Stern-topman Van der Kwast: Flinke groei Stern onder vleugels Hedin

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Henk van der Kwast. (Foto: Stern Groep)

De verkoop van de Stern-activiteiten aan het Zweedse Hedin geeft een enorme impuls aan de groeistrategie van Stern. Dat zegt topman Henk van der Kwast, die zelf leiding zal blijven geven aan het Nederlandse deel van het concern, in een interview met Automotive. Vorige week werd bekend dat Hedin de auto-activiteiten van Stern Groep koopt. Daarvoor legt het minimaal 103 miljoen euro neer, waarvan 83 miljoen als contante vergoeding.

De komende maanden staan voor Van der Kwast in het teken van de overdracht van de automotive-activiteiten van Stern. Na de bekendmaking is het nu tijd om alle stakeholders, zoals importeurs, bij te praten over de plannen, meldt Van der Kwast. Hij verwacht geen grote obstakels tegen te komen. Eind Q1 moet de overname zijn afgerond. Daarna zal Stern met “verse energie” – de board wordt vermoedelijk uitgebreid met een Zweed – en meer middelen zich op de markt begeven. Op korte termijn zal Stern sowieso zijn positie in het Stellantis-netwerk versterken door uitbreiding in Noord-Oost Nederland, waar Stern nu alleen Opel (en Kia) voert. Het ligt in de lijn er verwachting dat er Stellantis-merken worden toegevoegd.

In de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60, die nu te bestellen is, staat Stern op plek 4.

Verkoopklaar

De afgelopen jaren bouwde Stern voornamelijk af, al deed het links en rechts nog wel wat overnames die pasten binnen de netwerkstrategieën van importeurs. Stern schrijft dit jaar weer zwarte cijfers (het bedrijf maakte tot en met het derde kwartaal 8 miljoen winst) en heeft “een sterke financiële positie met weinig bankschulden”. Maar volgens de topman zou Stern niet zelfstandig internationaal kunnen expanderen. “En dat is wel nodig in een markt waarin nog enorm geconsolideerd gaat worden en Pan-Europees opereren de trend is”, meent hij. 

Stern moest derhalve, volgens Van der Kwast “de juiste vorm vinden”, en kan nu weer stappen vooruit zetten. “De verkoop van de leaseactiviteiten en het afstoten van Heron Auto (VAG) maakten ons een interessante partij voor een buitenlandse holding met een Europees opererend dealerplatform. Er is veel gezegd over de verkoop van de leasedivisie, maar grote Pan-Europese spelers als Hedin vinden leasing erg risicovol. In de huidige vorm is Stern goed in te passen voor een grote Europees-opererende speler als Hedin en dat dit nu gebeurt bewijst dat onze strategie klopte.”

Van der Kwast meldt desgevraagd dat de samenwerking met ALD gewoon wordt voortgezet onder de nieuwe eigenaar. “We moesten even wennen aan elkaar, maar inmiddels verloopt de samenwerking uitstekend.”

Wie is Hedin?

Hedin is een Zweedse dealerholding die is actief in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Zwitserland en België. Het voert vanuit 115 vestigingen in totaal dertig merken. Na de overname van Stern heeft het meer dan dertig Mercedes-vestigingen in de vier landen en 160 in totaal. In de eerste negen maanden van 2021 realiseerde Hedin een winst (voor belasting) van 52 miljoen euro op een omzet van ruim 1,9 miljard euro. Door de overname van Stern voegt het onder meer Volvo toe. Grootaandeelhouder Anders Hedin is met een belang van 25 procent ook de grootste aandeelhouder in het Britse concern Pendragon.

“De gecombineerde groep is uitstekend gepositioneerd om een leidende rol te spelen in de verwachte voortdurende consolidatie van automotive retailers in Europa”, stelde Stern eerder in het persbericht over de voorgenomen overname. “De schaal van de relaties met belangrijke autofabrikanten en andere deelnemers in de waardeketen in een pan-Europese groep biedt extra diversiteit en minder commerciële risico’s voor alle belanghebbenden.”

Half miljard

Van der Kwast zal naast leidinggeven aan Stern, waarbij hij zich vooral bezighoudt met “de strategie, acquisities en het coachen van het management” en de Stern Groep managen, dat na de transactie schuldenvrij is, aldus Van der Kwast. De belangrijkste asset in het bedrijf dat overblijft, is het belang in Bovemij. Dat belang (van 5,05%) is nu gewaardeerd op 19 miljoen euro. “Daarmee is het in mijn optiek ondergewaardeerd”, stelt Van der Kwast. Momenteel zijn er gesprekken gaande met Bovag en Bovemij over het uitkopen van aandeel(certificaat)houders. Insiders stelden eerder al dat Bovemij circa een half miljard euro waard is, een bedrag dat ook door grootaandeelhouder Bovag niet wordt tegengesproken. “Er lopen nu gesprekken, maar daar kan ik niks over zeggen”, stelt Van der Kwast.

