Importeurs schroeven offline media-inkoop terug

Jeroen Vos Jeroen Vos
De mediabestedingen van de automerken gaan nog steeds omlaag. (Foto: Shutterstock)

De Nederlandse auto-importeurs kochten in 2019 voor 311 miljoen euro aan offline media in, 19 miljoen euro minder dan in 2018. Dat meldt media-analysebureau Adfact. Het betreft de bruto-inkoopwaarde, kortingen zijn niet meegerekend. Adfact analyseert alleen naar offline bestedingen, online bestedingen zijn niet goed meetbaar.

Renault kocht wederom het meeste offline mediawaarde in. Hoewel het Franse merk de bestedingen op hetzelfde peil hield als in 2018, daalde het aantal registraties in 2019 met 31,8 procent omdat de belangrijkste modellen onvoldoende leverbaar waren. 

Bekijk hieronder de top 5 van importeurs die het meeste mediaruimte inkochten.

Merk Totaal 2019 Verschil t.o.v. 2018
Renault 38.902.747 0,1%
Kia 24.666.546 25,5%
Nissan 23.020.493 10,1%
Opel 21.870.600 -14,0%
Peugeot 21.198.510 8,6%
Totaal 311.309.032 -6,0%

Bron: Adfact, bewerking Automotive.

Koploper

Jaguar voert de lijst aan van merken met de hoogste offline media-inkoop per geregistreerd model. Met ruim tweeënhalf duizend euro per registratie blijft het de andere merken voor. 

Top 5 hoogste bestedingen per auto.

Merk Mediabestedingen totaal Registraties Gemiddeld per registratie
Jaguar 3.405.912 1.325 2.570
Jeep 4.144.297 1.394 2.390
Lexus 3.391.373 1.040 2.266
Landrover 2.478.141 1.306 1.898
Nissan 23.020.493 13.151 1.750

Bron: Adfact, bewerking Automotive.

Tesla gaf wederom het minst uit van alle merken. Gemiddeld kocht Tesla 1 euro mediawaarde in per geregistreerde auto. Gemiddeld kochten importeurs voor 701 euro aan mediawaarde in per geregistreerde auto. 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Importeurs schroeven offline media-inkoop terug | Automotive Online

Importeurs schroeven offline media-inkoop terug

Jeroen Vos Jeroen Vos
De mediabestedingen van de automerken gaan nog steeds omlaag. (Foto: Shutterstock)

De Nederlandse auto-importeurs kochten in 2019 voor 311 miljoen euro aan offline media in, 19 miljoen euro minder dan in 2018. Dat meldt media-analysebureau Adfact. Het betreft de bruto-inkoopwaarde, kortingen zijn niet meegerekend. Adfact analyseert alleen naar offline bestedingen, online bestedingen zijn niet goed meetbaar.

Renault kocht wederom het meeste offline mediawaarde in. Hoewel het Franse merk de bestedingen op hetzelfde peil hield als in 2018, daalde het aantal registraties in 2019 met 31,8 procent omdat de belangrijkste modellen onvoldoende leverbaar waren. 

Bekijk hieronder de top 5 van importeurs die het meeste mediaruimte inkochten.

Merk Totaal 2019 Verschil t.o.v. 2018
Renault 38.902.747 0,1%
Kia 24.666.546 25,5%
Nissan 23.020.493 10,1%
Opel 21.870.600 -14,0%
Peugeot 21.198.510 8,6%
Totaal 311.309.032 -6,0%

Bron: Adfact, bewerking Automotive.

Koploper

Jaguar voert de lijst aan van merken met de hoogste offline media-inkoop per geregistreerd model. Met ruim tweeënhalf duizend euro per registratie blijft het de andere merken voor. 

Top 5 hoogste bestedingen per auto.

Merk Mediabestedingen totaal Registraties Gemiddeld per registratie
Jaguar 3.405.912 1.325 2.570
Jeep 4.144.297 1.394 2.390
Lexus 3.391.373 1.040 2.266
Landrover 2.478.141 1.306 1.898
Nissan 23.020.493 13.151 1.750

Bron: Adfact, bewerking Automotive.

Tesla gaf wederom het minst uit van alle merken. Gemiddeld kocht Tesla 1 euro mediawaarde in per geregistreerde auto. Gemiddeld kochten importeurs voor 701 euro aan mediawaarde in per geregistreerde auto. 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.