Opinie | Rolf Westgeest: De troebele toekomst van het VMS

Opinie • Nederland is een uniek occasionland en dat blijkt wel uit het feit dat we een groot aantal VMS-leveranciers hebben die het adverteren vergemakkelijken. Maar de VMS-leveranciers dreigen de boot te missen want de consument en portalen veranderen sneller dan het VMS kan bijhouden, stelt Automotive-columnist Rolf Westgeest. 
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest ziet consument en portal sneller veranderen dan het VMS kan volgen. (Foto: Eurostocks)

Vorig jaar vierden we het 25-jarige bestaan van de occasionportals. Gelukkig is in Nederland niet één occasionportal leidend, zoals Funda.nl als enige de online huizenmarkt domineert. Door de gezonde keuze uit meerdere occasionportals zijn voertuigmanagementsystemen ontstaan, ofwel VMS-en. Deze softwareprogramma’s hebben in de basis als belangrijkste functie om ervoor te zorgen dat een autobedrijf maar eenmalig een occasion hoeft in te voeren om deze direct op verschillende portals door te plaatsen. Je wil namelijk niet één auto vijf keer opnieuw adverteren op vijf verschillende occasion websites.

Top drie

In Nederland zijn er negen VMS-en actief die in totaal rond de 10 miljoen omzet draaien, waarvan de top drie (Wheelerdelta, VWE en Autotelex) driekwart van de markt bedient. Autobedrijven beheren hun online voorraad hier en plaatsen de advertenties door naar portals zoals Autotrack, Autoscout24 en Marktplaats.nl.

Maar de wereld verandert momenteel snel. Mijn stelling is dan ook dat de VMS-en zich snel moeten doorontwikkelen van 1.0 naar 2.0-programma’s. Anders zullen ze ten onder gaan omdat ze geen toegevoegde waarde meer leveren in de keten. Ze zullen de aansluiting missen bij de rappe online ontwikkelingen. De consument eist een perfecte ‘omnichannel’ klantreis en de portalen spelen daar op in.  Simpelweg een auto aanbieden te koop volstaat niet langer. De vraag naar Netflix- en Airbnb-achtige retailvormen neemt toe. Maar ook willen ze meer online beleving, flexibiliteit in hoe en waneer ze met het autobedrijf communiceren en ze willen alle zekerheden, gemak en garanties die ze kennen van bestaande online retailers.   

Carnext

De portals, die de afgelopen 25 jaar niet bepaald veel geïnnoveerd hebben, zijn nu in enorm tempo bezig zich verder te ontwikkelen tot een volwaardig one stop shop winkel waarmee ze het autobedrijf in staat willen stellen online te concurreren met de grote techbedrijven. Portals willen uiteraard kost wat kost deze consumenten binnen hun domein behouden. Zonder die consument vervalt hun bestaansrecht, en die consument kijkt nu ook naar Carnext, Autohero en in Nederland naar Auto.nl of Qoets. Een aantal van de grote reuzen zou graag zonder de portal verder kunnen, dat scheelt ze vele miljoenen marketing. De grote portals stoppen nu extra miljoenen in doorontwikkeling van hun software om aan uiteenlopende nieuwe online en offline vraag- en aanbod wensen te voldoen om zo samen met het autobedrijf de concurrentie met de internationale reuzen aan te gaan.

De tijd tikt onverbiddelijk door en niet in het voordeel van het VMS

Deze ontwikkelingen zouden iedere VMS-leverancier angst moeten aanjagen. Als een VMS niet doorontwikkeld dan gaan ze snel omzet verliezen. En dan belanden VMS-en direct in een negatieve spiraal. Er komen minder abonnement inkomsten binnen, waardoor hun investeringskracht afneemt. Door minder investering in doorontwikkeling lopen ze nog  sneller achter op de gewenste toepassingen van de consument en haar portals.

Diesel

Ik vergelijk het met de fabriek Mercedes-Benz die met een nóg stillere en nóg snellere diesel op de markt komt. Terwijl we allemaal weten dat elektrisch rijden de toekomst is. Met Tesla als voorbeeld van omarmde consumenten disruptie. De VMS-en hebben in de afgelopen jaren tienduizenden uren software-ontwikkeling en miljoenen marketing en sales kosten uitgegeven. Een VMS 1.0 maak je ook echt zomaar niet na. Daarbij hebben ze het netwerk van koppelingen aan Hexon uit handen gegeven. 

