Hadewych Corstens, head of Automotive & Verticals bij Marktplaats.nl

Corstens (Marktplaats): data zijn beter dan een onderbuikgevoel

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Corstens in ‘t kort

Naam: Hadewych Corstens / Geboorte­datum: 15-02-1979 te Arnhem / Woonplaats: Haarlem / Opleiding: Gymnasium, Spaanse taal, Bachelor en Master of Science Economie – Marketing, Management & Finance aan de Universiteit van Amsterdam / Carrière: april 2004 – augustus 2004 Market researcher Mignot & de Block BV, mei 2005 – december 2006 Product ­Manager TNT Post, januari 2007 – ­december 2008 Marketing Manager eBay.nl-Marktplaats.nl, januari 2009 – mei 2010 International Business Development Manager eBay Classifieds Group, juni 2010 – september 2012 Manager Digital Marketing Marktplaats.nl, Head of C2C Automotive Marktplaats.nl, maart 2015 – april 2016 Head of Automotive Marktplaats.nl, mei 2016 – heden Head of Automotive and Verticals Marktplaats.nl / Relatie: Ronald, daytrader op de effectenbeurs / Kinderen: Marthe (4) en Otto (2) / Hobby’s: ­zwemmen, samen zijn met gezin.

U bent net terug van zomer­vakantie, waarheen ging de reis?

“Ik reis ontzettend graag, ik heb het van mijn ouders met de paplepel ingegoten gekregen. Ik heb ook bijvoorbeeld een deel van mijn ­studie in Grenada en Parijs gedaan. Voor ­Heineken liep ik stage op het eiland La Réunion, voor de kust van Madagaskar. Heel vervelend … (lacht). Vakantie dit jaar was wat minder exotisch: met het gezin per auto naar Frankrijk. Vlak voor de reis besloten we om een nieuwe auto te kopen. Kon ik meteen de
proef op de som nemen hoe het werkt bij Marktplaats Auto.”

En?

“Om goed onderzoek te doen heb ik niet alleen op Marktplaats gekeken, maar ik kwam er uiteindelijk toch weer op terecht. Misschien ben ik wat bevooroordeeld, maar wij hebben zóveel aanbod. Voor mij was een betrouwbare, ruime auto belangrijk en van mijn man mogen bepaalde merken niet. Via onze site kwam ik terecht bij een dealer waar een mooie Volvo V70 stond. We hebben onze oude BMW in­geruild en de nieuwe direct meegenomen.”

 

Om feeling te houden koop en verkoop ik ieder half jaar een auto via onze site.

 

Had u zin om weer aan het werk te gaan? 

“Enorm! Ik zit net in deze rol en normaal gesproken kan ik mijn werk op vakantie goed loslaten. Nu dus niet. Ik probeerde mijn gezin er niet mee lastig te vallen, maar was er stilletjes wel veel mee bezig. Hoe kunnen we met Marktplaats álle autobedrijven in Nederland helpen om nog
succesvoller te zijn?  Momenteel maken we het inzichtelijk voor de autobedrijven die bij ons adverteren: wat levert adverteren op Marktplaats op? Wanneer moet je adverteren? Welk publiek bereik je? Hoe kun je advertenties optimaliseren? Je voorraad aanpassen aan de vraag? We helpen ze in feite om hun marketingstrategie aan te scherpen zodat ze het geld dat ze erin steken terug verdienen door de verkoop van meer auto’s.”

Waar loopt u tegenaan in deze baan? 

“We werken hier met een groot team dat bestaat uit ontzettend slimme mensen. Mijn uitdaging is om die mensen geprikkeld en gemotiveerd te houden. Ik doe dat voornamelijk door vragen te stellen, zonder me met hun dagelijkse taken te bemoeien. Ik probeer hun denkpatronen steeds net even een andere wending te geven. Ons team bestaat uit zowel echte petrolheads als auto­gebruikers. Dat zien we ook terug op onze site en dus kunnen we ons goed inleven in beide groepen bezoekers. Ook blijkt uit diverse onder­zoeken dat onze bezoekers voor de helft uit ­mannen en voor de andere helft uit vrouwen bestaat. Zo bereiken we dus een mooie mix.”

