Uitzonderlijk vierde kwartaal stuwt dealerrendement

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit de Bovag Branchebarometer.

Het hogere rendement werd vooral gerealiseerd door dealers die fiscaal aantrekkelijke auto’s konden aanbieden. Ook het CBS constateerde al een omzetrecord in het vierde kwartaal van 2015. Mede door de piek eind vorig jaar was het eerste kwartaal dit jaar slecht

Uit de Branchebarometer blijkt het belang van schaalgrootte, aangezien dealers met een omzet van meer dan 12 miljoen euro een rendement van gemiddeld 1,33 procent hadden, tegen 0,54 procent voor dealers die minder dan 6 miljoen euro omzet realiseren. Dat verschil is volgens Bovag volledig te verklaren door een betere verhouding tussen omzet en kosten. Het absorptievermogen (de mate waarin aftersales de totale kosten dekt) nam toe van 69 naar 75%.

Goede kleine dealers
Kleine dealers voeren niet per definitie een verloren strijd, concludeert Bovag. De groep van best presterende kleine autodealers kent een gemiddeld rendement van 4,65 procent. Zij realiseren hogere brutomarges over de hele linie: verkoop nieuw en gebruikt, werkplaats en magazijn. Deze dealers verkochten vrijwel evenveel occasions als nieuwe auto’s (141 om 159) en hun aantal gefactureerde uren in de werkplaats lag afgelopen jaar bijna een volle werkweek (35 uur) hoger dan het gemiddelde.

Waakzaam
Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, is ondanks het gerealiseerde rendement waakzaam. “Op het eerste gezicht zijn dit positieve berichten, maar 2015 was natuurlijk ook een bijzonder jaar. Het is afwachten wat de effecten van Autobrief 2 -en eventuele wijzigingen daarop – zullen zijn. Hoewel het gemiddelde rendement in onze branche nog altijd laag is, vind ik het bemoedigend om te zien dat niet alleen schaalvergroting zich uitbetaalt en dat ook kleinere dealers met de juiste aanpak en een consistent beleid toch boven het maaiveld weten uit te steken.”

Op het afgelopen Bovag Dealercongres pleitte de brancheorganisatie voor meer samenwerking.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Uitzonderlijk vierde kwartaal stuwt dealerrendement | Automotive Online

Uitzonderlijk vierde kwartaal stuwt dealerrendement

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit de Bovag Branchebarometer.

Het hogere rendement werd vooral gerealiseerd door dealers die fiscaal aantrekkelijke auto’s konden aanbieden. Ook het CBS constateerde al een omzetrecord in het vierde kwartaal van 2015. Mede door de piek eind vorig jaar was het eerste kwartaal dit jaar slecht

Uit de Branchebarometer blijkt het belang van schaalgrootte, aangezien dealers met een omzet van meer dan 12 miljoen euro een rendement van gemiddeld 1,33 procent hadden, tegen 0,54 procent voor dealers die minder dan 6 miljoen euro omzet realiseren. Dat verschil is volgens Bovag volledig te verklaren door een betere verhouding tussen omzet en kosten. Het absorptievermogen (de mate waarin aftersales de totale kosten dekt) nam toe van 69 naar 75%.

Goede kleine dealers
Kleine dealers voeren niet per definitie een verloren strijd, concludeert Bovag. De groep van best presterende kleine autodealers kent een gemiddeld rendement van 4,65 procent. Zij realiseren hogere brutomarges over de hele linie: verkoop nieuw en gebruikt, werkplaats en magazijn. Deze dealers verkochten vrijwel evenveel occasions als nieuwe auto’s (141 om 159) en hun aantal gefactureerde uren in de werkplaats lag afgelopen jaar bijna een volle werkweek (35 uur) hoger dan het gemiddelde.

Waakzaam
Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, is ondanks het gerealiseerde rendement waakzaam. “Op het eerste gezicht zijn dit positieve berichten, maar 2015 was natuurlijk ook een bijzonder jaar. Het is afwachten wat de effecten van Autobrief 2 -en eventuele wijzigingen daarop – zullen zijn. Hoewel het gemiddelde rendement in onze branche nog altijd laag is, vind ik het bemoedigend om te zien dat niet alleen schaalvergroting zich uitbetaalt en dat ook kleinere dealers met de juiste aanpak en een consistent beleid toch boven het maaiveld weten uit te steken.”

Op het afgelopen Bovag Dealercongres pleitte de brancheorganisatie voor meer samenwerking.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.