‘Witwassen vond plaats bij 40 tot 50 autobedrijven’
Er zou in de afgelopen zes jaar voor ruim één miljard euro aan crimineel geld zijn witgewassen door export van Nederlandse auto’s. Dat zegt Joost Heijn, teamleider van het FinEc Fraude-team 3 van de landelijke recherche, in een interview met politieblad Blauw. “En dat is nog maar een voorzichtige schatting.”
Heijn leidt het onderzoek dat tot nu toe resulteerde in een inval in Hoogeveen in 2016 en de vier invallen op 1 juli dit jaar. Via een Libanese bende zou er op grote schaal met hashhandel verdiend geld zijn witgewassen, via de autobranche maar ook via de aardappel- en uienhandel. Volgens Heijn is de Duitse politie nu ook een onderzoek gestart naar de Libanese groeperingen die zich bezig zouden houden met witwassen. In Nederland werd in deze zaak al een Syriër veroordeeld tot 24 maanden cel. De man, die een uitkering had, kocht voor bijna 20 miljoen euro aan auto’s. De auto’s werden gefactureerd aan katvangers in Oost-Europa en op de automarkt van Berlijn verkocht, stelt Heijn.
120 miljoen euro
Bij het bedrijf in Hoogeveen werd volgens Heijn tussen 2013 en 2017 in totaal voor 75,3 miljoen euro aan contante betalingen ontvangen. De vier autobedrijven waar in juli een inval was, zouden in twee jaar voor ongeveer 120 miljoen euro aan cash betalingen hebben ontvangen.
Er zouden veel meer dan de vijf autobedrijven betrokken zijn, denkt Heijn. “De Belastingdienst en het coördinatiepunt btw-fraude schatten dat veertig tot vijftig autobedrijven meedoen aan deze praktijken”, zegt hij tegen Blauw. De Libanezen hebben hun activiteiten nog niet gestaakt. “We zien nog steeds rapporten waarin staat dat er Libanezen met nummerborden en contant geld in de trein zitten. Als uitleg voor die cash noemen ze nog steeds simpelweg de autohandel.”
Heijn stelt dat het wetsvoorstel om contante betalingen boven de drieduizend euro te verbieden mede voortkomt uit zijn onderzoek naar witwassen in de autobranche.
Bekijk hieronder de meest recente editie van het Restwaardejournaal. In deze aflevering gaan Gerard ten Buuren (o.a. Bovag) en ex-Officier van Justitie Wim Bollen (die onder meer de zaak tegen Tonny Keijzers Auto’s voerde) dieper in op de problematiek. Op de Youtube-pagina staat een overzicht van de besproken onderwerpen.