Een vennoot die geluid maakt

Investeerders willen volume Carsontheweb verdubbelen

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:

De overname van Carsontheweb (COTW) eind december door Vortex CP en ABN Amro deed relatief weinig stof opwaaien. Opvallend, want naast BCA is COTW het grootste b2b-veilinghuis van Nederland. Het heeft wellicht te maken met de schaal waarop in Nederland en Europa auto’s worden geveild. De markt voor veilingen van gebruikte auto’s heeft nog een enorm potentieel. Dat is althans de overtuiging van ceo Johan Meyssen van Carsontheweb. “In heel Europa worden per jaar een miljoen gebruikte auto’s geveild, zowel bij fysieke veilingen als bij online veilingen. In de VS is dat aantal tien keer zo veel. De markt staat nog aan het begin van zijn ontwikkeling.” Er is dus ruimte voor uitbreiding van het veilingplatform van Carsontheweb. Dat is precies de reden achter de overname door Vortex Capital Partners en ABN Amro Participaties. Johan Meyssen spreekt liever van een huwelijk dan van een overname en Evert Jan de Groot, partner bij Vortex CP, benadrukt dat zijn bedrijf een inhoudelijke bijdrage wil leveren aan de groei van Carsontheweb. “We zijn als Vortex Capital Partner een technologische investeerder. We zijn business operators en geen stille aandeelhouders.”

De rol van algemene investeerder is in dit scenario weggelegd voor ABN Amro Participaties. “Dat is een private equity maatschappij die breed investeert in allerlei verschillende sectoren”, legt De Groot uit. “Wij doen dat met Vortex niet, we zoeken specifiek markten en bedrijven waarin we met onze kennis een verschil kunnen maken. Daarbij zijn we vooral actief op het gebied van internet en software.” Vortex is nog maar recent – in 2012 – opgericht en heeft in korte tijd een portefeuille verworven van met name internet- en softwarebedrijven. Ook Carsontheweb is voor Vortex meer een internetbedrijf dan een autoveiling. “Voor ons is Carsontheweb een gezonde combinatie van een handelsbedrijf en een internetbedrijf”, aldus De Groot. “Bij Vortex werken mensen die zelf ­internetbedrijven hebben gehad. Die weten hoe je een bedrijf laat groeien. We willen van Carsontheweb een nog beter internet­bedrijf maken. Het platform kan nog veel beter. Daardoor krijgen we meer bieders en een betere conversie. Daar ligt onze focus.”

Aanbod uit Oost-Europa

In de twaalf jaar van zijn bestaan heeft Carsontheweb zich ontwikkeld tot een van de grootste online b2b-handelsplaatsen voor gebruikte auto’s in Europa. Inmiddels werken bij het bedrijf 130 mensen. Het hoofdkantoor staat in het Belgische Tienen, het bedrijf heeft kantoren in Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland. Daarmee zijn meteen ook de belangrijkste afzetmarkten opgesomd. De Nederlandse markt is volgens directeur Johan Meyssen goed voor bijna 30 procent van het totale aanbod van gebruikte auto’s. De afzet gaat traditioneel naar landen in midden- en Oost-Europa. “Maar vergis je niet”, zegt Johan Meyssen. “Ook uit die landen komt steeds meer aanbod van degelijke gebruikte auto’s. Dat heeft er alles mee te maken dat de grote leasemaatschappijen ook in die landen actief zijn.”

Organisch

“De koper zal het dit jaar al gaan merken”, zegt De Groot. “Die zal merken dat hij een hogere ­conversie realiseert per veiling. Dat komt onder meer omdat we gaan zorgen dat de kopers nog makkelijker Carsontheweb kunnen vinden, en dat ze het aanbod dat ze zoeken beter kunnen vinden. Bij de overname meldde Carsontheweb dat het wil groeien naar 100 duizend transacties per jaar. Als je bedenkt dat er afgelopen jaar 40 duizend trans­acties waren, is er nog een lange weg te gaan. Meyssen beaamt dat. “In de afgelopen tien jaar heeft Carsontheweb elk jaar groei doorgemaakt”, zegt hij. “De laatste jaren was dat circa 15 procent. Na het huwelijk met Vortex denken we een groei te kunnen realiseren van 20 tot 25 procent. Zo willen we in enkele jaren groeien naar die 100 duizend transacties per jaar.”

We willen van Carsontheweb een nog beter internetbedrijf maken.

