Ford investeert 3,5 miljard dollar in nieuwe LFP-accufabriek

Batterijen • De grootschalige productie van goedkopere batterijen moet leiden tot prijsverlaging van EV’s.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Ford)

Ford gaat 3,5 miljard dollar (3,2 miljard euro) investeren in de bouw van een eigen LFP-accufabriek in het Amerikaanse Michigan. De fabriek wordt in 2026 geopend. Dit maakt het bedrijf bekend in een verklaring.

Naast de NCM-accu van nikkelkobaltmangaan, biedt Ford straks met LFP een tweede type batterij. De Mustang Mach-E is dit jaar in Europa de eerste auto die wordt uitgerust met de lithiumijzerfosfaat-accu. Deze is goedkoper te maken, levert weliswaar minder prestaties dan NCM maar staat wel bekend om zijn langere levensduur en betere veiligheid.

Voor de productie van LFP-accu’s worden volgens de autofabrikant minder schaarse en dure materialen gebruikt. ‘Deze accu’s zijn bovendien uiterst duurzaam en kunnen vaker en sneller worden opgeladen’. Ook BYD investeert in een nieuwe batterijfabriek voor LFP-accu’s.

Prijsverlaging

Ford hoopt door de nieuwe accu’s op grote schaal te produceren ook meer EV’s te kunnen maken, en de prijzen van elektrische auto’s stabiel te houden of zelfs te verlagen. Ford is de enige volumefabrikant die in reactie op de prijsverlagingen bij Tesla zijn prijzen verlaagde. In het kader van het Ford+ plan wil het bedrijf aan het einde van dit jaar wereldwijd 600 duizend elektrische auto’s per jaar produceren. Eind 2026 moet de productie 2 miljoen exemplaren per jaar zijn. In 2035 moeten alle Europese activiteiten CO2-neutraal zijn.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Was jarenlang werkzaam als freelancer voor Automobiel Management en kwam in 2019 in dienst bij ProMedia als vaste redacteur. Sinds 2022 schrijft hij onder meer voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Bijt zich nu vast in de dossiers aftermarket en bedrijfsauto's.