Automotive Import- & exportcongres | ‘Geld spreekt zijn eigen taal’
Dat vertelde Thijs van den Heuvel, spreker op het tweede Automotive Import- & Exportcongres, gehouden in een tent op het terrein van groothandel Indewal Auto’s. Hij importeert met zijn bedrijf Bergweff dit jaar zo’n tweehonderd auto’s, voornamelijk jong gebruikte BMW’s en Mini’s. Volgens Van den Heuvel moet je als autobedrijf bewust kiezen om een importtak te starten, want zonder voldoende tijd en energie wordt import geen succes. “Er zijn voldoende goede dienstverleners die een autobedrijf kunnen helpen dat op kleine schaal auto’s wil importeren. Wil je het op grotere schaal doen, dan moet je er in investeren. Welke klanten wil je bedienen en welke andere belangen heb je? Wij zijn servicepartner van de merken, dus bij ons is er een groot aftersalesbelang.”
Probeer te zoeken naar een niche, daar kun je nog marge realiseren.
Volgens van den Heuvel moet je investeren in relaties met buitenlandse leveranciers, maar ook in die met de RDW en Belastingdienst. “Als je geduldig en zorgvuldig te werk gaat, dan kan dat uitstekend.” Blijf als autobedrijf echter wel bij merken waar ervaring is mee opgedaan. “Als een importeur een te grote voorraad van een bepaald model heeft, dan kun je op scherpe acties rekenen. En dat maakt import van hetzelfde model als gebruikte auto direct veel minder lucratief. Vooruitkijken is belangrijk, want de doorlooptijd bij import kan zomaar vier weken zijn. Probeer niches te zoeken, waarin je nog marges kunt realiseren. Die niches liggen idealiter dicht bij de merken die je al verkoopt, daarvan ken je de markt.” Dat je geen Frans of Italiaans spreek hoeft geen belemmering te zijn. “Geld spreekt zijn eigen taal. Ik kom er eigenlijk altijd wel uit.”
Vrijspraak
Bij zowel import- als export is er altijd de kans om betrokken te raken bij carrouselfraude (waarbij ergens in de keten een partij geen btw afdraagt). Zo werd er dit jaar nog een miljoenennaheffing opgelegd aan autobedrijf Tonny Keijzers, die overigens in hoger beroep is gegaan. Dit jaar deed de rechter in een andere zaak een interessante uitspraak, zei fiscalist Jan Rolleman. “Een ICT-bedrijf was onderdeel geworden van carrouselfraude en kreeg van de belasting een naheffing opgelegd. Het bedrijf werd echter vrijgesproken.” De rechter oordeelde dat het bedrijf zorgvuldig te werk was gegaan. “Er waren interne procedures, alle gegevens zoals kopie legitimatie werden opgeslagen. Er was een verklaring van de belastingdienst uit het land waar het bedrijf zich bevond, de vrachtbrieven waren gecheckt. Bij de motivatie zei de rechter ook dat er een grens is aan de uitzoekplicht van bedrijven. Je hoeft niet ook op Google of Facebook nog een bedrijf na te trekken”, aldus Rolleman. Van den Heuvel doet dat echter wel. “Google en Facebook zijn mijn beste vrienden en vertellen mij heel veel over de leveranciers waar ik mee werk.”
Miljoenentransfers
Ook in de voetbalwereld moet je eindeloos investeren in relaties, wil je goede deals kunnen sluiten. Dat vertelde Gerard Nijkamp, technisch directeur bij PEC Zwolle. “Wij huren nu twee jaar lang Nicolas Freire, een groot talent van Manchester City. Als hij daarna verkocht wordt, vangen wij een deel van de transfersom. Dat maakt deze deal veel interessanter dan de huurdeals die je normaal ziet en die je alleen kunnen helpen om tijdelijk je selectie op peil te houden of te versterken. Nu kunnen we de speler langer houden en er geld aan verdienen. Deze deal konden wij alleen sluiten omdat ik en John van ’t Schip (de trainer, red) een goede band hebben opgebouwd met het moederbedrijf van Manchester City.” Net als in de autobranche zijn er in de voetbalwereld ook steeds meer dataleveranciers. “Wij werken met een programma waarin bijna alle wedstrijden van de afgelopen jaren te bekijken zijn. Zo kunnen we snel een speler op video bekijken. Tegelijkertijd zijn er ook waardebepaalsystemen, die rekening houden met de vraag en het aanbod.