Waarom zei u ja tegen deze functie?

“Ik zat al in het Automotive team, was verantwoordelijk voor het consumentendeel. En vervolgens kreeg ik het zakelijke deel erbij. Dat ik nu ook de andere categorieën erbij doe, lag dus in de lijn van mijn carrière. Ik vind het leuk om te zien hoe we ons ontwikkelen: we begonnen met ongeveer veertig mensen op een bovenverdieping op de De Lairessestraat in Amsterdam en we deelden met z’n drieën twee bureaus. Nu werken er 150 mensen bij Marktplaats en is het een groot bedrijf, terwijl het toch aanvoelt alsof we ons eigen Automotive bedrijfje binnen een groter geheel runnen. We hebben een eigen salesteam, customer support, product-, en businessdevelopmentmensen. Mijn functie is dus heel breed en ik mag me overal tegenaan bemoeien. Ook de afdeling motoren, caravans en campers heeft mijn aandacht omdat we daar een grote overlap in klanten zien en daarin willen groeien. Bij mijn functie horen ook de huizen en banen, maar dat is een ander spel en daarin moeten we ons nog verder verdiepen.”

In hoeverre krijgen jullie genoeg vrijheid van eigenaar eBay?

“Er is een goede mix tussen onderdeel zijn van een groot beursgenoteerd Amerikaans bedrijf en het runnen van een gezond Hollands bedrijf. We hebben wel te maken met het halen van targets en moeten alle kwartaalcijfers delen. En er hangt een bordje op de wc waarop staat dat je goed je handen moet wassen. Typisch Amerikaans. (lacht) Maar we staan los van eBay in de zin dat we gewoon onze eigen website, platform en organisatie runnen.”

Wat heeft u geleerd van uw buitenlandse stages en werkzaamheden?

“Er werken hier veel nationaliteiten; ongeveer 50 procent komt uit een ander land en de Nederlandse directheid werkt niet altijd even goed. Als ik in het verleden als respons het woordje ‘interesting’ terugkreeg, dan ging ik ervan uit dat men dat letterlijk bedoelde en enthousiast was. Nu weet ik dat het vaak het tegen­overgestelde betekent. Dus nu vraag ik door, of gooi het over een andere boeg. Ik ben dus sensitiever geworden in mijn manier van communiceren. Het Engels kent ontzettend veel nuances die ons Nederlanders wel eens ontgaan.” 

Wat kan beter in de autobranche?

“Ik vind het verbazingwekkend dat het bijvoor­beeld op het Automotive Congres ieder jaar weer gepráát wordt over dat alles naar online gaat. Dus: waarom verkoopt dan nog lang niet iedereen online auto’s? Een Japans/Amerikaanse collega hier bij Marktplaats kocht in 2002 al een auto online. Nu was hij waarschijnlijk een early adopter, maar gelukkig zien we toch een groep dealers die stap voor stap het online en mobiele landschap betreedt. Alleen gaat dat proces in mijn ogen te langzaam. “

 

Ik ben sensitiever geworden in mijn manier van communiceren.

 

Wat zou u automotive onder­nemers willen aanraden?

“Om beslissingen meer op basis van data te nemen dan op onderbuikgevoel. Uiteraard is een ondernemer ook een ondernemer omdat hij of zij een goede neus voor zakendoen heeft. Maar meten is weten; data vertellen de waarheid. En er is zoveel informatie beschikbaar! Wij kunnen heel helder aantonen hoeveel leads je krijgt, hoeveel mailtjes en telefoontjes daaruit voort-komen en dus wat het je als automotive ondernemer kost en oplevert om te adverteren op Marktplaats. Het inkoopproces van auto’s maken we ook inzichtelijk. We weten waar vraag is naar bepaalde auto’s, hoeveel exemplaren van bepaalde modellen er zijn, hoeveel kopers ervoor zijn, waar je doelgroep zit en of je aan de dure of goedkope kant zit. Allemaal weetjes waarop jij als ondernemer kunt inspelen. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?”

