Achtergrond | Peugeot 508 moet D-segment uit slop trekken

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
De nieuwe 508 staat op het nieuwe modulaire EMP2-platform. (Foto: Peugeot)

Het Europese D-segment, dat van de traditionele grote middenklasse modellen, verliest snel terrein op de totale markt. Het is daarbij overduidelijk slachtoffer van de explosief groeiende suv-verkoop. Bedroeg het verkoopvolume in 2007 van vierdeurs D-sedans nog een miljoen eenheden, vorig jaar was dat tot 564.249 ingezakt. Met alleen voor de Volkswagen Passat een overtuigende hoofdrol, daarvan werden er 183 duizend verkocht. Maar zelfs dat aantal betekent een verlies van 11 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. En de neerwaartse trend zet door, getuige VW’s beslissing om de Passat productielijn in Emden na de fabrieksvakantie nog een paar dagen stil te zetten.

Alleen Kia scoorde met de in dit segment debuterende Optima een dikke plus. Peugeot verkocht in 2011 met 115 duizend eenheden van de 508 nog best goed. In de Nederlandse leasemarkt deed de auto het aanvankelijk ook uitstekend dankzij de 20 procent bijtelling voor de diesel. Maar vorig jaar zakte de teller terug naar 23 duizend eenheden voor heel Europa en na vijf maanden dit jaar blijft de teller steken op ruim zesduizend.

Nieuw platform

Dat heeft Groupe PSA dochter Peugeot er niet van weerhouden een nieuwe 508 te lanceren, om meer dan één reden. In de eerste plaats is het een segment met – ondanks geringere aantallen – nog altijd een interessant verdienmodel, met goede marges, mede dankzij de in toenemende mate rijke uitrustingsniveaus. Bovendien heeft PSA met het nieuwe modulaire EMP2-platform dermate op ontwikkelingskosten kunnen besparen dat de schaalvoordelen door brede toepassing ervan eventuele lagere aantallen meer dan compenseren. Want EMP2 is er in vijf wielbases, met vier verschillende achterwielophanging systemen, en eventueel vierwielaandrijving. Dat gegeven vormt de basis voor de Peugeot 308, 3008, 5008, Citroën C4 Space Tourer, DS7, de nieuwe Berlingo/Partner (Rifter) en alle lichte bestelwagens van het concern. Met daarbij opgeteld Opels Grandland X, Combo en vanaf volgend jaar de Vivaro is de som inzake schaalvoordelen gauw gemaakt. De nieuwe 508 breekt wel met een trend in het segment om met steeds grotere afmetingen klanten te paaien. Het is nog steeds een vierdeurs model, echter met een aflopende fastbacklijn en een grote achterklep – Peugeot noemt het daarom een vijfdeurs coupé. De auto is met zijn 475 centimeter in totaal 8 centimeter korter, 6 centimeter lager en weegt 70 kilo minder dan zijn voorganger.

Europese verkoop D-segment 2018 tot en mei ten opzichte van 2017.

 Model Totaal +/- tov 2017
VW Passat 74.791 -4%
Skoda Superb 34.659 -8%
Opel Insignia 34.531 49%
Ford Mondeo 22.486 -15%
VW Arteon 10.066 (nieuw)
Toyota Avensis 9.551 -20%
Renault Talisman 8.702 -45%
Mazda 6 8.261 -23%
Kia Optima 6.721 -1%
Peugeot 508 6.109 -46%
Hyundai i40 5.338 -24%
Subaru Legacy 3.151 2%
Kia Stinger 1.659 (nieuw)
Totaal 226.280 -4%

Bron: Jato

Voorlopig geen hybride

Met een bijna premium gevoelskwaliteit, innovatief interieur design en prijstechnisch wat hogere positionering dan voor de oude 508 wil het Franse merk terrein terugwinnen – met name op de b2b-markt. Die neemt binnen de totale Europese verkoop volgens Peugeot 18,8 procent voor zijn rekening, voor het D-segment alleen is dat 46 procent. Met 6,2 procent speelde Peugeot daarin vorig jaar echter geen rol van betekenis. De uitdaging is dus groot om weer enige grip op de middenklasse te krijgen. “We zetten alles op alles om kwalitatief de beste generalist te worden”, zo belooft Jean-Philippe Imparato, algemeen directeur van Peugeot.