Als ik kritisch kijk naar alle huidige VMS-en, hebben ze allen een kentekenkoppeling, optie verrijking, foto- en videotools, en soms al wat marktprijs feedback. Maar bijvoorbeeld nuttige portal feedback binnen het VMS is nog nooit van de grond gekomen, terwijl deze data beschikbaar is. Dat is wat ik bedoel met 1.0. Je kan je voorraad overzicht nog iets mooier maken, het invoeren van auto’s nog iets eenvoudiger of óók toepasbaar vanaf je mobiel. Het blijven allemaal 1.0 toepassingen.

Terugredeneren

Wat zijn deze 2.0 toepassingen dan voor het VMS? Hiervoor kan je het makkelijkst terugrekenen vanaf het einde van de gewenste online/offline aankoop, terug naar het invoeren van de auto. Kijk naar de occasion webshops Auto.nl, Bynco en Qoets.nl, wat die voor software technieken hebben gemaakt rondom customer journey. Of naar de portals die zich ontwikkelen als ‘one stop shop’. Portals gaan voor autobedrijven online auto’s verkopen, afleveren en in alle mogelijke vormen van financiering, verhuur, lease en abonnementen aanbieden. Tel daarbij de huidige consument op die frictieloos vanaf de bank op zijn telefoon de bestelling plaatst. Redeneer vanuit daar terug welke softwaretoepassingen hier allemaal voor nodig als VMS.

De benodigde software ontwikkelen kost miljoenen, wat Emil Frey misschien kan betalen, maar de rest van de 8.000 andere Nederlandse autobedrijven in ieder geval niet. De portalen hebben deze miljoenen voor software-ontwikkeling wel, maar ze zullen dan wel aansluiting van het VMS programma eisen. Anders kan het veelgeuite ‘dreigement’ dat ze zelf wel een VMS bouwen of kopen snel bewaarheid worden.

VMS als middelpunt

In mijn optiek moet het VMS 2.0 een open programma zijn, dat niet alleen als middelpunt van voorraadbeheer en doorplaatsen van advertenties fungeert maar die ook feedback geeft aan het autobedrijf, zodat deze sneller en beter inspeelt op leads en de wensen van de consument. De minder bekeken auto’s worden door juiste feedback van portals automatisch herprijst en verrijkt met titel en tekst data binnen het VMS waar kopers op zoeken. Iets waar het autobedrijf zelf niet aan gedacht heeft.

De VMS-leveranciers moeten de markt in staat stellen 2.0 diensten te bieden, zoals ook het managen van communicatie van chat, email, telefoon, offline bezoek, flexibele financieringsmogelijkheden, orders en betalingen, online afspraken van bezichtiging tot volledige aankoop en aftersales, tot aan data gestuurde hulp bij verkoop van auto’s die jij hebt staan. Portals gaan namelijk de komende jaren verdubbelen in omzet. Naast hun huidige advertentie-inkomsten zullen ze ook auto’s gaan verkopen voor autobedrijven, die daar zelf vaak niet voldoende voor zijn uitgerust. Portals zien hier een rol en gaan het autobedrijf te helpen om deze transacties tot stand te brengen, mits het VMS dit kan verwerken.

Overnameslag

De conclusie is dat 2.0 eraan gaat komen. Doorontwikkeling van VMS is hierbij noodzakelijk om over vijf jaar nog te bestaan. Dan komen we bij een belangrijk pijnpunt: de verdiencapaciteit. De gevraagde doorontwikkeling kost miljoenen en dat is met abonnementjes van 50 à 100 euro per maand niet terug te verdienen. Tijd voor schaalvergroting (lees: overnames) want met 50 procent marktaandeel heb je wel de miljoenen en zicht op een acceptabele terugverdientijd. Of dat VMS-en elkaar gaan overnemen of dat portals VMS-en gaan overnemen zullen we zien, maar de noodzakelijke beweging in de markt is nog niet te zien. De tijd tikt onverbiddelijk door en niet in het voordeel van het VMS.

Mocht je nu als VMS je bestaande ‘diesel’ softwareprogramma aan het doorontwikkelen zijn naar een nog stillere en snellere diesel, stop dan even en kijk wat er komen gaat.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.