Jullie doen een deel van het consumentenonderzoek zelf. Zit u dan ook aan de telefoon met klanten?

“Zeker! We willen graag zelf feeling houden met onze doelgroep. Binnenkort gaan we met ons hele team een dag bij een dealer werken. We
kijken mee bij de directie, helpen de magazijn­medewerkers en lopen mee bij marketing en
verkoop. Ik persoonlijk heb mezelf als doel gesteld om ieder half jaar een auto te verkopen en kopen op Marktplaats, zodat ik goed zie hoe het proces verloopt en waar we het kunnen
verbeteren.”

Hoe combineert u het moederschap met deze drukke baan?

“Omdat mijn partner en ik allebei fulltime werken, gaan onze kinderen de hele dag naar de crèche en naar school. Of ik me een ontaarde moeder voel? Nee! Ik vind het ontzettend leuk om tijd met ze door te brengen, maar ik vind het ook ontzettend leuk om te werken. Gelukkig hoef ik niet te kiezen. Ik ben erg gelukkig met hoe het nu gaat. Ondanks mijn drukke baan ben ik erg bij mijn gezin betrokken en zorg er ’s avonds en in het weekend voor dat ik qualitytime met ze doorbreng. Dat lukt gelukkig prima.”

Over Marktplaats Auto

Marktplaats werd in 1999 opgericht. Dagelijks bezoeken ruim 1,3 miljoen mensen de website. In 2004 werd Marktplaats onderdeel van eBay en op het onderdeel Auto worden meer dan zesduizend auto’s per dag aangeboden, van occasions tot nieuwe auto’s en van oldtimers tot bedrijfswagens. Daarmee heeft Marktplaats Auto het grootste aanbod in Nederland. Vorig jaar werd het succesvolle Nieuweautokopen.nl ingelijfd. Het hoofdkantoor van Marktplaats zit in Amsterdam en er werken momenteel 150 mensen.

Corstens (Marktplaats): data zijn beter dan een onderbuikgevoel | Automotive Online
Hadewych Corstens, head of Automotive & Verticals bij Marktplaats.nl

Corstens (Marktplaats): data zijn beter dan een onderbuikgevoel

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Corstens in ‘t kort

Naam: Hadewych Corstens / Geboorte­datum: 15-02-1979 te Arnhem / Woonplaats: Haarlem / Opleiding: Gymnasium, Spaanse taal, Bachelor en Master of Science Economie – Marketing, Management & Finance aan de Universiteit van Amsterdam / Carrière: april 2004 – augustus 2004 Market researcher Mignot & de Block BV, mei 2005 – december 2006 Product ­Manager TNT Post, januari 2007 – ­december 2008 Marketing Manager eBay.nl-Marktplaats.nl, januari 2009 – mei 2010 International Business Development Manager eBay Classifieds Group, juni 2010 – september 2012 Manager Digital Marketing Marktplaats.nl, Head of C2C Automotive Marktplaats.nl, maart 2015 – april 2016 Head of Automotive Marktplaats.nl, mei 2016 – heden Head of Automotive and Verticals Marktplaats.nl / Relatie: Ronald, daytrader op de effectenbeurs / Kinderen: Marthe (4) en Otto (2) / Hobby’s: ­zwemmen, samen zijn met gezin.

U bent net terug van zomer­vakantie, waarheen ging de reis?

“Ik reis ontzettend graag, ik heb het van mijn ouders met de paplepel ingegoten gekregen. Ik heb ook bijvoorbeeld een deel van mijn ­studie in Grenada en Parijs gedaan. Voor ­Heineken liep ik stage op het eiland La Réunion, voor de kust van Madagaskar. Heel vervelend … (lacht). Vakantie dit jaar was wat minder exotisch: met het gezin per auto naar Frankrijk. Vlak voor de reis besloten we om een nieuwe auto te kopen. Kon ik meteen de
proef op de som nemen hoe het werkt bij Marktplaats Auto.”

En?