Aandeelhouder Teslin: ‘Noodzakelijke stap’

Aandeelhouder Teslin stelt dat de verkoop van Stern aan Hedin de beste oplossing is. “Terugkijkend was het bedrijf actief in een te lastige sector met veel concurrentie, lage marges en het nodige risico van disruptie. Om tegen deze marktkrachten bestand te zijn is consolidatie onvermijdelijk. Inlijving in het veel grotere Hedin is daarom zowel voor de onderneming als voor ons een goede oplossing”, schrijft Jan-Jaap Bongers, Fondsmanager Teslin Participaties, op de website van de investeerder. Over de prestaties van Stern was hij niet ontevreden. “Ondanks het lastige bestaan van Stern op de beurs heeft de onderneming zich de afgelopen jaren onder leiding van Van der Kwast goed ontwikkeld. Het bedrijf heeft zich kranig door de coronacrisis heen geworsteld met een sterke reductie van haar kostenbasis, het is gestroomlijnd door onderdelen tijdig af te stoten of samen te voegen. En Stern heeft haar activiteiten verder gedigitaliseerd. Door deze belangrijke stappen is het bedrijf in de positie gekomen om deze transactie mogelijk te maken.”

Onvoldoende

Stern is voor het fonds geen waarde creërende investering geweest, schrijft Bongers. “Wij zijn sinds 2002 aandeelhouder en hebben een kostprijs van rond de 26 euro per aandeel. Gedurende de investeringsperiode hebben wij per aandeel 12 euro aan dividend ontvangen. Gelet op de verwachte opbrengsten van tussen de 18,50 en 19,75 per aandeel maken wij weliswaar een positief rendement, maar ruim onvoldoende om onze minimale rendementseis van 10 procent per jaar te behalen.”  

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Stern-topman Van der Kwast: Flinke groei Stern onder vleugels Hedin | Automotive Online

Stern-topman Van der Kwast: Flinke groei Stern onder vleugels Hedin

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Henk van der Kwast. (Foto: Stern Groep)

De verkoop van de Stern-activiteiten aan het Zweedse Hedin geeft een enorme impuls aan de groeistrategie van Stern. Dat zegt topman Henk van der Kwast, die zelf leiding zal blijven geven aan het Nederlandse deel van het concern, in een interview met Automotive. Vorige week werd bekend dat Hedin de auto-activiteiten van Stern Groep koopt. Daarvoor legt het minimaal 103 miljoen euro neer, waarvan 83 miljoen als contante vergoeding.

De komende maanden staan voor Van der Kwast in het teken van de overdracht van de automotive-activiteiten van Stern. Na de bekendmaking is het nu tijd om alle stakeholders, zoals importeurs, bij te praten over de plannen, meldt Van der Kwast. Hij verwacht geen grote obstakels tegen te komen. Eind Q1 moet de overname zijn afgerond. Daarna zal Stern met “verse energie” – de board wordt vermoedelijk uitgebreid met een Zweed – en meer middelen zich op de markt begeven. Op korte termijn zal Stern sowieso zijn positie in het Stellantis-netwerk versterken door uitbreiding in Noord-Oost Nederland, waar Stern nu alleen Opel (en Kia) voert. Het ligt in de lijn er verwachting dat er Stellantis-merken worden toegevoegd.

In de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60, die nu te bestellen is, staat Stern op plek 4.

Verkoopklaar

De afgelopen jaren bouwde Stern voornamelijk af, al deed het links en rechts nog wel wat overnames die pasten binnen de netwerkstrategieën van importeurs. Stern schrijft dit jaar weer zwarte cijfers (het bedrijf maakte tot en met het derde kwartaal 8 miljoen winst) en heeft “een sterke financiële positie met weinig bankschulden”. Maar volgens de topman zou Stern niet zelfstandig internationaal kunnen expanderen. “En dat is wel nodig in een markt waarin nog enorm geconsolideerd gaat worden en Pan-Europees opereren de trend is”, meent hij. 

