Branchevereniging zoekt "oplossing in ruil voor zekerheid"

Bovag en Ministerie in gesprek over actieplan tegen btw-fraude

BTW-carrousel • Vrijwillig stoppen met contante betalingen en het verlenen van permanent digitaal inzicht in dossiers zouden het leven van exporterende autobedrijven kunnen versimpelen, denkt Bovag. Directeur Peter Niesink is in gesprek met de overheid om een voor de autobranche werkbaar plan te komen om fraude uit te bannen. “De Belastingdienst verwacht nu meer van een autobedrijf dan redelijk is.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Peter Niesink. (Foto: Bovag)

De schrik zit er goed in bij de autobranche nadat er een inval plaatsvond bij vier autobedrijven wegens vermeende deelname aan een btw-carrousel en witwaspraktijken. Ook bij brancheorganisatie Bovag gingen alle alarmbellen af, want drie van de vier bedrijven zijn bekende leden (zie kader). Voor Bovag-directeur Peter Niesink is het helder dat de huidige werkwijze van de Belastingdienst ondernemers voor grote problemen stelt. De brancheorganisatie ging eerder dit jaar in gesprek met het ministerie van Financiën, in de hoop afspraken te kunnen maken over een sluitende werkwijze. “Uiteraard zien wij ook de problemen waarmee de overheid worstelt. Ondermijning door btw-fraude en witwassen zijn grote maatschappelijke problemen. En de autobranche is kwetsbaar, omdat het kapitaalgoederen betreft die gemakkelijk verhandelbaar zijn en waar nog veel met contact geld gewerkt wordt. Het probleem is dat niet helder is wat een bedrijf moet vastleggen over de herkomst van geld”, zegt Niesink, “terwijl de branche wel onder een vergrootglas ligt.”

Hoe kan een ondernemer zich hier tegen wapenen?

Volgens Niesink wordt er veel tijd en aandacht besteedt aan dossiervorming. Deze administratieve druk is erg groot en tijdrovend, en tegelijkertijd weet een ondernemer nooit of hij gevrijwaard is. “Want ook bij een schijnbaar normale transactie kan verderop in de keten, maanden later, fraude plaatsvinden. Of er kan eerder in de keten al zwart geld in de omloop zijn gebracht. Hoe kan een ondernemer zich daar tegen wapenen?”
De problematiek speelt al jaren en een groot aantal autobedrijven en dienstverleners hebben geprobeerd om afspraken te maken met de Belastingdienst over de verslaglegging van dossiers. “Als een inspecteur een dossier komt checken dan zal deze zelfs al hij het dossier in orde vindt niet een aantekening geven dat hij dit geconstateerd heeft. Een andere dienst zou in theorie hetzelfde dossier opnieuw kunnen bekijken.”

Voorstellen

Keer op keer is de Belastingdienst terughoudend bij het maken van concrete afspraken. De Belastingdienst is bang dat een checklist door criminele bedrijven als vrijbrief wordt beschouwd. Kwaadwillenden zouden de checklist omarmen, maar direct nieuwe wegen vinden om te frauderen. En daarna kunnen ze zich beroepen op het feit dat ze de checklist netjes gevolgd hebben. Een absoluut schrikbeeld voor de dienst. Voor Niesink – die de terughoudendheid snapt – reden om met twee vergaande voorstellen naar het ministerie af te reizen. De eerste heeft voornamelijk betrekking op witwassen. “Wij overwegen om op vrijwillige basis te stoppen met het gebruik van cash. Maar dan moeten er aan twee voorwaarden worden voldaan: er moet in alle EU-landen instant payment mogelijk worden gemaakt en wij willen dat de banken dan een uitspraak doen over de betrouwbaarheid van de de bankbetaling en de herkomst, zodat de bewijslast deels verschuift van autobranche naar bank.”

Een tweede voorstel betreft het digitaal toegang geven tot exportdossiers. “De Belastingdienst krijgt dan de mogelijkheid om realtime dossiers te checken en transacties te blijven volgen. Maar dan moet de fiscus wel aangeven waar een dossier aan moet voldoen, en feedback geven dan wel een aantekening maken als een dossier op orde is.”Vier autobedrijven werden deze zomer opgeschrikt door een inval van de Fiod en politie. Ze worden verdacht van btw-fraude en valsheid in geschrifte. ‘We worden levend verslonden.

Niesink wil dat Den Haag het dossier btw-fraude en witwassen koppelt aan de bpm. “Voor ons zijn dat drie dossiers die dicht bij elkaar liggen. Idealiter kunnen we dit in één dossier per voertuig onderbrengen. Wij merken dat onze leden, zowel autobedrijven als groothandelaren, graag meewerken. Voor iedereen die exporteert is het van belang dat er een werkbare situatie ontstaat. En dat daarbij sprake blijft van controle, begrijpen we, want er zijn altijd partijen die zich niet aande wet houden. Maar daar moet de goedwillende meerderheid niet de dupe van worden.”

Trieste verhalen

Hoe het met de bedrijven die nu verdacht zijn verder gaat, weet Niesink niet. “Wij zijn na de invallen zo snel mogelijk bij hen langs geweest. En dan hoor je trieste verhalen.” De bedrijven kunnen hun lidmaatschap kwijtraken. “Onze reglementen laten fraude uiteraard niet toe. We hebben nu informatie bij de betrokken bedrijven opgevraagd en zullen het proces verder volgen.”
Nieuw beleid moet de autobranche weer een stap verder op weg helpen. Een goed voorbeeld is volgens Niesink de verhuurbranche. “Daar is in de afgelopen jaren succesvol samengewerkt tussen overheid, OM en brancheorganisaties. Dat heeft goed gewerkt. Die samenwerking hebben wij nu weer voor ogen. Wel merken we dat politie en Belastingdienst opsporing en bewijslast van de ondernemer verlangen en dat is eigenlijk een brug te ver.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.