BCA: nuanceer negatieve dieselberichtgeving
“Het sentiment dat de dieselauto mede verantwoordelijk is voor luchtvervuiling in de binnensteden klopt natuurlijk, maar nergens is te lezen dat het aantal écht vervuilende diesels, dat wil zeggen de Euro 4-norm of lager, eigenlijk klein is”, zegt BCA-directeur Iede Aukema in een persbericht.
BCA belegde onlangs een brainstormsessie met een aantal experts van leasemaatschappijen, dealerholdings, importeurs en occasionexporteurs over de toekomst van de personenauto met dieselmotor.
Bovag-woordvoerder Paul de Waal zegt kennis te hebben genomen van het bericht, maar volgens hem voelt Bovag zich niet aangesproken. “Sla de berichtgeving in de media over het onderwerp diesel er maar op na. Je zult zien dat wanneer om onze mening gevraagd wordt we hierin juist altijd de nuance opzoeken.” Een kruistocht voor het redden van de dieselauto moet BCA niet van Bovag verwachten, vindt De Waal. “Maar wanneer we hier vragen over krijgen, reageren we op basis van betrouwbare informatie en de daadwerkelijke stand van zaken zonder mee te gaan in sentimenten of uitspraken te doen over prijzen.”
Rekensom
Volgens het BCA-panel neemt de verkoop van nieuwe diesels weliswaar af, maar worden gebruikte personenauto met dieselmotor op de particuliere markt nog goed verkocht. “De restwaarde van een gebruikte diesel is ten opzichte van een benzineauto wat gedaald. Door die lagere aanschafprijs is het bij een lager jaarkilometrage aantrekkelijk diesel te gaan rijden. Hoewel verkopers in de showroom die rekensom vaak niet maken voor hun klanten, weet de consument dat blijkbaar wel en kiest alsnog een gebruikte diesel. Wellicht ook omdat elektrisch rijden slechts voor een hele kleine groep een serieus alternatief is.”
Ook volgens fleetexperts is de diesel zeker nog niet dood zo bleek tijdens het Fleetevent in Genève. “Dat willen de media ons laten geloven”, vertelde fleetspecialist Marc Odinius van Dataforce. “Dat de rechter dieselverboden toestaat, wil niet zeggen dat ze in alle steden worden ingevoerd.” Tijdens de Autosalon van Genève waren de meesten ceo’s van autofabrikanten het eens: zowel de fabrikanten als overheden kunnen nog niet zonder diesels. Lees hier ons verslag van de Autosalon.
De door BCA uitgenodigde experts verwachten wel dat de restwaarde van gebruikte diesels de komende jaren daalt. Met name de export naar de traditionele markten zoals Duitsland en de Oostbloklanden zal afnemen. BCA onderzoekt daarom de mogelijkheden om diesels naar andere landen te exporteren. Ook de mogelijkheid om oudere diesels te voorzien van een achteraf ingebouwde uitlaatgasbehandeling kan volgens BCA een oplossing zijn. Hierdoor valt de auto in een schonere emissieklasse en zijn stadscentra geen gesloten gebied meer.