Akkoord over crisis-cao: loonsverhoging met ‘ontsnappingsclausule’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De onderhandelingen werden niet in een achterkamertje gevoerd, wel in het donker. (Foto: FNV)

Vakbonden CNV en FNV en branchevereniging Bovag hebben een akkoord bereikt over een cao voor werknemers in de motorvoertuigen- en tweewielerbranche. Dat melden de betrokken partijen vandaag.

De cao geldt voor 17 maanden. Onderdeel van de cao is een generatiepakt, waarmee oudere werknemers ruimte maken voor jonge instromers. Ook is er een loonsverhoging afgesproken, van 1 procent per op 1 januari 2021 en nog eens hetzelfde percentage in 2022. “We hebben ondanks de pittige coronaeffecten die in sommige ondernemingen erg voelbaar zijn toch nog een redelijke loonsverhoging kunnen afspreken”, zegt onderhandelaar Nicole Engmann-van Eijbergen van CNV. “Mét een ontsnappingsclausule voor de bedrijven die onder water staan. Het overeind gehouden van bedrijven is minstens zo belangrijk als een loonsverhoging.” De vakbonden trapten de onderhandelingen op 12 oktober nog af met een voorstel voor een loonsverhoging van 5 procent.

De ontsnappingsclause geeft bedrijven die legitiem aanspraak maken op de corona-ondersteuningsmaatregelen NOW2 en NOW3 het recht op uitstel of uitruil van de afgesproken loonsverhogingen. De loonsverhoging mag een jaar worden uitgesteld, of werknemers krijgen er twee verlofdagen voor in ruil.

Ruimte maken

In het generatiepakt geldt dat oudere werknemers volledige pensioenopbouw behouden als ze 20 procent minder gaan werken; het loon gaat dan 10 procent onlaag. Deze zogeheten 80-90-100-regeling geeft bedrijven de kans om te zorgen voor doorstroming van jongere medewerkers. Werkgevers krijgen een stimuleringsbonus als ze jongeren vanuit de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) een werkplek aanbieden.

Die doorstroom wordt ook geregeld via de regeling voor vervroegde uittreding. “Met deze RVU-regeling geven we invulling aan de regeling zoals die in het Pensioenakkoord van het kabinet is vormgegeven. Het mooie is dat de uittreders tevens ruimte maken voor jonge mensen met hun waardevolle actuele kennis en vaardigheden”, zegt Han ten Broeke, algemeen voorzitter van Bovag.

Ook FNV is tevreden met het resultaat, zegt onderhandelaar Albert Kuiper. “Het is echt een crisis-cao. Gezien de teruglopende omzetten door de corona-crisis in een groot deel van de sector, hebben wij met werkgevers passende mogelijkheden onderzocht.”

De onderhandelingen liepen ditmaal soepeler dan die voor de vorige cao, die op 31 oktober afliep.Het hete hangijzer van destijds, het werken op zaterdag, is niet in dit akkoord opgenomen.

De ‘crisis-cao’ wordt nu aan de leden van beide bonden en van de Bovag ter goedkeuring voorgelegd.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Akkoord over crisis-cao: loonsverhoging met ‘ontsnappingsclausule’ | Automotive Online

Akkoord over crisis-cao: loonsverhoging met ‘ontsnappingsclausule’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De onderhandelingen werden niet in een achterkamertje gevoerd, wel in het donker. (Foto: FNV)

Vakbonden CNV en FNV en branchevereniging Bovag hebben een akkoord bereikt over een cao voor werknemers in de motorvoertuigen- en tweewielerbranche. Dat melden de betrokken partijen vandaag.

De cao geldt voor 17 maanden. Onderdeel van de cao is een generatiepakt, waarmee oudere werknemers ruimte maken voor jonge instromers. Ook is er een loonsverhoging afgesproken, van 1 procent per op 1 januari 2021 en nog eens hetzelfde percentage in 2022. “We hebben ondanks de pittige coronaeffecten die in sommige ondernemingen erg voelbaar zijn toch nog een redelijke loonsverhoging kunnen afspreken”, zegt onderhandelaar Nicole Engmann-van Eijbergen van CNV. “Mét een ontsnappingsclausule voor de bedrijven die onder water staan. Het overeind gehouden van bedrijven is minstens zo belangrijk als een loonsverhoging.” De vakbonden trapten de onderhandelingen op 12 oktober nog af met een voorstel voor een loonsverhoging van 5 procent.

De ontsnappingsclause geeft bedrijven die legitiem aanspraak maken op de corona-ondersteuningsmaatregelen NOW2 en NOW3 het recht op uitstel of uitruil van de afgesproken loonsverhogingen. De loonsverhoging mag een jaar worden uitgesteld, of werknemers krijgen er twee verlofdagen voor in ruil.

Ruimte maken

In het generatiepakt geldt dat oudere werknemers volledige pensioenopbouw behouden als ze 20 procent minder gaan werken; het loon gaat dan 10 procent onlaag. Deze zogeheten 80-90-100-regeling geeft bedrijven de kans om te zorgen voor doorstroming van jongere medewerkers. Werkgevers krijgen een stimuleringsbonus als ze jongeren vanuit de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) een werkplek aanbieden.

Die doorstroom wordt ook geregeld via de regeling voor vervroegde uittreding. “Met deze RVU-regeling geven we invulling aan de regeling zoals die in het Pensioenakkoord van het kabinet is vormgegeven. Het mooie is dat de uittreders tevens ruimte maken voor jonge mensen met hun waardevolle actuele kennis en vaardigheden”, zegt Han ten Broeke, algemeen voorzitter van Bovag.

Ook FNV is tevreden met het resultaat, zegt onderhandelaar Albert Kuiper. “Het is echt een crisis-cao. Gezien de teruglopende omzetten door de corona-crisis in een groot deel van de sector, hebben wij met werkgevers passende mogelijkheden onderzocht.”

De onderhandelingen liepen ditmaal soepeler dan die voor de vorige cao, die op 31 oktober afliep.Het hete hangijzer van destijds, het werken op zaterdag, is niet in dit akkoord opgenomen.

De ‘crisis-cao’ wordt nu aan de leden van beide bonden en van de Bovag ter goedkeuring voorgelegd.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.