Bovag en RAI teleurgesteld over ACM-besluit

Bovag: Rijklaarmaakkosten liever vermelden dan opnemen in all-inprijs

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Bovag zegt in een reactie teleurgesteld te zijn in de all-in prijzen die de ACM van autobedrijven verlangt. “Wij zijn net als de ACM, de Consumentenbond en de ANWB voor transparante prijzen, maar zelf hadden we dat liever in de vorm van een verplichte vermelding van de rijklaarmaakkosten in advertenties gezien. Zoals dat nu ook het geval is met het verbruik en de CO2-uitstoot”, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. “Dat hebben we ook voorgesteld aan de ACM, maar helaas is gekozen voor deze aanpak.”

Volgens De Waal is Bovag wel blij dat de ACM toestaat dat er voor de bijtelling een onderscheid is gemaakt tussen de prijzen voor particuliere en zakelijke autokopers. “Anderzijds leidt dit ook tot verwarring. Je moet nu als autobedrijf gaan uitleggen waarom er twee verschillende prijslijsten zijn. Dat is onhandig.”

Andere conclusie

RAI Vereniging laat in een schriftelijke reactie weten zich niet te herkennen in de kritiek van de ACM en de Consumentenbond. “Het is naar mening van de RAI-leden ook op dit moment voor de autokoper transparant en duidelijk met welke kosten rekening moet worden gehouden. ACM is tot een andere conclusie gekomen. Natuurlijk gaan de importeurs met die conclusie aan de slag. RAI Vereniging treedt zo spoedig mogelijk in overleg met ACM over de timing en wijze van implementatie van de door ACM voorgestelde aanpassingen.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • S KROONENBURG

    Wat mij verbaasd is dat zo’n 30-35 jaar geleden Citroen adverteerde met all-in prijzen. Rijklaarprijzen voor een BX -Visa etc.
    Toen werden zij op het matje geroepen door de regering dat dit niet transparant was dus moesten de prijzen en rijklaarmaakkosten separaat vermeld worden.
    Vreemd dat men nu wel wil dat er één prijs genoemd gaat worden.
    Je vraagt je wel af wat is transparantie!
    S.Kroonenburg Voorzitter Ver.Specialiste in Renault.

  • Eduard Pijl

    Kennelijk heeft het woord transparant bij de bovag een andere betekenis. “Je rijdt deze auto al vanaf ….” En dan mag je er bij de dealer achter komen dat er nog allerlei onvermijdbare kosten bij komen. “Een al in prijs leidt tot verwarring bij de consument” ? Volslagen belachelijk en het is te droevig voor woorden dat er nu pas wat aan gedaan moet worden.

Bovag: Rijklaarmaakkosten liever vermelden dan opnemen in all-inprijs | Automotive Online
Bovag en RAI teleurgesteld over ACM-besluit

Bovag: Rijklaarmaakkosten liever vermelden dan opnemen in all-inprijs

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Bovag zegt in een reactie teleurgesteld te zijn in de all-in prijzen die de ACM van autobedrijven verlangt. “Wij zijn net als de ACM, de Consumentenbond en de ANWB voor transparante prijzen, maar zelf hadden we dat liever in de vorm van een verplichte vermelding van de rijklaarmaakkosten in advertenties gezien. Zoals dat nu ook het geval is met het verbruik en de CO2-uitstoot”, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. “Dat hebben we ook voorgesteld aan de ACM, maar helaas is gekozen voor deze aanpak.”

Volgens De Waal is Bovag wel blij dat de ACM toestaat dat er voor de bijtelling een onderscheid is gemaakt tussen de prijzen voor particuliere en zakelijke autokopers. “Anderzijds leidt dit ook tot verwarring. Je moet nu als autobedrijf gaan uitleggen waarom er twee verschillende prijslijsten zijn. Dat is onhandig.”

Andere conclusie

RAI Vereniging laat in een schriftelijke reactie weten zich niet te herkennen in de kritiek van de ACM en de Consumentenbond. “Het is naar mening van de RAI-leden ook op dit moment voor de autokoper transparant en duidelijk met welke kosten rekening moet worden gehouden. ACM is tot een andere conclusie gekomen. Natuurlijk gaan de importeurs met die conclusie aan de slag. RAI Vereniging treedt zo spoedig mogelijk in overleg met ACM over de timing en wijze van implementatie van de door ACM voorgestelde aanpassingen.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • S KROONENBURG

    Wat mij verbaasd is dat zo’n 30-35 jaar geleden Citroen adverteerde met all-in prijzen. Rijklaarprijzen voor een BX -Visa etc.
    Toen werden zij op het matje geroepen door de regering dat dit niet transparant was dus moesten de prijzen en rijklaarmaakkosten separaat vermeld worden.
    Vreemd dat men nu wel wil dat er één prijs genoemd gaat worden.
    Je vraagt je wel af wat is transparantie!
    S.Kroonenburg Voorzitter Ver.Specialiste in Renault.

  • Eduard Pijl

    Kennelijk heeft het woord transparant bij de bovag een andere betekenis. “Je rijdt deze auto al vanaf ….” En dan mag je er bij de dealer achter komen dat er nog allerlei onvermijdbare kosten bij komen. “Een al in prijs leidt tot verwarring bij de consument” ? Volslagen belachelijk en het is te droevig voor woorden dat er nu pas wat aan gedaan moet worden.