Volvo en Renault gaan samen elektrische bestelbusjes maken

Elektrische bestelbusjes • Volvo en Renault investeren allebei de komende drie jaar 300 miljoen euro in het project.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(foto: Renault)

Volvo en Renault gaan samen elektrische bestelbusjes bouwen. In 2026 moet in Frankrijk de productie van de eerste ‘FlexEVan’ beginnen, zo hebben de branchegenoten vandaag (vrijdag 6 oktober) bekendgemaakt. De busjes zijn volgens Volvo en Renault bedoeld om op een duurzamere manier producten mee thuis te bezorgen in steden. De partijen verwachten dat deze markt in 2030 drie keer zo groot is als nu.

Het Zweedse Volvo en Franse Renault investeren allebei de komende drie jaar 300 miljoen euro in het project. Ook logistiek dienstverlener CMA CGM heeft een aandeel met een investering van 120 miljoen euro in de nieuw opgezette onderneming, die overigens nog geen naam heeft. Het Franse CMA CGM is ook grootaandeelhouder en partner van luchtvaartconcern Air France-KLM.

Renault maakte de plannen voor een ‘FlexEVan’ al eerder wereldkundig. Zo kondigde ceo De Meo vorig jaar de lancering van zo’n elektrisch, modulair model aan. Toen was er overigens nog geen sprake van een samenwerking met Volvo. Eerder dit jaar wist persbureau Bloomberg wel te melden dat Renault en Volvo in gesprek waren.

Renault is samen met het Amerikaanse Plug Power ook al bezig met de ontwikkeling van een bestelbus op waterstof. Zo hoopt Renault de concurrentie aan te gaan met Stellantis. De concurrent van Renault biedt al middelgrote bestelwagens met waterstofcellen aan voor Citroën, Peugeot en Opel.

Volvo en Renault gaan samen elektrische bestelbusjes maken | Automotive Online

Volvo en Renault gaan samen elektrische bestelbusjes maken

Elektrische bestelbusjes • Volvo en Renault investeren allebei de komende drie jaar 300 miljoen euro in het project.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
De Renault Master en de Trafic. (Foto: Renault)

Volvo en Renault gaan samen elektrische bestelbusjes bouwen. In 2026 moet in Frankrijk de productie van de eerste ‘FlexEVan’ beginnen, zo hebben de branchegenoten vandaag (vrijdag 6 oktober) bekendgemaakt. De busjes zijn volgens Volvo en Renault bedoeld om op een duurzamere manier producten mee thuis te bezorgen in steden. De partijen verwachten dat deze markt in 2030 drie keer zo groot is als nu.

Het Zweedse Volvo en Franse Renault investeren allebei de komende drie jaar 300 miljoen euro in het project. Ook logistiek dienstverlener CMA CGM heeft een aandeel met een investering van 120 miljoen euro in de nieuw opgezette onderneming, die overigens nog geen naam heeft. Het Franse CMA CGM is ook grootaandeelhouder en partner van luchtvaartconcern Air France-KLM.

Renault maakte de plannen voor een ‘FlexEVan’ al eerder wereldkundig. Zo kondigde ceo De Meo vorig jaar de lancering van zo’n elektrisch, modulair model aan. Toen was er overigens nog geen sprake van een samenwerking met Volvo. Eerder dit jaar wist persbureau Bloomberg wel te melden dat Renault en Volvo in gesprek waren.

Renault is samen met het Amerikaanse Plug Power ook al bezig met de ontwikkeling van een bestelbus op waterstof. Zo hoopt Renault de concurrentie aan te gaan met Stellantis. De concurrent van Renault biedt al middelgrote bestelwagens met waterstofcellen aan voor Citroën, Peugeot en Opel.