Rabobank: geen groei in 2010
Net zoals de sectormanagers van ABN Amro en ING verwacht Edens dat de afgenomen werkgelegenheid een negatieve stempel drukt op de autoverkopen. Maar anders dan bij deze banken verwacht de Rabobank niet dat de zakelijke markt dit zal compenseren. “Werkgevers letten meer op de kosten. Ze versoberen de secundaire arbeidsvoorwaarden en kijken naar andere vormen van mobiliteit. Vooral de grotere werkgevers denken ook anders over werkplekken en maken thuiswerken steeds vaker mogelijk.”
Herstel zal volgens Edens pas in de jaren na 2010 optreden, maar in de buurt van de 500 duizend registraties zullen we niet meer komen. “Die tijden zijn voorbij, wij verwachten in de toekomst dat het maximum rond de 450 duizend registraties ligt.”
Kilometerheffing
De communicatie rond de kilometerheffing zal de komende tijd cruciaal zijn voor herstel van de autobranche. “De grote onzekerheid rond de kilometerprijs heeft een negatief effect op het consumentenvertrouwen. Mensen zullen wachten met de aankoop van een nieuwe auto totdat ze zeker weten wat die hen gaat kosten met de kilometerprijs.”
Tot slot zegt Edens over het dealerrendement: “dat zal dit jaar naar verwachting negatief zijn. Om een gezond dealerbedrijf te kunnen hebben, pleiten wij voor een rendement van minimaal 1%.”
Rabobank voorspelt verder dat onderhoud en reparatie op peil zullen blijven en een positieve bijdrage aan het dealerresultaat zullen leveren.