Jaguar Land Rover sluit laad-samenwerking

Floor Vink Floor Vink
Het partnership geeft Jaguar- en Land Rover-rijders toegang tot 70 laadpunten in Europa. (Foto: Jaguar Land Rover)

Het ontbreken van een openbare laadinfrastructuur voor elektrische Jaguars en Land Rovers is met het sluiten van een partnership met Plugsurfing verleden tijd. 

Met speciale apps (de Jaguar Public Charging-app en de Land Rover Public Charging-app) kunnen berijders zien of een Plugsurfing-laadpunt beschikbaar is. Ze kunnen via de app van tevoren hun laadsessie aankondigen en kiezen voor snelladen (2 uur en 45 minuten). Bij een ‘onaangekondigd’ bezoek is alleen op normale snelheid laden mogelijk. Wat betreft het afrekenen voor de laadsessies kan gekozen worden uit twee pakketten: een vast maandtarief en een ‘pay as you go’-tarief. Het vaste maandtarief verschilt per land.

Volgens de importeur zijn er 70 duizend laadpunten in Europa beschikbaar. De dienst is in alle Europese landen bruikbaar, maar de apps worden eerst voor berijders in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Finland en de Tsjechische Republiek geïntroduceerd.

Mia-subsidie

Begin dit jaar liep de orderportefeuille bij Jaguar aardig vol. Wie voor eind maart een Jaguar I-Pace bestelde, werd beloofd dat de de EV vanaf deze maand en voor het einde van het jaar wordt geleverd, zodat nog van volledig 4 procent bijtelling kan worden geprofiteerd. Leasemaatschappijen konden voor deze elektrische suv, en voor alle andere EV’s, Milieu Investeringsaftrek (Mia) aanvragen. Bij een Jaguar I-pace loopt die Mia op tot 4.500 euro voordeel per auto.

Het ontbreken van een snellaadinfrastructuur vormde voor sommige partijen nog wel een belemmering. Zo stelde Florian Minderop, directeur/eigenaar van Mistergreen, dat het merk eerst de laadinfrastructuur op orde moest hebben. “Deze Jaguars hebben nog geen snellaadinfrastructuur. Die wachten wij eerst af”, zei hij in een eerder interview met Automotive. Lees hier het volledige artikel ‘Run op Jaguar I-Pace en Tesla’s trekt Mia-pot leeg’.

Jacob van Zonneveld, ceo van Plugsurfing, stelt dan ook dat het partnership een belangrijke drempel wegneemt die mensen en bedrijven er van weerhoudt over te stappen naar een elektrische auto. “De beschikbaarheid van (snel)laadinfrastructuur is van groot belang.” Zijn bedrijf wil daarom het aantal oplaadpunten voor berijders van Jaguars en Land Rovers in heel Europa uitbreiden.”

Jaguar Land Rover sluit laad-samenwerking | Automotive Online

Jaguar Land Rover sluit laad-samenwerking

Floor Vink Floor Vink
Het partnership geeft Jaguar- en Land Rover-rijders toegang tot 70 laadpunten in Europa. (Foto: Jaguar Land Rover)

Het ontbreken van een openbare laadinfrastructuur voor elektrische Jaguars en Land Rovers is met het sluiten van een partnership met Plugsurfing verleden tijd. 

Met speciale apps (de Jaguar Public Charging-app en de Land Rover Public Charging-app) kunnen berijders zien of een Plugsurfing-laadpunt beschikbaar is. Ze kunnen via de app van tevoren hun laadsessie aankondigen en kiezen voor snelladen (2 uur en 45 minuten). Bij een ‘onaangekondigd’ bezoek is alleen op normale snelheid laden mogelijk. Wat betreft het afrekenen voor de laadsessies kan gekozen worden uit twee pakketten: een vast maandtarief en een ‘pay as you go’-tarief. Het vaste maandtarief verschilt per land.

Volgens de importeur zijn er 70 duizend laadpunten in Europa beschikbaar. De dienst is in alle Europese landen bruikbaar, maar de apps worden eerst voor berijders in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Finland en de Tsjechische Republiek geïntroduceerd.

Mia-subsidie

Begin dit jaar liep de orderportefeuille bij Jaguar aardig vol. Wie voor eind maart een Jaguar I-Pace bestelde, werd beloofd dat de de EV vanaf deze maand en voor het einde van het jaar wordt geleverd, zodat nog van volledig 4 procent bijtelling kan worden geprofiteerd. Leasemaatschappijen konden voor deze elektrische suv, en voor alle andere EV’s, Milieu Investeringsaftrek (Mia) aanvragen. Bij een Jaguar I-pace loopt die Mia op tot 4.500 euro voordeel per auto.

Het ontbreken van een snellaadinfrastructuur vormde voor sommige partijen nog wel een belemmering. Zo stelde Florian Minderop, directeur/eigenaar van Mistergreen, dat het merk eerst de laadinfrastructuur op orde moest hebben. “Deze Jaguars hebben nog geen snellaadinfrastructuur. Die wachten wij eerst af”, zei hij in een eerder interview met Automotive. Lees hier het volledige artikel ‘Run op Jaguar I-Pace en Tesla’s trekt Mia-pot leeg’.

Jacob van Zonneveld, ceo van Plugsurfing, stelt dan ook dat het partnership een belangrijke drempel wegneemt die mensen en bedrijven er van weerhoudt over te stappen naar een elektrische auto. “De beschikbaarheid van (snel)laadinfrastructuur is van groot belang.” Zijn bedrijf wil daarom het aantal oplaadpunten voor berijders van Jaguars en Land Rovers in heel Europa uitbreiden.”