Welke van de 27 nieuwkomers maken een goede kans om het te redden?

Dossier Nieuwkomers: Wat kun je verwachten?

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
In de nieuwste AM wordt veel aandacht besteed aan de nieuwkomers. (Afbeelding: Promedia)

AM heeft de taak op zich genomen om de nieuwkomers in kaart te brengen en de komende weken zullen we dit uitgebreid behandelen. In het dossier zetten we de nieuwe toetreders op een rij, bespreken we met kenners en ervaringsdeskundigen de (on) mogelijkheden en maken we een voorzichtige inschatting van de kans op succes.

De nieuwkomers zijn in veel opzichten vergelijkbaar. Zo komt het gros met middelgrote en grote elektrische suv’s, die gemiddeld genomen van prima kwaliteit zijn. In veel gevallen zijn de moederbedrijven groot en/of kapitaalkrachtig. Tegelijkertijd zijn de verschillen ook groot; in achtergrond, visie en aanpak. Bekende fabrikanten, Chinese staatsbedrijven, speeltjes van (durf)investeerders en zonne-auto-startups melden zich. 

Een ding hebben deze 27 merken gemeen: ze maken onderdeel uit van de grootste groep nieuwe toetreders aller tijden. Het gros stapt daarbij in een marktsegment dat bescheiden is in omvang en al een enorm hoge concurrentiegraad kent. Is het tegen deze achtergrond voor een individuele speler – hoe goed het product ook is – mogelijk om voldoende volume te realiseren? Hebben ze een langetermijnvisie en bijbehorend investeringsbudget? Lees alles over de 27 nieuwkomers in het dossier Nieuwkomers.

Maar de impact zal groot zijn. Met volle overtuiging en nog vollere zakken moet er marktaandeel veroverd worden. Toch is de consensus dat maximaal 3 tot 6 merken de komende jaren de eerste schifting overleven en een vaste plek op de markt wetente veroveren. “Er gaan heel veel miljarden verbrand worden”, concluderen (ervarings)deskundigen. “Maar de markt is klaar voor nieuwe toetreders.”

Slagingskans

De redactie van Automotive heeft van alle 27 merken een inschatting gemaakt van de slagingskans. Dat is gebeurd op basis van vele gesprekken met direct betrokkenen zoals leasemaatschappijen en dealers, marktkenners, (auto)journalisten en op basis van de plannen van de fabrikanten. Daarbij is ook gekeken naar hun track record. Ook de geopolitieke spanningen zijn meegewogen. 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.