Autodisk: BPM flink omlaag in nieuwe WLTP-tabellen, consumentenprijzen stabiel
In vrijwel alle autosegmenten is de bpm sinds gisteren, toen de nieuwe tabel werd ingevoerd, omlaag gegaan. Hoewel de CO2-uitstootwaarden in de meetmethode van WLTP 10 tot 20 procent hoger liggen dan volgens de oude methode NEDC, ligt de bpm afhankelijk van het segment gemiddeld tussen de 2 en 15 procent lager. Dat blijkt uit een analyse van softwareleverancier Autodisk op 300.000 unieke leasecalculaties van Europese automodellen. De CO2-waarden zijn hierbij rechtstreeks opgehaald bij de autofabrikanten. Voor de vergelijking is gebruik gemaakt van de NEDC-uitstootwaarde en de bpm op basis van die (oude) tabel, vergeleken met de WLTP-waarde en de bpm-berekening op basis van de nieuwe tabel.
De consumentenprijzen (inclusief de bpm) blijven echter nagenoeg gelijk. Volgens Autodisk-directeur Alain Snel komt dat doordat autofabrikanten in het verleden voor Nederland een lagere catalogusprijs hanteerden dan in andere EU-landen, om de hoge belasting op auto’s enigszins te dempen. “Nu worden de prijzen weer meer in lijn gebracht met andere landen”, stelt hij.
Angst
Zo daalt in het C-segment de bpm met 15 procent, maar de prijs slechts met 1 procent. De conclusies zijn opvallend, omdat in de branche de angst leeft dat de overgang van de NEDC naar de WLTP juist leidt tot een verhoging van de bpm-inkomsten. Brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging constateerden in de overgangsperiode een bpm-stijging die de staatskas miljoenen extra opleverde. “Zoals het er nu naar uitziet, is de huidige tabel budgetneutraal, en zelfs in het voordeel van de belastingbetaler. Dat komt doordat de tarieven gaan binnen de staffels weliswaar omhoog, maar hiervan zijn de CO2-grenzen opgerekt, waardoor auto’s minder snel in een hogere staffel komen”, stelt Snel.
Diesels
Er zijn per segment wel grote verschillen te zien tussen autofabrikanten, en ook tussen de segmenten. Snel: “Zo is de CO2-stijging in het A-segment het hoogst, maar doordat de CO2-grenzen in de bpm-staffels zijn opgerekt, daalt de bpm toch.”
Opvallend is dat de procentuele bpm-verlaging in het G-segment (waarin onder andere de Audi TT valt) het grootst is: de bpm die moet worden betaald is meer dan 15 procent lager. Hetzelfde geldt voor het C-segment. (Ford Focus, Volkswagen Golf). In dit segment ligt de gemiddelde CO2-waarde van de calculaties op 129 g/km en is de gemiddelde bpm 4.893 euro. In het B-segment is de uitstoot 132 g/km, maar de bpm lager (4.191 euro). “Dat komt doordat in het B-segment nauwelijks diesels zitten en in het C-segment des te meer”, is de verklaring van Snel.
Na-inbouw
Wel ziet Snel dat CO2-verhogende opties, zoals zwaardere velgen, wel een effect hebben omdat die in de WLTP meegenomen worden. “De opties met de grootste kans op een CO2-verhoging zijn een trekhaak, panoramadak, subwoofer, grotere en bredere velgen en een reservewiel. Je kan gemiddeld uit gaan van 1 gram extra per optie. Voor velgen geldt een zeer sterk verhogend effect; naarmate de inchmaat groter wordt stijgt de extra CO2 uitstoot fors. We hebben uitstootverhogingen gemeten van rond de 10 gram voor 22 inch velgen. Ik denk dat de aftermarket velgenboeren gouden tijden tegemoet gaan.”
Gemiddelde verschillen per segment
Segment | NEDC Prijs (€) | WLTP Prijs (€) | NEDC BPM | WLTP BPM | NEDC CO2 | WLTP CO2 | Prijs stijging | BPM stijging | CO2 stijging |
A | 14.852 | 15.064 | 2.371 | 2.204 | 94 | 117 | 1% | -7% | 20% |
B | 25.692 | 25.864 | 4.585 | 4.191 | 110 | 132 | 1% | -9% | 17% |
C | 32.358 | 31.980 | 5.788 | 4.893 | 110 | 129 | -1% | -15% | 15% |
D | 51.125 | 50.937 | 9.279 | 7.999 | 120 | 138 | 0% | -14% | 13% |
E | 73.763 | 74.438 | 10.012 | 9.385 | 116 | 135 | 1% | -6% | 14% |
F | 136.815 | 136.275 | 20.226 | 18.200 | 138 | 154 | 0% | -10% | 10% |
G | 70.965 | 68.270 | 19.471 | 16.317 | 163 | 182 | -4% | -16% | 10% |
H | 156.317 | 154.634 | 32.894 | 29.988 | 200 | 225 | -1% | -9% | 11% |
J | 38.332 | 38.523 | 7.311 | 7.152 | 114 | 138 | 0% | -2% | 17% |
L | 45.162 | 45.305 | 9.020 | 8.867 | 122 | 146 | 0% | -2% | 16% |
M | 134.002 | 136.213 | 36.203 | 37.742 | 186 | 216 | 2% | 4% | 14% |
Bron: Autodisk, bewerking: Automotive