Meyssen benadrukt dat het de bedoeling is om in eerste instantie organisch te groeien. “Ik sluit bijkomende acquisities niet uit, maar de groei moet vooral komen door verbetering van het product. Het laatste jaar is de strategie al bijgestuurd, we hebben afgelopen jaar ook extra ­mensen aangenomen. Het doel is om onze afnemers nog meer operational excellence te bieden. Daarbij willen we ook nog ­toegankelijker worden.”

Krachtig koperspubliek

p20 vortex en abn kopen carsontheweb 03

Evert Jan de Groot vult aan: “Er is bij Carsontheweb heel veel kennis in huis over welke kopers welke auto’s zoeken. Die kennis willen we gebruiken bij het verbeteren van ons veilingplatform. Daarvoor gebruiken we ook technieken die je kent van bekende consumentensites, die heel ver zijn hiermee. Je weet dat er allerlei technieken zijn waarmee je als consument wordt gevolgd. Wij willen niet zo ver gaan dat we onze klanten lastig gaan vallen, maar we willen wel nog beter volgen wat onze klanten precies willen hebben en daarop anticiperen.” Kortom, het komt erop neer dat de informatievoorziening naar de kopers toe efficiënter wordt. “We hebben een breed aanbod van auto’s en een krachtig koperspubliek”, aldus Meyssen. “We willen dat de juiste koper op het juiste moment te zien krijgt dat we precies de goede auto voor hem hebben.”

Gaan de klanten van Carsontheweb daar op korte termijn al iets van merken? “Er gaat wel snel iets gebeuren”, zegt De Groot. Hij kan nog niet concreet melden wat er verandert. Sterker nog: “Het is maar de vraag of klanten dat werkelijk zullen merken. Vergelijk het maar met een website als Booking.com. Daar verandert elke week, of elke dag, wel iets aan de website. Zo willen we dat ook gaan doen met Carsontheweb.” De verandering van het product zal niet leiden tot noemenswaardige uitbreiding van het personeelsbestand, benadrukt Meyssen. “We hebben het afgelopen jaar mensen aangenomen om verbeteringen door te voeren. Er werken nu zo’n 130 mensen bij Carsontheweb. Nu willen we door middel van verhoogde schaalbaarheid en interne efficiëntieverbeteringen de omzet sneller laten groeien dan het personeelsbestand.”

Investeerders willen volume Carsontheweb verdubbelen | Automotive Online
Een vennoot die geluid maakt

Investeerders willen volume Carsontheweb verdubbelen

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:

De overname van Carsontheweb (COTW) eind december door Vortex CP en ABN Amro deed relatief weinig stof opwaaien. Opvallend, want naast BCA is COTW het grootste b2b-veilinghuis van Nederland. Het heeft wellicht te maken met de schaal waarop in Nederland en Europa auto’s worden geveild. De markt voor veilingen van gebruikte auto’s heeft nog een enorm potentieel. Dat is althans de overtuiging van ceo Johan Meyssen van Carsontheweb. “In heel Europa worden per jaar een miljoen gebruikte auto’s geveild, zowel bij fysieke veilingen als bij online veilingen. In de VS is dat aantal tien keer zo veel. De markt staat nog aan het begin van zijn ontwikkeling.” Er is dus ruimte voor uitbreiding van het veilingplatform van Carsontheweb. Dat is precies de reden achter de overname door Vortex Capital Partners en ABN Amro Participaties. Johan Meyssen spreekt liever van een huwelijk dan van een overname en Evert Jan de Groot, partner bij Vortex CP, benadrukt dat zijn bedrijf een inhoudelijke bijdrage wil leveren aan de groei van Carsontheweb. “We zijn als Vortex Capital Partner een technologische investeerder. We zijn business operators en geen stille aandeelhouders.”

De rol van algemene investeerder is in dit scenario weggelegd voor ABN Amro Participaties. “Dat is een private equity maatschappij die breed investeert in allerlei verschillende sectoren”, legt De Groot uit. “Wij doen dat met Vortex niet, we zoeken specifiek markten en bedrijven waarin we met onze kennis een verschil kunnen maken. Daarbij zijn we vooral actief op het gebied van internet en software.” Vortex is nog maar recent – in 2012 – opgericht en heeft in korte tijd een portefeuille verworven van met name internet- en softwarebedrijven. Ook Carsontheweb is voor Vortex meer een internetbedrijf dan een autoveiling. “Voor ons is Carsontheweb een gezonde combinatie van een handelsbedrijf en een internetbedrijf”, aldus De Groot. “Bij Vortex werken mensen die zelf ­internetbedrijven hebben gehad. Die weten hoe je een bedrijf laat groeien. We willen van Carsontheweb een nog beter internet­bedrijf maken. Het platform kan nog veel beter. Daardoor krijgen we meer bieders en een betere conversie. Daar ligt onze focus.”

