Mediabestedingen: Renault en Kia kopen fors in

Diederik Plug Diederik Plug
• Laatste update:

Nederlandse auto-importeurs kochten tussen januari en juni van dit jaar voor 180 miljoen euro aan mediawaarde in voor reclamecampagnes van hun producten in offline media (tv, radio, print, buitenreclame en bioscoop). Dat is een stijging van 1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waarmee de dalende trend van een jaar eerder tot staan is gebracht; in de eerste helft van 2014 werd nog 192 miljoen euro uitgegeven, een jaar later waren de totale reclamebestedingen gezakt naar ruim 178 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Adfact.

Tijdschriften uit de gratie

Het populairste reclamemedium voor auto-importeurs blijft tv, hoewel de bestedingen aan dat medium licht zijn gedaald (-2,1 procent). Dat geldt overigens voor alle media, uitgezonderd radio waar juist 15 procent meer aan werd uitgegeven. Vooral bioscoopreclame (-54,3 procent) en  tijdschriftadvertenties (-20 ,2 procent) raakten uit de gratie.
De grootste adverteerder is en blijft Renault, dat tussen januari en juni een kleine 22 miljoen euro uitgaf aan offline-reclame, een stijging van 55,3 procent. Opel en Volkswagen volgen, met respectievelijk 13,2 miljoen (+30,9 procent) en 12,7 miljoen (+31,1 procent). Nissan staat op de vierde plaats met 10,9 miljoen (+1,3 procent), terwijl de nummer vijf, Peugeot, als enige in de top vijf minder uitgaf dan een jaar eerder: 10 miljoen (-16,1 procent). Bekijk een overzicht van de bestedingen per merk en mediumtype in onze Kennisbank.

3.665 euro per Megane

Opvallende positieve uitschieters in de lijst zijn Alfa Romeo, dat met name dankzij de campagne voor de nieuwe Giulia 1,1 miljoen euro aan reclame uitgaf, tegen praktisch niets vorig jaar, wat leidt tot een opvallende stijging van 5.480 procent. Ook Honda deed er een schepje bovenop door 167,7 procent meer te besteden dan een jaar eerder (goed voor 1,2 miljoen euro). Opvallende dalers zijn net als vorig jaar Citroën/DS (respectievelijk -32,5 en -43,4 procent), Smart (-37,2 procent) en Ford (-25 procent).

Op modelniveau werd het meeste reclamegeld gestoken in campagnes voor de Renault Kadjar: ruim 5 miljoen euro, goed voor 2.649 euro per dit jaar tot dusver op naam gezet exemplaar. De Kia Picanto is tweede (4,9 miljoen/1.161 euro per registratie), gevolgd door de Renault Mégane (4,8 miljoen/3.665 euro – het hoogste bruto reclamebedrag per verkochte auto), Fiat 500 (3,7 miljoen/1.033 euro) en Opel Astra (3,4 miljoen/819 euro).

Kia tekende voor de duurste reclamecampagne van het afgelopen halfjaar; voor de tv-campagne ‘De Kia Picanto Summer Edition’ werd ruim 1,7 miljoen euro aan mediawaarde ingekocht. De duurste radiocampagne staat op naam van Audi, dat 681 duizend euro uitgaf aan een merkcampagne.

*Adfact kijkt naar de bruto mediawaarde, eventuele kortingen die de bedrijven krijgen zijn hierin niet verrekend.

Bekijk hieronder een overzicht van de media-inkoop per geregistreerde auto van de tien auto’s met de hoogste totale mediawaarde.

<
Mediabestedingen: Renault en Kia kopen fors in | Automotive Online

Mediabestedingen: Renault en Kia kopen fors in

Diederik Plug Diederik Plug
• Laatste update:

Nederlandse auto-importeurs kochten tussen januari en juni van dit jaar voor 180 miljoen euro aan mediawaarde in voor reclamecampagnes van hun producten in offline media (tv, radio, print, buitenreclame en bioscoop). Dat is een stijging van 1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waarmee de dalende trend van een jaar eerder tot staan is gebracht; in de eerste helft van 2014 werd nog 192 miljoen euro uitgegeven, een jaar later waren de totale reclamebestedingen gezakt naar ruim 178 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Adfact.

Tijdschriften uit de gratie

Het populairste reclamemedium voor auto-importeurs blijft tv, hoewel de bestedingen aan dat medium licht zijn gedaald (-2,1 procent). Dat geldt overigens voor alle media, uitgezonderd radio waar juist 15 procent meer aan werd uitgegeven. Vooral bioscoopreclame (-54,3 procent) en  tijdschriftadvertenties (-20 ,2 procent) raakten uit de gratie.
De grootste adverteerder is en blijft Renault, dat tussen januari en juni een kleine 22 miljoen euro uitgaf aan offline-reclame, een stijging van 55,3 procent. Opel en Volkswagen volgen, met respectievelijk 13,2 miljoen (+30,9 procent) en 12,7 miljoen (+31,1 procent). Nissan staat op de vierde plaats met 10,9 miljoen (+1,3 procent), terwijl de nummer vijf, Peugeot, als enige in de top vijf minder uitgaf dan een jaar eerder: 10 miljoen (-16,1 procent). Bekijk een overzicht van de bestedingen per merk en mediumtype in onze Kennisbank.

3.665 euro per Megane

Opvallende positieve uitschieters in de lijst zijn Alfa Romeo, dat met name dankzij de campagne voor de nieuwe Giulia 1,1 miljoen euro aan reclame uitgaf, tegen praktisch niets vorig jaar, wat leidt tot een opvallende stijging van 5.480 procent. Ook Honda deed er een schepje bovenop door 167,7 procent meer te besteden dan een jaar eerder (goed voor 1,2 miljoen euro). Opvallende dalers zijn net als vorig jaar Citroën/DS (respectievelijk -32,5 en -43,4 procent), Smart (-37,2 procent) en Ford (-25 procent).

Op modelniveau werd het meeste reclamegeld gestoken in campagnes voor de Renault Kadjar: ruim 5 miljoen euro, goed voor 2.649 euro per dit jaar tot dusver op naam gezet exemplaar. De Kia Picanto is tweede (4,9 miljoen/1.161 euro per registratie), gevolgd door de Renault Mégane (4,8 miljoen/3.665 euro – het hoogste bruto reclamebedrag per verkochte auto), Fiat 500 (3,7 miljoen/1.033 euro) en Opel Astra (3,4 miljoen/819 euro).

Kia tekende voor de duurste reclamecampagne van het afgelopen halfjaar; voor de tv-campagne ‘De Kia Picanto Summer Edition’ werd ruim 1,7 miljoen euro aan mediawaarde ingekocht. De duurste radiocampagne staat op naam van Audi, dat 681 duizend euro uitgaf aan een merkcampagne.

*Adfact kijkt naar de bruto mediawaarde, eventuele kortingen die de bedrijven krijgen zijn hierin niet verrekend.

Bekijk hieronder een overzicht van de media-inkoop per geregistreerde auto van de tien auto’s met de hoogste totale mediawaarde.

<