“Om goed onderzoek te doen heb ik niet alleen op Marktplaats gekeken, maar ik kwam er uiteindelijk toch weer op terecht. Misschien ben ik wat bevooroordeeld, maar wij hebben zóveel aanbod. Voor mij was een betrouwbare, ruime auto belangrijk en van mijn man mogen bepaalde merken niet. Via onze site kwam ik terecht bij een dealer waar een mooie Volvo V70 stond. We hebben onze oude BMW in­geruild en de nieuwe direct meegenomen.”

 

Om feeling te houden koop en verkoop ik ieder half jaar een auto via onze site.

 

Had u zin om weer aan het werk te gaan? 

“Enorm! Ik zit net in deze rol en normaal gesproken kan ik mijn werk op vakantie goed loslaten. Nu dus niet. Ik probeerde mijn gezin er niet mee lastig te vallen, maar was er stilletjes wel veel mee bezig. Hoe kunnen we met Marktplaats álle autobedrijven in Nederland helpen om nog
succesvoller te zijn?  Momenteel maken we het inzichtelijk voor de autobedrijven die bij ons adverteren: wat levert adverteren op Marktplaats op? Wanneer moet je adverteren? Welk publiek bereik je? Hoe kun je advertenties optimaliseren? Je voorraad aanpassen aan de vraag? We helpen ze in feite om hun marketingstrategie aan te scherpen zodat ze het geld dat ze erin steken terug verdienen door de verkoop van meer auto’s.”

Waar loopt u tegenaan in deze baan? 

“We werken hier met een groot team dat bestaat uit ontzettend slimme mensen. Mijn uitdaging is om die mensen geprikkeld en gemotiveerd te houden. Ik doe dat voornamelijk door vragen te stellen, zonder me met hun dagelijkse taken te bemoeien. Ik probeer hun denkpatronen steeds net even een andere wending te geven. Ons team bestaat uit zowel echte petrolheads als auto­gebruikers. Dat zien we ook terug op onze site en dus kunnen we ons goed inleven in beide groepen bezoekers. Ook blijkt uit diverse onder­zoeken dat onze bezoekers voor de helft uit ­mannen en voor de andere helft uit vrouwen bestaat. Zo bereiken we dus een mooie mix.”

Waarom zei u ja tegen deze functie?

“Ik zat al in het Automotive team, was verantwoordelijk voor het consumentendeel. En vervolgens kreeg ik het zakelijke deel erbij. Dat ik nu ook de andere categorieën erbij doe, lag dus in de lijn van mijn carrière. Ik vind het leuk om te zien hoe we ons ontwikkelen: we begonnen met ongeveer veertig mensen op een bovenverdieping op de De Lairessestraat in Amsterdam en we deelden met z’n drieën twee bureaus. Nu werken er 150 mensen bij Marktplaats en is het een groot bedrijf, terwijl het toch aanvoelt alsof we ons eigen Automotive bedrijfje binnen een groter geheel runnen. We hebben een eigen salesteam, customer support, product-, en businessdevelopmentmensen. Mijn functie is dus heel breed en ik mag me overal tegenaan bemoeien. Ook de afdeling motoren, caravans en campers heeft mijn aandacht omdat we daar een grote overlap in klanten zien en daarin willen groeien. Bij mijn functie horen ook de huizen en banen, maar dat is een ander spel en daarin moeten we ons nog verder verdiepen.”

In hoeverre krijgen jullie genoeg vrijheid van eigenaar eBay?

“Er is een goede mix tussen onderdeel zijn van een groot beursgenoteerd Amerikaans bedrijf en het runnen van een gezond Hollands bedrijf. We hebben wel te maken met het halen van targets en moeten alle kwartaalcijfers delen. En er hangt een bordje op de wc waarop staat dat je goed je handen moet wassen. Typisch Amerikaans. (lacht) Maar we staan los van eBay in de zin dat we gewoon onze eigen website, platform en organisatie runnen.”

Wat heeft u geleerd van uw buitenlandse stages en werkzaamheden?