Stern moest derhalve, volgens Van der Kwast “de juiste vorm vinden”, en kan nu weer stappen vooruit zetten. “De verkoop van de leaseactiviteiten en het afstoten van Heron Auto (VAG) maakten ons een interessante partij voor een buitenlandse holding met een Europees opererend dealerplatform. Er is veel gezegd over de verkoop van de leasedivisie, maar grote Pan-Europese spelers als Hedin vinden leasing erg risicovol. In de huidige vorm is Stern goed in te passen voor een grote Europees-opererende speler als Hedin en dat dit nu gebeurt bewijst dat onze strategie klopte.”

Van der Kwast meldt desgevraagd dat de samenwerking met ALD gewoon wordt voortgezet onder de nieuwe eigenaar. “We moesten even wennen aan elkaar, maar inmiddels verloopt de samenwerking uitstekend.”

Wie is Hedin?

Hedin is een Zweedse dealerholding die is actief in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Zwitserland en België. Het voert vanuit 115 vestigingen in totaal dertig merken. Na de overname van Stern heeft het meer dan dertig Mercedes-vestigingen in de vier landen en 160 in totaal. In de eerste negen maanden van 2021 realiseerde Hedin een winst (voor belasting) van 52 miljoen euro op een omzet van ruim 1,9 miljard euro. Door de overname van Stern voegt het onder meer Volvo toe. Grootaandeelhouder Anders Hedin is met een belang van 25 procent ook de grootste aandeelhouder in het Britse concern Pendragon.

“De gecombineerde groep is uitstekend gepositioneerd om een leidende rol te spelen in de verwachte voortdurende consolidatie van automotive retailers in Europa”, stelde Stern eerder in het persbericht over de voorgenomen overname. “De schaal van de relaties met belangrijke autofabrikanten en andere deelnemers in de waardeketen in een pan-Europese groep biedt extra diversiteit en minder commerciële risico’s voor alle belanghebbenden.”

Half miljard

Van der Kwast zal naast leidinggeven aan Stern, waarbij hij zich vooral bezighoudt met “de strategie, acquisities en het coachen van het management” en de Stern Groep managen, dat na de transactie schuldenvrij is, aldus Van der Kwast. De belangrijkste asset in het bedrijf dat overblijft, is het belang in Bovemij. Dat belang (van 5,05%) is nu gewaardeerd op 19 miljoen euro. “Daarmee is het in mijn optiek ondergewaardeerd”, stelt Van der Kwast. Momenteel zijn er gesprekken gaande met Bovag en Bovemij over het uitkopen van aandeel(certificaat)houders. Insiders stelden eerder al dat Bovemij circa een half miljard euro waard is, een bedrag dat ook door grootaandeelhouder Bovag niet wordt tegengesproken. “Er lopen nu gesprekken, maar daar kan ik niks over zeggen”, stelt Van der Kwast.

Aandeelhouder Teslin: ‘Noodzakelijke stap’

Aandeelhouder Teslin stelt dat de verkoop van Stern aan Hedin de beste oplossing is. “Terugkijkend was het bedrijf actief in een te lastige sector met veel concurrentie, lage marges en het nodige risico van disruptie. Om tegen deze marktkrachten bestand te zijn is consolidatie onvermijdelijk. Inlijving in het veel grotere Hedin is daarom zowel voor de onderneming als voor ons een goede oplossing”, schrijft Jan-Jaap Bongers, Fondsmanager Teslin Participaties, op de website van de investeerder. Over de prestaties van Stern was hij niet ontevreden. “Ondanks het lastige bestaan van Stern op de beurs heeft de onderneming zich de afgelopen jaren onder leiding van Van der Kwast goed ontwikkeld. Het bedrijf heeft zich kranig door de coronacrisis heen geworsteld met een sterke reductie van haar kostenbasis, het is gestroomlijnd door onderdelen tijdig af te stoten of samen te voegen. En Stern heeft haar activiteiten verder gedigitaliseerd. Door deze belangrijke stappen is het bedrijf in de positie gekomen om deze transactie mogelijk te maken.”

Onvoldoende

Stern is voor het fonds geen waarde creërende investering geweest, schrijft Bongers. “Wij zijn sinds 2002 aandeelhouder en hebben een kostprijs van rond de 26 euro per aandeel. Gedurende de investeringsperiode hebben wij per aandeel 12 euro aan dividend ontvangen. Gelet op de verwachte opbrengsten van tussen de 18,50 en 19,75 per aandeel maken wij weliswaar een positief rendement, maar ruim onvoldoende om onze minimale rendementseis van 10 procent per jaar te behalen.”  

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.