Beuc: Software-aanpassingen VW onbetrouwbaar

Redactie Redactie
• Laatste update:

Adac meldde onlangs ook al dat herstelaanpassingen aan motoren met sjoemelsoftware niet leiden tot significant betere prestaties.

Daarmee groeit de twijfel over de vraag of VW’s voorgestelde aanpassingen aan de betreffende dieselmotoren wel het beoogde effect hebben. Uit een test van Altroconsumo is gebleken dat de Audi Q5 met de 2,0-liter EA189 Euro 5-dieselmotor na de softwareaanpassing 25 procent meer NOx uitstoot dan daarvoor. Volgens de Beuc maakt dat VW’s oplossing voor het uitstootschandaal ‘onbetrouwbaar’, aldus Automotive News Europe.

Geen schadevergoeding
VW heeft de softwareaanpassing voorgesteld voor zo’n 8,5 miljoen voertuigen in Europa en stelt dat daarmee de betreffende auto’s binnen de EU-uitstootregels vallen en daarmee buiten de schadevergoedingsregeling die is afgesproken voor de getroffen eigenaren.

Inmiddels heeft de Duitse KBA, de equivalent van de Nederlandse RDW, VW’s voorgestelde aanpassingen voor zo’n 3,7 miljoen voertuigen van de hele VAG-groep goedgekeurd. De Beuc betoogt dat de KBA alle voorgestelde maatregelen opnieuw moet bekijken om te garanderen dat de door het dieselschandaal getroffen auto’s voortaan binnen de wettelijke uitstootnormen vallen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Beuc: Software-aanpassingen VW onbetrouwbaar | Automotive Online

Beuc: Software-aanpassingen VW onbetrouwbaar

Redactie Redactie
• Laatste update:

Adac meldde onlangs ook al dat herstelaanpassingen aan motoren met sjoemelsoftware niet leiden tot significant betere prestaties.

Daarmee groeit de twijfel over de vraag of VW’s voorgestelde aanpassingen aan de betreffende dieselmotoren wel het beoogde effect hebben. Uit een test van Altroconsumo is gebleken dat de Audi Q5 met de 2,0-liter EA189 Euro 5-dieselmotor na de softwareaanpassing 25 procent meer NOx uitstoot dan daarvoor. Volgens de Beuc maakt dat VW’s oplossing voor het uitstootschandaal ‘onbetrouwbaar’, aldus Automotive News Europe.

Geen schadevergoeding
VW heeft de softwareaanpassing voorgesteld voor zo’n 8,5 miljoen voertuigen in Europa en stelt dat daarmee de betreffende auto’s binnen de EU-uitstootregels vallen en daarmee buiten de schadevergoedingsregeling die is afgesproken voor de getroffen eigenaren.

Inmiddels heeft de Duitse KBA, de equivalent van de Nederlandse RDW, VW’s voorgestelde aanpassingen voor zo’n 3,7 miljoen voertuigen van de hele VAG-groep goedgekeurd. De Beuc betoogt dat de KBA alle voorgestelde maatregelen opnieuw moet bekijken om te garanderen dat de door het dieselschandaal getroffen auto’s voortaan binnen de wettelijke uitstootnormen vallen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.