Occasionverkoop steeg in september met ruim 8 procent

Occasion • Het meest verkochte merk is Volkswagen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
Occasion
(Foto: Shutterstock)

Autobedrijven verkochten in september van dit jaar 106.411 occasions aan consumenten. Dit betekent een groei van 8,4 procent ten opzichte van september 2022, toen het aantal verkochte occasions net boven de 98 duizend uitkwam. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van dataleverancier VWE Automotive.

Het meest verkochte merk is Volkswagen (ongeveer 15 duizend), gevolgd door Peugeot (ruim 8.000) en Opel (zo’n 7.700). Dit blijkt uit cijfers van het RDC.

Het aantal occasionverkopen aan particulieren (B2C) steeg in september ook ten opzichte van augustus (toen er 102.260 gebruikte auto’s verkocht werden).

De hoeveelheid occasions die autobedrijven onderling verkochten (B2B) laat dezelfde trend zien als de B2C-occasionverkopen. Dit aantal steeg in september 2023 ten opzichte van een jaar eerder van zo’n 70 duizend naar ruim 74 duizend.

Recordhoogte

De vraagprijs van benzineauto’s op Gaspedaal en Autotrack zat met 19.521 euro op recordhoogte in september. Dit is bijna 3.000 euro (18%) meer dan een jaar eerder, zo blijkt uit het nieuwste maandrapport van Automotive Mediaventions (AMV) na een analyse van de gebruikersdata in september.

Terwijl de andere brandstoffen nauwelijks schommelden, leverde diesel in september behoorlijk in: de zoekprijs was ruim 5 procent lager, zo concludeert AMV. Ook de zoekprijzen van de verschillende typen carrosserieën bleven redelijk stabiel, met twee uitzonderingen: de sedan mocht bijna 4 procent duurder zijn en de coupé zelfs bijna 7 procent.

AMV onderzocht het zoekgedrag van gebruikers op Gaspedaal en Autotrack. Hieruit blijkt verder dat ruim een kwart van de bezoekers van deze site een wil hybride wil. Dat is een record.

Top 10

De top 10 van meestgezochte merken werd in september aangevoerd door Volkswagen (10,4 procent), gevolgd door Audi (8,5 procent), BMW (8 procent) en Mercedes-Benz (6,4 procent). Deze volgorde is identiek aan de lijst van augustus.

Nationaal Occasion Onderzoek 2023

Occasionverkoop steeg in september met ruim 8 procent | Automotive Online

Occasionverkoop steeg in september met ruim 8 procent

Occasion • Het meest verkochte merk is Volkswagen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
Occasion
(Foto: Shutterstock)

Autobedrijven verkochten in september van dit jaar 106.411 occasions aan consumenten. Dit betekent een groei van 8,4 procent ten opzichte van september 2022, toen het aantal verkochte occasions net boven de 98 duizend uitkwam. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van dataleverancier VWE Automotive.

Het meest verkochte merk is Volkswagen (ongeveer 15 duizend), gevolgd door Peugeot (ruim 8.000) en Opel (zo’n 7.700). Dit blijkt uit cijfers van het RDC.

Het aantal occasionverkopen aan particulieren (B2C) steeg in september ook ten opzichte van augustus (toen er 102.260 gebruikte auto’s verkocht werden).

De hoeveelheid occasions die autobedrijven onderling verkochten (B2B) laat dezelfde trend zien als de B2C-occasionverkopen. Dit aantal steeg in september 2023 ten opzichte van een jaar eerder van zo’n 70 duizend naar ruim 74 duizend.

Recordhoogte

De vraagprijs van benzineauto’s op Gaspedaal en Autotrack zat met 19.521 euro op recordhoogte in september. Dit is bijna 3.000 euro (18%) meer dan een jaar eerder, zo blijkt uit het nieuwste maandrapport van Automotive Mediaventions (AMV) na een analyse van de gebruikersdata in september.

Terwijl de andere brandstoffen nauwelijks schommelden, leverde diesel in september behoorlijk in: de zoekprijs was ruim 5 procent lager, zo concludeert AMV. Ook de zoekprijzen van de verschillende typen carrosserieën bleven redelijk stabiel, met twee uitzonderingen: de sedan mocht bijna 4 procent duurder zijn en de coupé zelfs bijna 7 procent.

AMV onderzocht het zoekgedrag van gebruikers op Gaspedaal en Autotrack. Hieruit blijkt verder dat ruim een kwart van de bezoekers van deze site een wil hybride wil. Dat is een record.

Top 10

De top 10 van meestgezochte merken werd in september aangevoerd door Volkswagen (10,4 procent), gevolgd door Audi (8,5 procent), BMW (8 procent) en Mercedes-Benz (6,4 procent). Deze volgorde is identiek aan de lijst van augustus.

https://www.automotive-online.nl/product/nationaal-occasion-onderzoek-2023/