Online Dealerholding Talkshow: ‘Agentuurschap vermindert slagkracht merken’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
V.l.n.r.: Bart Kuijpers, Luberto van Buiten, Jan Hofstede en Pieter Ursem. Johan Berkouwer staat niet op de foto. (Foto: Automotive)

Agentuurmodellen kunnen op weinig enthousiasme rekenen van de grote dealerholdings, zo blijkt uit de Automotive Dealerholding Enquête, waarvan de resultaten werden besproken in de Automotive Dealerholding Talkshow. “Een agentuurschap zal de slagkracht van merken aanzienlijk verminderen”, zo verklaarde Jan Hofstede, ceo van Zeeuw&Zeeuw, tijdens de talkshow. “In het verleden hebben fabrikanten laten zien minder goed te kunnen retailen dan dealers.”

Hofstede was samen met Pieter Ursem (dga Autogroep Ursem Barten) te gast tijdens de Talkshow, die op 14 december live werd uitgezonden vanuit de studio van Automotive. De ceo’s gingen in op belangrijke ontwikkelingen in de autoretail.De nieuwe Dealerholding Top 60 is nu verkrijgbaar in de Automotive webshop.

Ook Johan Berkouwer, partner bij Van Ree Accountants, was te gast. Met hem bespraken we de financiële resultaten van de holdings. Ook maakte hij bekend wie de financieel gezondste dealerholdings zijn.

Onderwerpen in de talkshow:

  • 05:00 Hoe staan de dealerholdings er financieel voor?
  • 12:10 Wie is de financieel gezondste dealerholding van Nederland?
  • 27:00 Hoe gaan de dealerbedrijven om met het tekort aan auto’s? 
  • 33:30 Wat doen agentuurmodellen met het winstpotentieel van dealerbedrijven? 
  • 40:00 Hoeveel moeten dealerbedrijven investeren in mobiliteitsconcepten en andere activiteiten?
  • 47:00 Hoe deden de importeurs het in de ogen van de dealerholdings?
  • 57:00 Wat zijn de grootste bedreigingen voor de komende jaren? 

Bekijk de hele Talkshow hieronder.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Online Dealerholding Talkshow: ‘Agentuurschap vermindert slagkracht merken’ | Automotive Online

Online Dealerholding Talkshow: ‘Agentuurschap vermindert slagkracht merken’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
V.l.n.r.: Bart Kuijpers, Luberto van Buiten, Jan Hofstede en Pieter Ursem. Johan Berkouwer staat niet op de foto. (Foto: Automotive)

Agentuurmodellen kunnen op weinig enthousiasme rekenen van de grote dealerholdings, zo blijkt uit de Automotive Dealerholding Enquête, waarvan de resultaten werden besproken in de Automotive Dealerholding Talkshow. “Een agentuurschap zal de slagkracht van merken aanzienlijk verminderen”, zo verklaarde Jan Hofstede, ceo van Zeeuw&Zeeuw, tijdens de talkshow. “In het verleden hebben fabrikanten laten zien minder goed te kunnen retailen dan dealers.”

Hofstede was samen met Pieter Ursem (dga Autogroep Ursem Barten) te gast tijdens de Talkshow, die op 14 december live werd uitgezonden vanuit de studio van Automotive. De ceo’s gingen in op belangrijke ontwikkelingen in de autoretail.De nieuwe Dealerholding Top 60 is nu verkrijgbaar in de Automotive webshop.

Ook Johan Berkouwer, partner bij Van Ree Accountants, was te gast. Met hem bespraken we de financiële resultaten van de holdings. Ook maakte hij bekend wie de financieel gezondste dealerholdings zijn.

Onderwerpen in de talkshow:

  • 05:00 Hoe staan de dealerholdings er financieel voor?
  • 12:10 Wie is de financieel gezondste dealerholding van Nederland?
  • 27:00 Hoe gaan de dealerbedrijven om met het tekort aan auto’s? 
  • 33:30 Wat doen agentuurmodellen met het winstpotentieel van dealerbedrijven? 
  • 40:00 Hoeveel moeten dealerbedrijven investeren in mobiliteitsconcepten en andere activiteiten?
  • 47:00 Hoe deden de importeurs het in de ogen van de dealerholdings?
  • 57:00 Wat zijn de grootste bedreigingen voor de komende jaren? 

Bekijk de hele Talkshow hieronder.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.