Importeurs schroeven offline media-inkoop terug
De Nederlandse auto-importeurs kochten in 2019 voor 311 miljoen euro aan offline media in, 19 miljoen euro minder dan in 2018. Dat meldt media-analysebureau Adfact. Het betreft de bruto-inkoopwaarde, kortingen zijn niet meegerekend. Adfact analyseert alleen naar offline bestedingen, online bestedingen zijn niet goed meetbaar.
Renault kocht wederom het meeste offline mediawaarde in. Hoewel het Franse merk de bestedingen op hetzelfde peil hield als in 2018, daalde het aantal registraties in 2019 met 31,8 procent omdat de belangrijkste modellen onvoldoende leverbaar waren.
Bekijk hieronder de top 5 van importeurs die het meeste mediaruimte inkochten.
Merk | Totaal 2019 | Verschil t.o.v. 2018 |
Renault | 38.902.747 | 0,1% |
Kia | 24.666.546 | 25,5% |
Nissan | 23.020.493 | 10,1% |
Opel | 21.870.600 | -14,0% |
Peugeot | 21.198.510 | 8,6% |
Totaal | 311.309.032 | -6,0% |
Bron: Adfact, bewerking Automotive.
Koploper
Jaguar voert de lijst aan van merken met de hoogste offline media-inkoop per geregistreerd model. Met ruim tweeënhalf duizend euro per registratie blijft het de andere merken voor.
Top 5 hoogste bestedingen per auto.
Merk | Mediabestedingen totaal | Registraties | Gemiddeld per registratie |
Jaguar | 3.405.912 | 1.325 | 2.570 |
Jeep | 4.144.297 | 1.394 | 2.390 |
Lexus | 3.391.373 | 1.040 | 2.266 |
Landrover | 2.478.141 | 1.306 | 1.898 |
Nissan | 23.020.493 | 13.151 | 1.750 |
Bron: Adfact, bewerking Automotive.
Tesla gaf wederom het minst uit van alle merken. Gemiddeld kocht Tesla 1 euro mediawaarde in per geregistreerde auto. Gemiddeld kochten importeurs voor 701 euro aan mediawaarde in per geregistreerde auto.