“Er werken hier veel nationaliteiten; ongeveer 50 procent komt uit een ander land en de Nederlandse directheid werkt niet altijd even goed. Als ik in het verleden als respons het woordje ‘interesting’ terugkreeg, dan ging ik ervan uit dat men dat letterlijk bedoelde en enthousiast was. Nu weet ik dat het vaak het tegen­overgestelde betekent. Dus nu vraag ik door, of gooi het over een andere boeg. Ik ben dus sensitiever geworden in mijn manier van communiceren. Het Engels kent ontzettend veel nuances die ons Nederlanders wel eens ontgaan.” 

Wat kan beter in de autobranche?

“Ik vind het verbazingwekkend dat het bijvoor­beeld op het Automotive Congres ieder jaar weer gepráát wordt over dat alles naar online gaat. Dus: waarom verkoopt dan nog lang niet iedereen online auto’s? Een Japans/Amerikaanse collega hier bij Marktplaats kocht in 2002 al een auto online. Nu was hij waarschijnlijk een early adopter, maar gelukkig zien we toch een groep dealers die stap voor stap het online en mobiele landschap betreedt. Alleen gaat dat proces in mijn ogen te langzaam. “

 

Ik ben sensitiever geworden in mijn manier van communiceren.

 

Wat zou u automotive onder­nemers willen aanraden?

“Om beslissingen meer op basis van data te nemen dan op onderbuikgevoel. Uiteraard is een ondernemer ook een ondernemer omdat hij of zij een goede neus voor zakendoen heeft. Maar meten is weten; data vertellen de waarheid. En er is zoveel informatie beschikbaar! Wij kunnen heel helder aantonen hoeveel leads je krijgt, hoeveel mailtjes en telefoontjes daaruit voort-komen en dus wat het je als automotive ondernemer kost en oplevert om te adverteren op Marktplaats. Het inkoopproces van auto’s maken we ook inzichtelijk. We weten waar vraag is naar bepaalde auto’s, hoeveel exemplaren van bepaalde modellen er zijn, hoeveel kopers ervoor zijn, waar je doelgroep zit en of je aan de dure of goedkope kant zit. Allemaal weetjes waarop jij als ondernemer kunt inspelen. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?”

Jullie doen een deel van het consumentenonderzoek zelf. Zit u dan ook aan de telefoon met klanten?

“Zeker! We willen graag zelf feeling houden met onze doelgroep. Binnenkort gaan we met ons hele team een dag bij een dealer werken. We
kijken mee bij de directie, helpen de magazijn­medewerkers en lopen mee bij marketing en
verkoop. Ik persoonlijk heb mezelf als doel gesteld om ieder half jaar een auto te verkopen en kopen op Marktplaats, zodat ik goed zie hoe het proces verloopt en waar we het kunnen
verbeteren.”

Hoe combineert u het moederschap met deze drukke baan?

“Omdat mijn partner en ik allebei fulltime werken, gaan onze kinderen de hele dag naar de crèche en naar school. Of ik me een ontaarde moeder voel? Nee! Ik vind het ontzettend leuk om tijd met ze door te brengen, maar ik vind het ook ontzettend leuk om te werken. Gelukkig hoef ik niet te kiezen. Ik ben erg gelukkig met hoe het nu gaat. Ondanks mijn drukke baan ben ik erg bij mijn gezin betrokken en zorg er ’s avonds en in het weekend voor dat ik qualitytime met ze doorbreng. Dat lukt gelukkig prima.”

Over Marktplaats Auto

Marktplaats werd in 1999 opgericht. Dagelijks bezoeken ruim 1,3 miljoen mensen de website. In 2004 werd Marktplaats onderdeel van eBay en op het onderdeel Auto worden meer dan zesduizend auto’s per dag aangeboden, van occasions tot nieuwe auto’s en van oldtimers tot bedrijfswagens. Daarmee heeft Marktplaats Auto het grootste aanbod in Nederland. Vorig jaar werd het succesvolle Nieuweautokopen.nl ingelijfd. Het hoofdkantoor van Marktplaats zit in Amsterdam en er werken momenteel 150 mensen.