Hedin Mobility Group: 20,1 miljoen euro verlies in eerste kwartaal 2024

Hedin • In Nederland, België en Luxemburg vertoont de totale markt wel groei, meldt Hedin.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Hedin Automotive
(Foto: Shutterstock)

Hedin Mobility Group heeft over het eerste kwartaal van dit jaar 20,1 miljoen euro verlies geleden. In dezelfde periode vorig jaar kwam de Zweedse groep nog op 34,2 miljoen euro winst uit, zo meldt het bedrijf.

Ceo Anders Hedin schrijft het verlies in het financiële kwartaalbericht vooral toe aan de lagere prijzen van gebruikte voertuigen. De omzet nam wel met 32 procent toe naar 2 miljard euro maar als acquisities buiten beschouwing blijven dan is de omzetgroei beperkt tot 1 procent.

Hedin Mobility Group behaalde in 2023 een nettowinst van 73,2 miljoen euro, 56 procent minder dan in 2022.

In Nederland, België en Luxemburg vertoont de totale markt wel groei, meldt Hedin. De marges op nieuwe voertuigen zijn hier relatief stabiel terwijl die op gebruikt dalen. Nederland realiseerde een omzet van 396 miljoen euro met een positieve marge van 2 procent. In ons land wist de groep 12.653 auto’s te verkopen terwijl dat er in dezelfde periode vorig jaar 7.143 waren. In Duitsland is de groep sinds augustus vorig jaar actief maar daar vallen de resultaten tegen doordat Mercedes-Benz is overgestapt op een agentuurmodel.

‘De markt werd gekenmerkt door voorzichtigheid. De snelle stijging van het rentepeil heeft afgelopen jaar geleid tot een daling van het aantal orders. Tegelijkertijd hebben verschillende Europese landen de subsidies voor elektrische voertuigen verminderd of volledig geschrapt,’ meldt Hedin.

Dat heeft volgens het bedrijf geleid tot een lagere vraag naar EV’s, waarbij verschillende fabrikanten de prijzen scherp hebben verlaagd om de vraag te stimuleren, met alle gevolgen voor de restwaarden van gebruikte EV’s. ‘Deze prijsdruk heeft de marges in de markt voor gebruikte voertuigen gedrukt, wat de belangrijkste reden is voor de daling van de operationele verdiensten bij Retail,’ legt Hedin uit.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Hedin Mobility Group: 20,1 miljoen euro verlies in eerste kwartaal 2024 | Automotive Online

Hedin Mobility Group: 20,1 miljoen euro verlies in eerste kwartaal 2024

Hedin • In Nederland, België en Luxemburg vertoont de totale markt wel groei, meldt Hedin.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Hedin Automotive
(Foto: Shutterstock)

Hedin Mobility Group heeft over het eerste kwartaal van dit jaar 20,1 miljoen euro verlies geleden. In dezelfde periode vorig jaar kwam de Zweedse groep nog op 34,2 miljoen euro winst uit, zo meldt het bedrijf.

Ceo Anders Hedin schrijft het verlies in het financiële kwartaalbericht vooral toe aan de lagere prijzen van gebruikte voertuigen. De omzet nam wel met 32 procent toe naar 2 miljard euro maar als acquisities buiten beschouwing blijven dan is de omzetgroei beperkt tot 1 procent.

Hedin Mobility Group behaalde in 2023 een nettowinst van 73,2 miljoen euro, 56 procent minder dan in 2022.

In Nederland, België en Luxemburg vertoont de totale markt wel groei, meldt Hedin. De marges op nieuwe voertuigen zijn hier relatief stabiel terwijl die op gebruikt dalen. Nederland realiseerde een omzet van 396 miljoen euro met een positieve marge van 2 procent. In ons land wist de groep 12.653 auto’s te verkopen terwijl dat er in dezelfde periode vorig jaar 7.143 waren. In Duitsland is de groep sinds augustus vorig jaar actief maar daar vallen de resultaten tegen doordat Mercedes-Benz is overgestapt op een agentuurmodel.

‘De markt werd gekenmerkt door voorzichtigheid. De snelle stijging van het rentepeil heeft afgelopen jaar geleid tot een daling van het aantal orders. Tegelijkertijd hebben verschillende Europese landen de subsidies voor elektrische voertuigen verminderd of volledig geschrapt,’ meldt Hedin.

Dat heeft volgens het bedrijf geleid tot een lagere vraag naar EV’s, waarbij verschillende fabrikanten de prijzen scherp hebben verlaagd om de vraag te stimuleren, met alle gevolgen voor de restwaarden van gebruikte EV’s. ‘Deze prijsdruk heeft de marges in de markt voor gebruikte voertuigen gedrukt, wat de belangrijkste reden is voor de daling van de operationele verdiensten bij Retail,’ legt Hedin uit.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.