Maar op het eind van de dag is het nog altijd de markt die de prijs bepaald. Als een club net jouw speler zoekt en de deadline nadert, dan gaat de prijs uiteraard omhoog.” Nijkamp begrijpt wel dat Ajax spelers als Ziyech en Dolberg niet heeft verkocht, ondanks de enorme transfersommen die ze hadden kunnen krijgen. “Uiteindelijk gaat het erom dat je op het veld presteert. Bij een slecht seizoen is je hele selectie direct minder waard.” In dat opzicht ziet het er nu weer goed uit bij PEC, dat zelfs boven Ajax staat. “Wij rekenen ons nog niet rijk hoor, we zijn pas net begonnen. Maar de uitgangspositie is in ieder geval goed.”
Weggegooid geld
Als het gaat om de vraag en het aanbod van gebruikte plug-ins op de Nederlandse markt dan maakt Pieter Ursem, dga van dealerholding Peter Ursem, zich zorgen. De export van plug-ins neemt snel toe, dit jaar werden er 975 geïmporteerd en 1.950 geëxporteerd, waarvan 646 Outlanders, blijkt uit cijfers van VWE. Ook Ursem exporteert deze auto’s, maar dat is tegen wil en dank. “We hebben als samenleving zes miljard euro geïnvesteerd in deze auto’s en nu gaan ze allemaal direct de grens over. Ik ben ervan overtuigd dat we deze auto’s in Nederland kunnen houden.
Daarvoor is fiscale ondersteuning nodig, maar ook als branche moeten we proberen Nederlandse kopers te interesseren en niet gaan voor een snelle, maar beperkte winst.” Ursem denkt dat er voldoende potentieel is voor gebruikte plug-ins.
Zelfs het praten over het aanpassen van de maximumsnelheid is in Duitsland een taboe
“Als branche moeten we de consument beter informeren over bijvoorbeeld de levensduur van het accupakket. Een plug-in, zeker als hij bi-directioneel kan laden, is daarnaast de ideale bron voor energie opslag. Dankzij een Outlander kun je via een thuisnetwerk de accu laden en deze stroom weer afgeven als er behoefte aan is, hierdoor wordt elektriciteitsnetwerk stabieler en het milieu ontlast.”
Maximum snelheid
Tot slot was er ook een lezing van Automotive-journalist Wim Oude Weernink over de belangrijkste ontwikkelingen en trends in het internationale automotive landschap. Volgens Oude Weernink gaat de kleine diesel snel verdwijnen. “De techniek is te duur en steeds meer overheden voeren een dieselban in. Voor de grote diesel is nog wel toekomst, daar durven fabrikanten daar nog wel in te investeren?” De komende jaren is het wachten op de enorme stroom aan EV’s die aangekondigd zijn. Een probleem voor Tesla. “Tesla krijgt dan eindelijk concurrentie. Toch zie ik ook voor Tesla kansen. Het bedrijf heeft een enorm sterk imago. Ik acht het niet ondenkbaar dat bijvoorbeeld een Chinese fabrikant in Tesla stapt.” In het streven naar vergroenen wordt de hele industrie gegijzeld door de maximumsnelheid in Duitsland. “Alles moet zo ontwikkeld worden dat ook bij 170 of 180 kilometer per uur de auto nog aan alles eisen voldoet en goed rijdt. Dat kost vele miljarden. Bij een maximumsnelheid van 130 zouden fabrikanten daar enorm op kunnen besparen en dat geld in andere zaken steken.” Erg hoopvol dat de situatie in Duitsland snel verandert, is hij niet. “Zelfs hierover praten is taboe. Opvallend is dat zelfs de Groenen in Duitsland die niet openlijk bepleiten. Maar ook bij fabrikanten willen ze er niks over horen. Het zou een goede zaak zijn voor de hele industrie, maar een lange adem is vereist.”
Het Automotive Import- & Exportcongres is mede mogelijk gemaakt door: