‘Herstellers en verzekeraars moeten samenwerken’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van der Meer stelde op het evenement dat autofabrikanten meer en meer zullen proberen om de auto te verkopen inclusief verzekering, omdat – helemaal als een auto volledig zelf rijdt – de aansprakelijkheid vermoedelijk ook vaker bij de fabrikant komt te liggen. “Dat betekent dat verzekeraars een andere propositie moeten claimen. Bijvoorbeeld in de vorm van een telefoonmodel. Het is voor schadeherstelbedrijven en verzekeraars essentieel om samen te werken om zo de klant in eigen huis te houden.”

Zeventig kopstukken
Van der Meer presenteerde uit zijn onderzoek over de verzekerbaarheid van zelfrijdende auto`s tijdens het Automotive Schadeseminar 2015. Het seminar vond dit jaar plaats in de Amsterdam RAI, als onderdeel van revisiebeurs Rematec 2015. Ruim zeventig kopstukken uit de schadebranche kwamen op het evenement af.

De kansen van nieuwe technologie was een van de speerpunten van het event. Ook telematica kwam aan bod: volgens Jost Faganel van telematica-startup Ulu geven aftermarket telematica-toepassingen spelers in de aftersales dezelfde mogelijkheden om in contact te komen met hun klanten als dat autofabrikanten hebben via hun affabriek systemen. “Op dit moment wil iedereen de data die zijn systeem verzamelt nog voor zichzelf gebruiken. Maar wij zien de auto meer als een rijdende Ipad, waar de automobilist zelf apps van bijvoorbeeld een verzekeraar, leasemaatschappij, autobedrijf of schadeherstelbedrijf opzet. Hij maakt per aanbieder de afweging of deze hem voldoende meerwaarde biedt om dat deel van zijn privacy op te geven”, aldus Faganel.

Gelijkwaardig
Naast nieuwe technologie werd er ook ingegaan op de mogelijkheden om goedkoper te repareren met gebruik van matching quality parts. Ian Curtis, de certificationmanager van Thatcham, vertelde dat er inmiddels 1.380 onderdelen gecertificeerd zijn volgens Thatcham-norm, en dat dit aantal stijgt. Thatcham werd ooit opgezet door verzekeraars om de onderdelenprijzen omlaag te krijgen. “Dat lukte voornamelijk doordat de OEM’s hun prijzen verlaagden vanwege de verwachte concurrentie van matching quality. Maar uiteindelijk wordt er bij schadeherstel nog maar mondjesmaat gebruik gemaakt van matching quality parts. Vooral omdat veel herstellers er nog onbekend mee zijn.”

Het Automotive Schadeseminar is mogelijk gemaakt door PPG, Meeùs en Rematec 2015.

U kunt de volledige sfeerimpressie van het evenement hieronder bekijken.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Herstellers en verzekeraars moeten samenwerken’ | Automotive Online

‘Herstellers en verzekeraars moeten samenwerken’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van der Meer stelde op het evenement dat autofabrikanten meer en meer zullen proberen om de auto te verkopen inclusief verzekering, omdat – helemaal als een auto volledig zelf rijdt – de aansprakelijkheid vermoedelijk ook vaker bij de fabrikant komt te liggen. “Dat betekent dat verzekeraars een andere propositie moeten claimen. Bijvoorbeeld in de vorm van een telefoonmodel. Het is voor schadeherstelbedrijven en verzekeraars essentieel om samen te werken om zo de klant in eigen huis te houden.”

Zeventig kopstukken
Van der Meer presenteerde uit zijn onderzoek over de verzekerbaarheid van zelfrijdende auto`s tijdens het Automotive Schadeseminar 2015. Het seminar vond dit jaar plaats in de Amsterdam RAI, als onderdeel van revisiebeurs Rematec 2015. Ruim zeventig kopstukken uit de schadebranche kwamen op het evenement af.

De kansen van nieuwe technologie was een van de speerpunten van het event. Ook telematica kwam aan bod: volgens Jost Faganel van telematica-startup Ulu geven aftermarket telematica-toepassingen spelers in de aftersales dezelfde mogelijkheden om in contact te komen met hun klanten als dat autofabrikanten hebben via hun affabriek systemen. “Op dit moment wil iedereen de data die zijn systeem verzamelt nog voor zichzelf gebruiken. Maar wij zien de auto meer als een rijdende Ipad, waar de automobilist zelf apps van bijvoorbeeld een verzekeraar, leasemaatschappij, autobedrijf of schadeherstelbedrijf opzet. Hij maakt per aanbieder de afweging of deze hem voldoende meerwaarde biedt om dat deel van zijn privacy op te geven”, aldus Faganel.

Gelijkwaardig
Naast nieuwe technologie werd er ook ingegaan op de mogelijkheden om goedkoper te repareren met gebruik van matching quality parts. Ian Curtis, de certificationmanager van Thatcham, vertelde dat er inmiddels 1.380 onderdelen gecertificeerd zijn volgens Thatcham-norm, en dat dit aantal stijgt. Thatcham werd ooit opgezet door verzekeraars om de onderdelenprijzen omlaag te krijgen. “Dat lukte voornamelijk doordat de OEM’s hun prijzen verlaagden vanwege de verwachte concurrentie van matching quality. Maar uiteindelijk wordt er bij schadeherstel nog maar mondjesmaat gebruik gemaakt van matching quality parts. Vooral omdat veel herstellers er nog onbekend mee zijn.”

Het Automotive Schadeseminar is mogelijk gemaakt door PPG, Meeùs en Rematec 2015.

U kunt de volledige sfeerimpressie van het evenement hieronder bekijken.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.