RDW: helft onderzochte modellen vertoont verdacht emissiegedrag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Deze voertuigen vertonen tijdens de door de RDW in samenwerking met TNO uitgevoerde praktijktesten een sterk verhoogde emissie bij een bepaalde snelheid, tijd, afstand of buitentemperatuur. Het gaat onder andere om de Opel Mokka, Volvo XC90 en Hyundai i40. De test is beperkt tot de dertig motortypen die van de RDW een emissiecertificaat hebben gekregen. “Ze hebben deze goedkeuring ontvangen op basis van de huidige testmethode”, zegt Hans van Geenhuizen, woordvoerder van RDW. “Maar feit is dat de uitstoot verschillen met de praktijktest erg groot zijn. We spreken niet van gesjoemel, maar van verdacht gedrag. Het licht staat op oranje, niet op rood.”

RDW gaat nog een rollenbanktest uitvoeren bij een aantal voertuigen om een nauwkeurig beeld te krijgen van geconstateerde afwijkingen. De fabrikanten worden aangesproken en moeten bewijs leveren dat de afwijkende emissiegedrag onder de toegestane uitzonderingsregels valt. Als er geen bewijs wordt geleverd, moeten er terugroepacties worden uitgevoerd.

RAI Vereniging: bekend patroon

Verder stelt de RDW dat de test, uitgevoerd in samenwerking met TNO, voldoet als indicatie voor het aantonen van afwijkend emissiegedrag. “De test bevestigt dat de uitstoot op de weg hoger is dan de limiet bij de huidige rollenbanktest. Bij de helft van de voertuigen is afwijkend emissiegedrag geconstateerd. De Real Driving Emissions (RDE) test schetst een reëler beeld van de werkelijke uitstoot”, meldt RDW.Het complete onderzoek van de RDW vindt u in de kennisbank.

Cees Boutens van RAI Vereniging zegt dat de brancheorganisatie maandag een toelichting krijgt. “Dan kunnen we inhoudelijk reageren. Maar we herkennen het patroon dat er een verschil is tussen werkelijke uitstootwaarden en die volgens fabrieksopgaaf.”

Lean Verstoep, managing director van Kia Nederland, wacht de verdere testresultaten af. “Kia heeft eerder al een statement afgegeven dat er geen sprake is van sjoemelsoftware. Wij wachten af wat er uit de vervolgonderzoeken naar voren komt, daarna zien we wel weer verder.” 

André Rijnders, emissie-expert RDW, is naar aanleiding van het onderzoek eerder deze week verhoord door een speciale dieselgatecommissie van de EC.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

RDW: helft onderzochte modellen vertoont verdacht emissiegedrag | Automotive Online

RDW: helft onderzochte modellen vertoont verdacht emissiegedrag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Deze voertuigen vertonen tijdens de door de RDW in samenwerking met TNO uitgevoerde praktijktesten een sterk verhoogde emissie bij een bepaalde snelheid, tijd, afstand of buitentemperatuur. Het gaat onder andere om de Opel Mokka, Volvo XC90 en Hyundai i40. De test is beperkt tot de dertig motortypen die van de RDW een emissiecertificaat hebben gekregen. “Ze hebben deze goedkeuring ontvangen op basis van de huidige testmethode”, zegt Hans van Geenhuizen, woordvoerder van RDW. “Maar feit is dat de uitstoot verschillen met de praktijktest erg groot zijn. We spreken niet van gesjoemel, maar van verdacht gedrag. Het licht staat op oranje, niet op rood.”

RDW gaat nog een rollenbanktest uitvoeren bij een aantal voertuigen om een nauwkeurig beeld te krijgen van geconstateerde afwijkingen. De fabrikanten worden aangesproken en moeten bewijs leveren dat de afwijkende emissiegedrag onder de toegestane uitzonderingsregels valt. Als er geen bewijs wordt geleverd, moeten er terugroepacties worden uitgevoerd.

RAI Vereniging: bekend patroon

Verder stelt de RDW dat de test, uitgevoerd in samenwerking met TNO, voldoet als indicatie voor het aantonen van afwijkend emissiegedrag. “De test bevestigt dat de uitstoot op de weg hoger is dan de limiet bij de huidige rollenbanktest. Bij de helft van de voertuigen is afwijkend emissiegedrag geconstateerd. De Real Driving Emissions (RDE) test schetst een reëler beeld van de werkelijke uitstoot”, meldt RDW.Het complete onderzoek van de RDW vindt u in de kennisbank.

Cees Boutens van RAI Vereniging zegt dat de brancheorganisatie maandag een toelichting krijgt. “Dan kunnen we inhoudelijk reageren. Maar we herkennen het patroon dat er een verschil is tussen werkelijke uitstootwaarden en die volgens fabrieksopgaaf.”

Lean Verstoep, managing director van Kia Nederland, wacht de verdere testresultaten af. “Kia heeft eerder al een statement afgegeven dat er geen sprake is van sjoemelsoftware. Wij wachten af wat er uit de vervolgonderzoeken naar voren komt, daarna zien we wel weer verder.” 

André Rijnders, emissie-expert RDW, is naar aanleiding van het onderzoek eerder deze week verhoord door een speciale dieselgatecommissie van de EC.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.