AD Benelux en Automotions starten telematica-pilots
Dat vertelt woordvoerder Remco Janssen van Ulu aan Automotive.
Ulu vertaalt de data uit auto`s en geeft realtime service feedback aan het autobedrijf, de leasemaatschappij, verzekeringsmaatschappij of de fleetmanager. Dit gebeurt door middel van een dongel die via de OBD-poort de data uit de boordcomputer haalt.
Ulu maakt informatie van data als snelheid, locatie, rijgedrag, conditie en kilometerstand van de auto. Het systeem geeft een seintje wanneer er bijvoorbeeld onderhoud nodig is of de accu bijna leeg is. “Garages kunnen onderhoud inplannen in de daluren, omdat ze ruim van tevoren weten wanneer een auto toe is aan onderhoud”, aldus Janssen.
Voorbereiden op Europese wetgeving
Marcel Kwakkel, marketingmanager bij AD Benelux, benadrukt dat de ontwikkelingen rondom telematica niet te negeren zijn. Zeker niet met het oog op de verplichte E-call. “De Europese discussie hierover, zodat het universele autobedrijf door de merken niet buiten spel wordt gezet, volgen wij natuurlijk ook. Door zelf een service-call-verbinding, S-call, op te zetten, zijn we voorbereid op de naderende Europese wetgeving. “De samenwerking met Ulu wordt onze eerste praktijkervaring, een real life pilot.” Kwakkel gaat nu autobedrijven benaderen om zich bij de pilot aan te sluiten. “We moeten immers toegang hebben tot de auto’s, daarvoor willen we zo’n vijf pilotvestigingen aansluiten.”
Inmiddels mengen meerdere partijen zich op de markt van telematica. Sator lanceerde het eigen systeem H-call, Driessen Autogroep richt zich ook op telematica-oplossingen voor zijn klanten, Volkswagen heeft er een speciale afdeling voor opgezet en de klanten van Univé plukken er ook de vruchten van als zij aantoonbaar goed rijgedrag vertonen.
Lees meer op Fleet&Mobility.