Vanaf september begint de verkoop, beginnend bij 37.690 euro voor een aangeklede first edition 130 pk-dieselversie en loopt op tot 55.340 euro voor de duurste 180pk diesel/automaat variant. Er zijn twee Pure Tech-benzinemotoren en twee Blue HDI-diesels beschikbaar, eventueel gekoppeld aan een nieuwe Aisin 8-traps automaat. Vanaf januari komt ook een SW (3 centimeter langer dan de sedan) op de markt, in oktober 2019 gevolgd door plug-in hybride varianten.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Achtergrond | Peugeot 508 moet D-segment uit slop trekken | Automotive Online

Achtergrond | Peugeot 508 moet D-segment uit slop trekken

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
De nieuwe 508 staat op het nieuwe modulaire EMP2-platform. (Foto: Peugeot)

Het Europese D-segment, dat van de traditionele grote middenklasse modellen, verliest snel terrein op de totale markt. Het is daarbij overduidelijk slachtoffer van de explosief groeiende suv-verkoop. Bedroeg het verkoopvolume in 2007 van vierdeurs D-sedans nog een miljoen eenheden, vorig jaar was dat tot 564.249 ingezakt. Met alleen voor de Volkswagen Passat een overtuigende hoofdrol, daarvan werden er 183 duizend verkocht. Maar zelfs dat aantal betekent een verlies van 11 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. En de neerwaartse trend zet door, getuige VW’s beslissing om de Passat productielijn in Emden na de fabrieksvakantie nog een paar dagen stil te zetten.

Alleen Kia scoorde met de in dit segment debuterende Optima een dikke plus. Peugeot verkocht in 2011 met 115 duizend eenheden van de 508 nog best goed. In de Nederlandse leasemarkt deed de auto het aanvankelijk ook uitstekend dankzij de 20 procent bijtelling voor de diesel. Maar vorig jaar zakte de teller terug naar 23 duizend eenheden voor heel Europa en na vijf maanden dit jaar blijft de teller steken op ruim zesduizend.

Nieuw platform

Dat heeft Groupe PSA dochter Peugeot er niet van weerhouden een nieuwe 508 te lanceren, om meer dan één reden. In de eerste plaats is het een segment met – ondanks geringere aantallen – nog altijd een interessant verdienmodel, met goede marges, mede dankzij de in toenemende mate rijke uitrustingsniveaus. Bovendien heeft PSA met het nieuwe modulaire EMP2-platform dermate op ontwikkelingskosten kunnen besparen dat de schaalvoordelen door brede toepassing ervan eventuele lagere aantallen meer dan compenseren. Want EMP2 is er in vijf wielbases, met vier verschillende achterwielophanging systemen, en eventueel vierwielaandrijving. Dat gegeven vormt de basis voor de Peugeot 308, 3008, 5008, Citroën C4 Space Tourer, DS7, de nieuwe Berlingo/Partner (Rifter) en alle lichte bestelwagens van het concern. Met daarbij opgeteld Opels Grandland X, Combo en vanaf volgend jaar de Vivaro is de som inzake schaalvoordelen gauw gemaakt. De nieuwe 508 breekt wel met een trend in het segment om met steeds grotere afmetingen klanten te paaien. Het is nog steeds een vierdeurs model, echter met een aflopende fastbacklijn en een grote achterklep – Peugeot noemt het daarom een vijfdeurs coupé. De auto is met zijn 475 centimeter in totaal 8 centimeter korter, 6 centimeter lager en weegt 70 kilo minder dan zijn voorganger.

Europese verkoop D-segment 2018 tot en mei ten opzichte van 2017.

 Model Totaal +/- tov 2017
VW Passat 74.791 -4%
Skoda Superb 34.659 -8%
Opel Insignia 34.531 49%
Ford Mondeo 22.486 -15%
VW Arteon 10.066 (nieuw)
Toyota Avensis 9.551 -20%
Renault Talisman 8.702 -45%
Mazda 6 8.261 -23%
Kia Optima 6.721 -1%
Peugeot 508 6.109 -46%
Hyundai i40 5.338 -24%
Subaru Legacy 3.151 2%
Kia Stinger 1.659 (nieuw)
Totaal 226.280 -4%

Bron: Jato

Voorlopig geen hybride

Met een bijna premium gevoelskwaliteit, innovatief interieur design en prijstechnisch wat hogere positionering dan voor de oude 508 wil het Franse merk terrein terugwinnen – met name op de b2b-markt. Die neemt binnen de totale Europese verkoop volgens Peugeot 18,8 procent voor zijn rekening, voor het D-segment alleen is dat 46 procent. Met 6,2 procent speelde Peugeot daarin vorig jaar echter geen rol van betekenis. De uitdaging is dus groot om weer enige grip op de middenklasse te krijgen. “We zetten alles op alles om kwalitatief de beste generalist te worden”, zo belooft Jean-Philippe Imparato, algemeen directeur van Peugeot.

Vanaf september begint de verkoop, beginnend bij 37.690 euro voor een aangeklede first edition 130 pk-dieselversie en loopt op tot 55.340 euro voor de duurste 180pk diesel/automaat variant. Er zijn twee Pure Tech-benzinemotoren en twee Blue HDI-diesels beschikbaar, eventueel gekoppeld aan een nieuwe Aisin 8-traps automaat. Vanaf januari komt ook een SW (3 centimeter langer dan de sedan) op de markt, in oktober 2019 gevolgd door plug-in hybride varianten.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.