Aanbod uit Oost-Europa

In de twaalf jaar van zijn bestaan heeft Carsontheweb zich ontwikkeld tot een van de grootste online b2b-handelsplaatsen voor gebruikte auto’s in Europa. Inmiddels werken bij het bedrijf 130 mensen. Het hoofdkantoor staat in het Belgische Tienen, het bedrijf heeft kantoren in Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland. Daarmee zijn meteen ook de belangrijkste afzetmarkten opgesomd. De Nederlandse markt is volgens directeur Johan Meyssen goed voor bijna 30 procent van het totale aanbod van gebruikte auto’s. De afzet gaat traditioneel naar landen in midden- en Oost-Europa. “Maar vergis je niet”, zegt Johan Meyssen. “Ook uit die landen komt steeds meer aanbod van degelijke gebruikte auto’s. Dat heeft er alles mee te maken dat de grote leasemaatschappijen ook in die landen actief zijn.”

Organisch

“De koper zal het dit jaar al gaan merken”, zegt De Groot. “Die zal merken dat hij een hogere ­conversie realiseert per veiling. Dat komt onder meer omdat we gaan zorgen dat de kopers nog makkelijker Carsontheweb kunnen vinden, en dat ze het aanbod dat ze zoeken beter kunnen vinden. Bij de overname meldde Carsontheweb dat het wil groeien naar 100 duizend transacties per jaar. Als je bedenkt dat er afgelopen jaar 40 duizend trans­acties waren, is er nog een lange weg te gaan. Meyssen beaamt dat. “In de afgelopen tien jaar heeft Carsontheweb elk jaar groei doorgemaakt”, zegt hij. “De laatste jaren was dat circa 15 procent. Na het huwelijk met Vortex denken we een groei te kunnen realiseren van 20 tot 25 procent. Zo willen we in enkele jaren groeien naar die 100 duizend transacties per jaar.”

We willen van Carsontheweb een nog beter internetbedrijf maken.

Meyssen benadrukt dat het de bedoeling is om in eerste instantie organisch te groeien. “Ik sluit bijkomende acquisities niet uit, maar de groei moet vooral komen door verbetering van het product. Het laatste jaar is de strategie al bijgestuurd, we hebben afgelopen jaar ook extra ­mensen aangenomen. Het doel is om onze afnemers nog meer operational excellence te bieden. Daarbij willen we ook nog ­toegankelijker worden.”

Krachtig koperspubliek

p20 vortex en abn kopen carsontheweb 03

Evert Jan de Groot vult aan: “Er is bij Carsontheweb heel veel kennis in huis over welke kopers welke auto’s zoeken. Die kennis willen we gebruiken bij het verbeteren van ons veilingplatform. Daarvoor gebruiken we ook technieken die je kent van bekende consumentensites, die heel ver zijn hiermee. Je weet dat er allerlei technieken zijn waarmee je als consument wordt gevolgd. Wij willen niet zo ver gaan dat we onze klanten lastig gaan vallen, maar we willen wel nog beter volgen wat onze klanten precies willen hebben en daarop anticiperen.” Kortom, het komt erop neer dat de informatievoorziening naar de kopers toe efficiënter wordt. “We hebben een breed aanbod van auto’s en een krachtig koperspubliek”, aldus Meyssen. “We willen dat de juiste koper op het juiste moment te zien krijgt dat we precies de goede auto voor hem hebben.”

Gaan de klanten van Carsontheweb daar op korte termijn al iets van merken? “Er gaat wel snel iets gebeuren”, zegt De Groot. Hij kan nog niet concreet melden wat er verandert. Sterker nog: “Het is maar de vraag of klanten dat werkelijk zullen merken. Vergelijk het maar met een website als Booking.com. Daar verandert elke week, of elke dag, wel iets aan de website. Zo willen we dat ook gaan doen met Carsontheweb.” De verandering van het product zal niet leiden tot noemenswaardige uitbreiding van het personeelsbestand, benadrukt Meyssen. “We hebben het afgelopen jaar mensen aangenomen om verbeteringen door te voeren. Er werken nu zo’n 130 mensen bij Carsontheweb. Nu willen we door middel van verhoogde schaalbaarheid en interne efficiëntieverbeteringen de omzet sneller laten groeien dan het personeelsbestand.”