Opinie | Rolf Westgeest: De troebele toekomst van het VMS | Automotive Online

Opinie | Rolf Westgeest: De troebele toekomst van het VMS

Opinie • Nederland is een uniek occasionland en dat blijkt wel uit het feit dat we een groot aantal VMS-leveranciers hebben die het adverteren vergemakkelijken. Maar de VMS-leveranciers dreigen de boot te missen want de consument en portalen veranderen sneller dan het VMS kan bijhouden, stelt Automotive-columnist Rolf Westgeest. 
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest ziet consument en portal sneller veranderen dan het VMS kan volgen. (Foto: Eurostocks)

Vorig jaar vierden we het 25-jarige bestaan van de occasionportals. Gelukkig is in Nederland niet één occasionportal leidend, zoals Funda.nl als enige de online huizenmarkt domineert. Door de gezonde keuze uit meerdere occasionportals zijn voertuigmanagementsystemen ontstaan, ofwel VMS-en. Deze softwareprogramma’s hebben in de basis als belangrijkste functie om ervoor te zorgen dat een autobedrijf maar eenmalig een occasion hoeft in te voeren om deze direct op verschillende portals door te plaatsen. Je wil namelijk niet één auto vijf keer opnieuw adverteren op vijf verschillende occasion websites.

Top drie

In Nederland zijn er negen VMS-en actief die in totaal rond de 10 miljoen omzet draaien, waarvan de top drie (Wheelerdelta, VWE en Autotelex) driekwart van de markt bedient. Autobedrijven beheren hun online voorraad hier en plaatsen de advertenties door naar portals zoals Autotrack, Autoscout24 en Marktplaats.nl.

Maar de wereld verandert momenteel snel. Mijn stelling is dan ook dat de VMS-en zich snel moeten doorontwikkelen van 1.0 naar 2.0-programma’s. Anders zullen ze ten onder gaan omdat ze geen toegevoegde waarde meer leveren in de keten. Ze zullen de aansluiting missen bij de rappe online ontwikkelingen. De consument eist een perfecte ‘omnichannel’ klantreis en de portalen spelen daar op in.  Simpelweg een auto aanbieden te koop volstaat niet langer. De vraag naar Netflix- en Airbnb-achtige retailvormen neemt toe. Maar ook willen ze meer online beleving, flexibiliteit in hoe en waneer ze met het autobedrijf communiceren en ze willen alle zekerheden, gemak en garanties die ze kennen van bestaande online retailers.   

Carnext

De portals, die de afgelopen 25 jaar niet bepaald veel geïnnoveerd hebben, zijn nu in enorm tempo bezig zich verder te ontwikkelen tot een volwaardig one stop shop winkel waarmee ze het autobedrijf in staat willen stellen online te concurreren met de grote techbedrijven. Portals willen uiteraard kost wat kost deze consumenten binnen hun domein behouden. Zonder die consument vervalt hun bestaansrecht, en die consument kijkt nu ook naar Carnext, Autohero en in Nederland naar Auto.nl of Qoets. Een aantal van de grote reuzen zou graag zonder de portal verder kunnen, dat scheelt ze vele miljoenen marketing. De grote portals stoppen nu extra miljoenen in doorontwikkeling van hun software om aan uiteenlopende nieuwe online en offline vraag- en aanbod wensen te voldoen om zo samen met het autobedrijf de concurrentie met de internationale reuzen aan te gaan.

De tijd tikt onverbiddelijk door en niet in het voordeel van het VMS

Deze ontwikkelingen zouden iedere VMS-leverancier angst moeten aanjagen. Als een VMS niet doorontwikkeld dan gaan ze snel omzet verliezen. En dan belanden VMS-en direct in een negatieve spiraal. Er komen minder abonnement inkomsten binnen, waardoor hun investeringskracht afneemt. Door minder investering in doorontwikkeling lopen ze nog  sneller achter op de gewenste toepassingen van de consument en haar portals.

Diesel

Ik vergelijk het met de fabriek Mercedes-Benz die met een nóg stillere en nóg snellere diesel op de markt komt. Terwijl we allemaal weten dat elektrisch rijden de toekomst is. Met Tesla als voorbeeld van omarmde consumenten disruptie. De VMS-en hebben in de afgelopen jaren tienduizenden uren software-ontwikkeling en miljoenen marketing en sales kosten uitgegeven. Een VMS 1.0 maak je ook echt zomaar niet na. Daarbij hebben ze het netwerk van koppelingen aan Hexon uit handen gegeven. 

