Dealerrendement 2010: 1,34 procent

Redactie Redactie
• Laatste update:

Na het eerste half jaar van 2010 lag het dealerrendement nog op 1,87 procent.

Volgens Bovag Autodealers scoorden dealers met name beter op het gebied van aftersales en occasionverkoop. Het effect van de stijgende nieuwverkoop op het rendement was betrekkelijk klein. 

Eric Tak, voorzitter Bovag Autodealers, is niet ontevreden, maar het streven blijft een rendement van 2,0 procent. Ook ziet hij dat dealers vorig jaar geholpen zijn door hun importeurs. “Vorig jaar was er sprake van extra premies vanuit de importeurs, bedoeld om hun marktaandeel op peil te houden.”

Volstoppen
Tak ziet importeurs en dealers nu weer in oude gewoontes vervallen. “Importeurs stoppen dealers vol met nieuwe auto’s, tienduizend registraties op de laatste dag van maart, met alle gevolgen van dien voor de statijden en financieringskosten. En dealers gaan van de weeromstuit het inkoopbeleid van inruilers aanpassen, om die nieuwe auto’s maar te kunnen afzetten. Dat is goed voor de consument, maar heeft negatieve gevolgen voor het rendement op de afdeling occasions. We worden dus niet heel veel beter van die forse stijging van de nieuwverkopen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dealerrendement 2010: 1,34 procent | Automotive Online

Dealerrendement 2010: 1,34 procent

Redactie Redactie
• Laatste update:

Na het eerste half jaar van 2010 lag het dealerrendement nog op 1,87 procent.

Volgens Bovag Autodealers scoorden dealers met name beter op het gebied van aftersales en occasionverkoop. Het effect van de stijgende nieuwverkoop op het rendement was betrekkelijk klein. 

Eric Tak, voorzitter Bovag Autodealers, is niet ontevreden, maar het streven blijft een rendement van 2,0 procent. Ook ziet hij dat dealers vorig jaar geholpen zijn door hun importeurs. “Vorig jaar was er sprake van extra premies vanuit de importeurs, bedoeld om hun marktaandeel op peil te houden.”

Volstoppen
Tak ziet importeurs en dealers nu weer in oude gewoontes vervallen. “Importeurs stoppen dealers vol met nieuwe auto’s, tienduizend registraties op de laatste dag van maart, met alle gevolgen van dien voor de statijden en financieringskosten. En dealers gaan van de weeromstuit het inkoopbeleid van inruilers aanpassen, om die nieuwe auto’s maar te kunnen afzetten. Dat is goed voor de consument, maar heeft negatieve gevolgen voor het rendement op de afdeling occasions. We worden dus niet heel veel beter van die forse stijging van de nieuwverkopen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.