetgeving, cybersecurity en verzekerbaarheid nog de grootste horden voor de doorbraak van de zelfrijdende auto’s. “De aansprakelijkheid verschuift bij hoog autonome auto’s van de bestuurder naar de auto en dus naar de autofabrikant”, aldus Van der Meer, die vorig jaar tijdens het Automotive Schadeseminar al opriep tot meer samenwerking tussen het universele kanaal en verzekeraars om tegenwicht te bieden aan de toenemende macht van autofabrikanten. “Binnen nu en een paar jaar worden auto’s verkocht inclusief verzekering.”

Er werd vandaag gereden met auto`s van Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Toyota, Tesla en Hyundai die nu al op de markt zijn en diverse autonome functies hebben. Ruim tweehonderd professionals uit onder andere de auto- en verzekeringsbranche reden mee. Ook Automotive had een plek in een deelnemende auto.

Techniek gratis voor leaserijders
Een van de problemen met de `autonome features` zit niet in de techniek, maar in de bestuurder, vertelde Marc van Nuland, ceo van Aon Risk Solutions. “De techniek die nu al in auto’s zit wordt niet of nauwelijks toegepast, ingezet of gebruikt.” Zou de inzet van de al bestaande veiligheidssystemen hoger zijn, dan zou het aantal ongevallen met 30 procent kunnen afnemen, stelde Van Nuland. “In de toekomst kan het aantal ongelukken zelfs met 90 procent afnemen dankzij safety features.”

Op dit moment heeft slecht 3 procent van het Nederlandse wagenpark dit soort veiligheidssystemen – zoals lane assist en adaptive cruise control – aan boord. Zakelijk rijders worden dan ook als de ‘early adopters’ gezien van autonome functies in auto’s. Business Lease onderzoekt of het gratis veiligheidssystemen aan klanten aan kan bieden, om daar een lagere schadelast mee te behalen. “We meten op dit moment de invloed van de systemen op de schadelast. Waarbij we ook controleren of de systemen daadwerkelijk worden gebruikt”, aldus Stijn Otten van Business Lease.

Alertheid blijft belangrijk
Voorafgaand aan de proef is getest op de RDW-testbaan in Lelystad met veertien auto’s. “Daar werd getest hoe de auto’s reageren als het peloton wordt onderbroken, als de voorste auto hard remt, en als er op verschillende snelheden wordt gereden door de auto’s in het peloton”, vertelt Van der Meer. “Daaruit bleek bijvoorbeeld dat als de voorste auto hard remt, de auto’s die volgen nog niet snel genoeg kunnen remmen. Het is dus nog belangrijk dat de bestuurder alert blijft.”
De RDW zou volgens Van der Meer op kentekenniveau inzichtelijk moeten maken wat voor veiligheidssystemen er aan boord zijn. “Daar kun je een risicoprofiel op maken.”

De test op de A2 was de eerste grootschalige proef in Nederland met semi zelfrijdende auto’s op de openbare weg. Op 14 april zullen alle EU-transportministers testrijden in autonome auto’s. Zij moeten uniforme afspraken gaan maken over het beleid rond de zelfrijdende auto. In september organiseert Aon deze proef ook in Antwerpen en Brussel. Volvo gaat volgend jaar met honderd zakelijk rijders een half jaar lang testrijden op de openbare weg.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Aon: test met zelfrijdende auto’s geslaagd | Automotive Online

Aon: test met zelfrijdende auto’s geslaagd

Redactie Redactie
• Laatste update:

De pilot is een initiatief van Aon in samenwerking met Business Lease, Royal HaskoningDHV en Prodrive Training. Met de proef wil Aon de laatste belemmeringen voor een brede introductie van de zelfrijdende auto in kaart brengen, data verzamelen en bewustwording creëren. Uit de eerste evaluatie blijkt dat sommige bestuurders toch afremden, zonder de automatische remfunctie af te wachten. “Dat is een kwestie van gewenning”, zegt Peter Morsink, senior adviseur mobiliteit en verkeersveiligheid bij Royal HaskoningDHV. Op de A2 moest alleen bij het verschuiven van rijbaan gestuurd worden door de berijder, verder werd volledig autonoom gereden. 

Aansprakelijkheid verschuift
Volgens Evert-Jeen van der Meer, industry director Automotive bij Aon, zijn wetgeving, cybersecurity en verzekerbaarheid nog de grootste horden voor de doorbraak van de zelfrijdende auto’s. “De aansprakelijkheid verschuift bij hoog autonome auto’s van de bestuurder naar de auto en dus naar de autofabrikant”, aldus Van der Meer, die vorig jaar tijdens het Automotive Schadeseminar al opriep tot meer samenwerking tussen het universele kanaal en verzekeraars om tegenwicht te bieden aan de toenemende macht van autofabrikanten. “Binnen nu en een paar jaar worden auto’s verkocht inclusief verzekering.”

Er werd vandaag gereden met auto`s van Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Toyota, Tesla en Hyundai die nu al op de markt zijn en diverse autonome functies hebben. Ruim tweehonderd professionals uit onder andere de auto- en verzekeringsbranche reden mee. Ook Automotive had een plek in een deelnemende auto.

Techniek gratis voor leaserijders
Een van de problemen met de `autonome features` zit niet in de techniek, maar in de bestuurder, vertelde Marc van Nuland, ceo van Aon Risk Solutions. “De techniek die nu al in auto’s zit wordt niet of nauwelijks toegepast, ingezet of gebruikt.” Zou de inzet van de al bestaande veiligheidssystemen hoger zijn, dan zou het aantal ongevallen met 30 procent kunnen afnemen, stelde Van Nuland. “In de toekomst kan het aantal ongelukken zelfs met 90 procent afnemen dankzij safety features.”

Op dit moment heeft slecht 3 procent van het Nederlandse wagenpark dit soort veiligheidssystemen – zoals lane assist en adaptive cruise control – aan boord. Zakelijk rijders worden dan ook als de ‘early adopters’ gezien van autonome functies in auto’s. Business Lease onderzoekt of het gratis veiligheidssystemen aan klanten aan kan bieden, om daar een lagere schadelast mee te behalen. “We meten op dit moment de invloed van de systemen op de schadelast. Waarbij we ook controleren of de systemen daadwerkelijk worden gebruikt”, aldus Stijn Otten van Business Lease.

Alertheid blijft belangrijk
Voorafgaand aan de proef is getest op de RDW-testbaan in Lelystad met veertien auto’s. “Daar werd getest hoe de auto’s reageren als het peloton wordt onderbroken, als de voorste auto hard remt, en als er op verschillende snelheden wordt gereden door de auto’s in het peloton”, vertelt Van der Meer. “Daaruit bleek bijvoorbeeld dat als de voorste auto hard remt, de auto’s die volgen nog niet snel genoeg kunnen remmen. Het is dus nog belangrijk dat de bestuurder alert blijft.”
De RDW zou volgens Van der Meer op kentekenniveau inzichtelijk moeten maken wat voor veiligheidssystemen er aan boord zijn. “Daar kun je een risicoprofiel op maken.”

De test op de A2 was de eerste grootschalige proef in Nederland met semi zelfrijdende auto’s op de openbare weg. Op 14 april zullen alle EU-transportministers testrijden in autonome auto’s. Zij moeten uniforme afspraken gaan maken over het beleid rond de zelfrijdende auto. In september organiseert Aon deze proef ook in Antwerpen en Brussel. Volvo gaat volgend jaar met honderd zakelijk rijders een half jaar lang testrijden op de openbare weg.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.