Als ik kritisch kijk naar alle huidige VMS-en, hebben ze allen een kentekenkoppeling, optie verrijking, foto- en videotools, en soms al wat marktprijs feedback. Maar bijvoorbeeld nuttige portal feedback binnen het VMS is nog nooit van de grond gekomen, terwijl deze data beschikbaar is. Dat is wat ik bedoel met 1.0. Je kan je voorraad overzicht nog iets mooier maken, het invoeren van auto’s nog iets eenvoudiger of óók toepasbaar vanaf je mobiel. Het blijven allemaal 1.0 toepassingen.

Terugredeneren

Wat zijn deze 2.0 toepassingen dan voor het VMS? Hiervoor kan je het makkelijkst terugrekenen vanaf het einde van de gewenste online/offline aankoop, terug naar het invoeren van de auto. Kijk naar de occasion webshops Auto.nl, Bynco en Qoets.nl, wat die voor software technieken hebben gemaakt rondom customer journey. Of naar de portals die zich ontwikkelen als ‘one stop shop’. Portals gaan voor autobedrijven online auto’s verkopen, afleveren en in alle mogelijke vormen van financiering, verhuur, lease en abonnementen aanbieden. Tel daarbij de huidige consument op die frictieloos vanaf de bank op zijn telefoon de bestelling plaatst. Redeneer vanuit daar terug welke softwaretoepassingen hier allemaal voor nodig als VMS.

De benodigde software ontwikkelen kost miljoenen, wat Emil Frey misschien kan betalen, maar de rest van de 8.000 andere Nederlandse autobedrijven in ieder geval niet. De portalen hebben deze miljoenen voor software-ontwikkeling wel, maar ze zullen dan wel aansluiting van het VMS programma eisen. Anders kan het veelgeuite ‘dreigement’ dat ze zelf wel een VMS bouwen of kopen snel bewaarheid worden.

VMS als middelpunt

In mijn optiek moet het VMS 2.0 een open programma zijn, dat niet alleen als middelpunt van voorraadbeheer en doorplaatsen van advertenties fungeert maar die ook feedback geeft aan het autobedrijf, zodat deze sneller en beter inspeelt op leads en de wensen van de consument. De minder bekeken auto’s worden door juiste feedback van portals automatisch herprijst en verrijkt met titel en tekst data binnen het VMS waar kopers op zoeken. Iets waar het autobedrijf zelf niet aan gedacht heeft.

De VMS-leveranciers moeten de markt in staat stellen 2.0 diensten te bieden, zoals ook het managen van communicatie van chat, email, telefoon, offline bezoek, flexibele financieringsmogelijkheden, orders en betalingen, online afspraken van bezichtiging tot volledige aankoop en aftersales, tot aan data gestuurde hulp bij verkoop van auto’s die jij hebt staan. Portals gaan namelijk de komende jaren verdubbelen in omzet. Naast hun huidige advertentie-inkomsten zullen ze ook auto’s gaan verkopen voor autobedrijven, die daar zelf vaak niet voldoende voor zijn uitgerust. Portals zien hier een rol en gaan het autobedrijf te helpen om deze transacties tot stand te brengen, mits het VMS dit kan verwerken.

Overnameslag

De conclusie is dat 2.0 eraan gaat komen. Doorontwikkeling van VMS is hierbij noodzakelijk om over vijf jaar nog te bestaan. Dan komen we bij een belangrijk pijnpunt: de verdiencapaciteit. De gevraagde doorontwikkeling kost miljoenen en dat is met abonnementjes van 50 à 100 euro per maand niet terug te verdienen. Tijd voor schaalvergroting (lees: overnames) want met 50 procent marktaandeel heb je wel de miljoenen en zicht op een acceptabele terugverdientijd. Of dat VMS-en elkaar gaan overnemen of dat portals VMS-en gaan overnemen zullen we zien, maar de noodzakelijke beweging in de markt is nog niet te zien. De tijd tikt onverbiddelijk door en niet in het voordeel van het VMS.

Mocht je nu als VMS je bestaande ‘diesel’ softwareprogramma aan het doorontwikkelen zijn naar een nog stillere en snellere diesel, stop dan even en kijk wat er komen gaat.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.