Winstgevend Riva: risico’s dealerbedrijf blijvend verlagen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vorig jaar werd een nieuwe Davo-vestiging geopend. (Foto: Davo)

Riva, moeder van dealerbedrijven Wittebrug (VW, Audi, Skoda en Seat) en Davo (Peugeot), zag vorig jaar de winst met 29 procent toenemen tot 3,4 miljoen euro. De omzet steeg naar 310 miljoen euro (+14%). Dat blijkt uit het jaarverslag. DGA Mark van der Kallen verwacht dit jaar op eenzelfde resultaat uit te komen. “De orderportefeuille is in de eerste maanden erg sterk, maar onzeker voor de tweede helft van het jaar als de invoering van de WLTP op de planning staat.”

Wittebrug nam vorig jaar VW- en Audi-dealer Auto Mondt over. Mede daardoor steeg de verkoop van nieuwe auto’s met bijna twintig procent naar 8.200. Ondanks de toenemende onzekerheid ronde WLTP, verwacht het bedrijf dit jaar op ongeveer een gelijk resultaat uit te komen. Zo stijgt de nieuwverkoop dit jaar naar verwachting licht, maar houdt het bedrijf rekening met een daling van de aftersalesomzet van 2 procent per jaar. “De groei en veroudering van het wagenpark compenseert nu nog voor de lagere onderhoudsvraag, maar dat is van tijdelijke aard”, stelt Van der Kallen.

Private Lease

Vorig jaar kocht leasedochter Wittebrug Lease2go, dat vooral actief is op de zakelijke markt. Dit jaar investeert Wittebrug vooral op private lease, in 2017 goed voor 38 procent groei. “Een kwart van de A-segmentauto’s wordt inmiddels verkocht via een private lease-constructie. Door middel van ons label Ikrij.nl en een eigen finance&insurance-tak kunnen we scherp opereren op deze markt.”

Trots is Van der Kallen op de schadedivisie. Begin vorig jaar werd het Schadenet-lidmaatschap beëindigd wegens en te groot aandeel reparaties voor leasemaatschappijen tegen een laag tarief.. “De markt wordt gedomineerd door inkoopcombinaties die niet allemaal een reëel prijsniveau hanteren. Dat vraagt van ons veel aanpassingsvermogen om rendabel te blijven.”

Riva Holding staat op plek 9 in de Automotive Dealerholding Top 60.

Minder afhankelijk

Net als collega-dealerholdings zoals Stern probeert Riva de afhankelijkheid van de grote fabrikanten te verminderen. “Voor de dealerbedrijven zijn we te sterk gebonden aan Volkswagen en PSA. Om dat te verminderen willen we het belang van verhuur, leasing, financiële diensten en gebruikte auto’s vergroten, activiteiten waar we meer grip op hebben dan op de verkoop van nieuwe auto’s.” Onderdeel van de strategie is ook verdere verbreding van het merkportfolio: een nieuw merk is welkom.

De winstgevendheid betekent volgens Van der Kallen niet dat de toekomst van het bedrijf zeker is. “Ons beleid is er op gericht de risico’s waar mogelijk te verkleinen. Ook in een neergaande markt willen we winstgevend blijven. Voor autodealers en schadebedrijven verandert de markt met de komst van elektrische en zelfrijdende auto’s. Dit is een geleidelijk proces, maar vereist dat onze vaste kosten verlaagd moeten worden. Permanente optimalisatie en kostenreductie blijft dan ook noodzakelijk”.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Winstgevend Riva: risico’s dealerbedrijf blijvend verlagen | Automotive Online

Winstgevend Riva: risico’s dealerbedrijf blijvend verlagen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vorig jaar werd een nieuwe Davo-vestiging geopend. (Foto: Davo)

Riva, moeder van dealerbedrijven Wittebrug (VW, Audi, Skoda en Seat) en Davo (Peugeot), zag vorig jaar de winst met 29 procent toenemen tot 3,4 miljoen euro. De omzet steeg naar 310 miljoen euro (+14%). Dat blijkt uit het jaarverslag. DGA Mark van der Kallen verwacht dit jaar op eenzelfde resultaat uit te komen. “De orderportefeuille is in de eerste maanden erg sterk, maar onzeker voor de tweede helft van het jaar als de invoering van de WLTP op de planning staat.”

Wittebrug nam vorig jaar VW- en Audi-dealer Auto Mondt over. Mede daardoor steeg de verkoop van nieuwe auto’s met bijna twintig procent naar 8.200. Ondanks de toenemende onzekerheid ronde WLTP, verwacht het bedrijf dit jaar op ongeveer een gelijk resultaat uit te komen. Zo stijgt de nieuwverkoop dit jaar naar verwachting licht, maar houdt het bedrijf rekening met een daling van de aftersalesomzet van 2 procent per jaar. “De groei en veroudering van het wagenpark compenseert nu nog voor de lagere onderhoudsvraag, maar dat is van tijdelijke aard”, stelt Van der Kallen.

Private Lease

Vorig jaar kocht leasedochter Wittebrug Lease2go, dat vooral actief is op de zakelijke markt. Dit jaar investeert Wittebrug vooral op private lease, in 2017 goed voor 38 procent groei. “Een kwart van de A-segmentauto’s wordt inmiddels verkocht via een private lease-constructie. Door middel van ons label Ikrij.nl en een eigen finance&insurance-tak kunnen we scherp opereren op deze markt.”

Trots is Van der Kallen op de schadedivisie. Begin vorig jaar werd het Schadenet-lidmaatschap beëindigd wegens en te groot aandeel reparaties voor leasemaatschappijen tegen een laag tarief.. “De markt wordt gedomineerd door inkoopcombinaties die niet allemaal een reëel prijsniveau hanteren. Dat vraagt van ons veel aanpassingsvermogen om rendabel te blijven.”

Riva Holding staat op plek 9 in de Automotive Dealerholding Top 60.

Minder afhankelijk

Net als collega-dealerholdings zoals Stern probeert Riva de afhankelijkheid van de grote fabrikanten te verminderen. “Voor de dealerbedrijven zijn we te sterk gebonden aan Volkswagen en PSA. Om dat te verminderen willen we het belang van verhuur, leasing, financiële diensten en gebruikte auto’s vergroten, activiteiten waar we meer grip op hebben dan op de verkoop van nieuwe auto’s.” Onderdeel van de strategie is ook verdere verbreding van het merkportfolio: een nieuw merk is welkom.

De winstgevendheid betekent volgens Van der Kallen niet dat de toekomst van het bedrijf zeker is. “Ons beleid is er op gericht de risico’s waar mogelijk te verkleinen. Ook in een neergaande markt willen we winstgevend blijven. Voor autodealers en schadebedrijven verandert de markt met de komst van elektrische en zelfrijdende auto’s. Dit is een geleidelijk proces, maar vereist dat onze vaste kosten verlaagd moeten worden. Permanente optimalisatie en kostenreductie blijft dan ook noodzakelijk”.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.