ACM eist autoprijs inclusief rijklaarmaakkosten

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Voor de zakelijke markt mogen autobedrijven een catalogusprijs blijven hanteren zodat de rijklaarmaakkosten niet worden meegenomen in de bijtelling.

De ACM kondigde in april al aan actie te gaan ondernemen tegen de rijklaarmaakkosten. Uit eigen onderzoek van ACM is gebleken dat de advertenties voor de verkoop van auto’s niet voldoen aan de wetgeving. ACM heeft de branche nu aangeschreven en draagt hen op dat per 1 november 2016 de geadverteerde verkooprijs van auto’s inclusief de onvermijdbare kosten is. ACM besloot een onderzoek in te stellen naar aanleiding van een actie van De Consumentenbond in 2014 die weinig effect had. De ANWB vroeg in 2008 al eens aandacht voor verkoopprijzen van auto’s die in de ogen van de bond niet transparant genoeg zijn.

Dealers blijven in eerste instantie buiten schot. De ACM neemt vooral auto-importeurs op de korrel, omdat die volgens de toezichthouder bijna altijd verantwoordelijk zijn voor de landelijke advertenties, folders en ander promotiemateriaal. 

Voor de prijs in de advertentie, moet je de showroom uit kunnen rijden. Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM

Volgens de ACM zijn autorijklaarkosten zoals transportkosten, het verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, nummerplaten en de recyclingbijdrage onvermijdbare kosten. Volgens de wet moeten alle onvermijdbare kosten van een product opgenomen zijn in de advertentieprijs.

“Het is misleidend dat dit tot nu toe niet gebeurt. Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden. De autobranche moet daar duidelijk over zijn. Onvermijdbare kosten moeten gewoon in de advertentieprijs staan”, vindt Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM. De wetgeving geldt ook voor advertenties voor occasions. Maar, zo laat ACM-woordvoerder Murco Mijnlieff desgevraagd weten: “daar gaan we nog niet op handhaven.”

Bekijk hier de brief van ACM

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

ACM eist autoprijs inclusief rijklaarmaakkosten | Automotive Online

ACM eist autoprijs inclusief rijklaarmaakkosten

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Voor de zakelijke markt mogen autobedrijven een catalogusprijs blijven hanteren zodat de rijklaarmaakkosten niet worden meegenomen in de bijtelling.

De ACM kondigde in april al aan actie te gaan ondernemen tegen de rijklaarmaakkosten. Uit eigen onderzoek van ACM is gebleken dat de advertenties voor de verkoop van auto’s niet voldoen aan de wetgeving. ACM heeft de branche nu aangeschreven en draagt hen op dat per 1 november 2016 de geadverteerde verkooprijs van auto’s inclusief de onvermijdbare kosten is. ACM besloot een onderzoek in te stellen naar aanleiding van een actie van De Consumentenbond in 2014 die weinig effect had. De ANWB vroeg in 2008 al eens aandacht voor verkoopprijzen van auto’s die in de ogen van de bond niet transparant genoeg zijn.

Dealers blijven in eerste instantie buiten schot. De ACM neemt vooral auto-importeurs op de korrel, omdat die volgens de toezichthouder bijna altijd verantwoordelijk zijn voor de landelijke advertenties, folders en ander promotiemateriaal. 

Voor de prijs in de advertentie, moet je de showroom uit kunnen rijden. Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM

Volgens de ACM zijn autorijklaarkosten zoals transportkosten, het verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, nummerplaten en de recyclingbijdrage onvermijdbare kosten. Volgens de wet moeten alle onvermijdbare kosten van een product opgenomen zijn in de advertentieprijs.

“Het is misleidend dat dit tot nu toe niet gebeurt. Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden. De autobranche moet daar duidelijk over zijn. Onvermijdbare kosten moeten gewoon in de advertentieprijs staan”, vindt Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM. De wetgeving geldt ook voor advertenties voor occasions. Maar, zo laat ACM-woordvoerder Murco Mijnlieff desgevraagd weten: “daar gaan we nog niet op handhaven.”

Bekijk hier de brief van ACM

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.