Occasionvraagprijzen: Verschil benzine- en dieselmodellen groeit
Uit de Autodata Occasion Index (AOX) blijkt dat de gemiddelde showroomvraagprijs van occasions de afgelopen maand met eentiende procentpunt is gedaald naar 99,64. Daarmee liggen de vraagprijzen gemiddeld genomen op het niveau van 2011. Maar tussen de verschillende brandstofsoorten zijn de verschillen groot. Benzinemodellen worden steeds duurder, terwijl de vraagprijs van diesels blijft dalen.
Bekijk hieronder de AOX.
Benzine | Diesel | Elektrisch | Gas | Hybride | |
Jan ’11 (basis) | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Jan ’17 | 103,44 | 96,44 | 65,42 | 107,37 | 92,69 |
Aug ’17 | 103,84 | 96,95 | 64,43 | 106,60 | 94,12 |
Jan ’18 | 105,89 | 94,64 | 71,36 | 107,81 | 95,06 |
Aug ’18 | 108,07 | 93,11 | 81,03 | 112,08 | 96,77 |
Bron: Autodata
Vooral de vraagprijzen van EV’s schieten omhoog. Eerder al concludeerde Autotelex dat de restwaarde van Tesla-modellen hoger ligt dan die van niet-elektrische premiumconcurrenten.
WLTP stuwt restwaarde
De prijzen van benzinemodellen zullen in de komende tijd nog veel verder stijgen, is de verwachting van de branche. Sterker nog, autobedrijven durven de prijzen nog niet voldoende te verhogen. De prijsstijging is een gevolg van de druk op dieselmodellen en de invoering van de WLTP, waardoor de prijs van nieuwe auto’s, en daardoor ook van benzine-occasions, zeer waarschijnlijk stijgt. Lees in het julinummer van Automotive alles over deze prijsstijgingen, maar ook over de gevolgen van de WLTP.