EV-onderzoeker verslikt zich in fijnstof
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.
Bent u al abonnee?
Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
Reacties
Als even nadenkt hebt je geen (al dan niet wetenschappelijk) onderzoek nodig om te weten dat een electrisch voertuig een pak minder rechtstreekse vervuiling veroorzaakt dan een voertuig met uitstoot van verbrandingsgassen. Ik zeg wel “rechtstreeks”, want de voorvechters van electrische voertuigen verzwijgen dat ze het probleem alleen verschuiven. Electriciteit moet worden opgewekt en tot nader order gebeurt dat nog altijd (en naar we moeten vrezen nog lang) in kerncentrales met nucleair afval tot gevolg. Of dat zoveel beter is voor het milieu… Maar erover nadenken en vooral er iets aan doen moeten we zeker!
Tja, begrenzing van begrippen is ook lastig. U noemt vervuiling en dat is een containerbegrip waarin fijnstof slechts een onderdeel is.. Fijnstof is vooral een vervuilingsvorm dat vooral lokaal een terug te dringen iets is.
Dat kan dus erg goed met elektrisch rijden, liefst zo ‘niet vervuilend’ opgewekt.
@dirk
We hebben tegenwoordig keuze waar onze elektriciteit vandaan komt. Passen er geen zonnepanelen op jouw eigen dak, dan zijn er coöperatieve initiatieven met wind en zon die het mogelijk maken om toch zelf groene stroom te maken. Dit kan overigens ook wanneer je geen elektrische auto hebt.