Toyota is weer waar het wil zijn

Kennisbank | Tesla vreet de ruif leeg

Kennisbank • Maar vier importeurs overtroffen in 2019 de eigen doelstellingen. Bijna alle andere merken bleven ver achter bij hun eigen prognose. Veel zagen Tesla een deel van hun aandeel inpikken.  
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Het merendeel van de Nederlandse importeurs bleef in 2019 onder het beoogde marktaandeel. Op zich is dat een bekend verschijnsel, immers een importeur legt de lat liever niet te laag. Toch schatten de importeurs hun marktaandeel voor 2019 realistischer in dan ooit. Opgeteld kwamen de doelstellingen uit op 97,5 procent (exclusief Nissan, Tesla en Porsche, daarvan waren de doelstellingen onbekend). De tijden dat de optelsom van de inschattingen boven de 110 procent kwam, is voorbij.

Realistisch of niet, bij veel merken zijn er toch verschillen tussen de prognose en realiteit (onderaan deze pagina kan de afrekening worden gedownload). En dat ligt voor een belangrijk deel aan Tesla. Het aandeel van de Amerikaanse EV-fabrikant werd door Bovag ingeschat op 1,7 procent. Anderen kwamen op 3 tot 4 procent. Maar het merk eindigde op 6,9 procent. In de wandelgangen wordt wel beweerd dat er nog wel wat Tesla’s op zoek zijn naar een eindgebruiker. Dat zal (in mindere mate) ook voor veel andere merken gelden. Ook boorde Tesla een nieuwe groep kopers aan, zoals leaserijders die vervroegd overstapten. Maar dan blijft er nog steeds een aanzienlijk aandeel over dat bij andere merken is weggepakt.

p31 merkentoren

Drama

Renault beleefde, zoals al eerder geschreven, een dramatisch jaar. De verkoop daalde van 38 duizend naar 26 duizend, het laagste totaal in 10 jaar en op één na laagste in de laatste 30 jaar. Dat de importeur er ver naast zat lag in dit geval niet aan Tesla: de dealers hadden simpelweg niet het juiste aanbod. Leveringsproblemen en vertraagde nieuwe modellen deden het merk weinig goeds. Dit jaar rekenen de dealers op een klein herstel. Ook de drie andere grote volumemerken (Volkswagen, Opel en Peugeot) bleven achter bij hun verwachtingen. Deels zijn dat de merken die zakelijk gezien het meest last hadden van Tesla. Opel en Peugeot hebben ook hard gepusht om CO2-onvriendelijke modellen vorig jaar op te ruimen. Dat heeft bij de merken wel tot een registratiepiekje geleid. Maar onvoldoende om op het gewenste marktaandeel te komen. 

Premium

De premiummerken BMW en Mercedes presteerden wat beter dan ze zelf dachten. BMW en Mini verdienen wel een compliment: de importeur (die overigens niet de prognose wil delen met Automotive) zit er al drie jaar op rij maximaal één- of tweetiende procentpunt naast. Lexus en Volvo hoopten wat marktaandeel af te kunnen snoepen, maar de constante stroom aan nieuwe modellen en uitvoeringen bij de Duitsers bleek niet bij te benen. 

FCA is de fabrikant die in Nederland al jaren het meest inlevert. In 2019 wist Fiat niet eens één procent marktaandeel te realiseren. Voor FCA-dealers valt te hopen dat Tavares net zo hard en resoluut weet in te grijpen als bij Opel. Voor dealers is het vooral de vraag of ze nog kunnen en willen wachten op betere tijden. In 2019 eindigde FCA in Nederland op hetzelfde marktaandeel als Mitsubishi (1,4%). Dat was tot voor kort ondenkbaar (zelfs in de Outlander-toptijd).

Moeizaam

Bij veel van de andere merken die achterbleven ten opzichte van de eigen doelstellingen, zullen er desondanks tevreden gezichten zijn. Toyota is bijvoorbeeld weer daar waar het zijn wil en Kia is een stabiel top 6 merk aan het worden. Het zijn ook twee merken die relatief weinig last hadden van de Tesla-hype. Want die door de lease gedreven hausse gooide de boel danig in de war.

De cijfers

5.590
bezitters van bepaalde dieselbussen met roetfilter zijn op basis van RDW-gegevens onterecht aangeslagen voor roettax. Er kunnen nog meer fouten in de RDW-gegevens zitten, omdat bij particuliere import de gegevens van het land van herkomst worden gebruikt.

100 duizend
diesels komen in 2021 – als de roetdeeltjestest in de apk wordt ingevoerd – niet door de keuring. Aldus milieuminister Stientje van Veldhoven. Bij circa 8 tot 10 procent van de 1,6 miljoen diesels werken de roetfilters niet of zijn verwijderd.

100 miljard
dollar was Tesla in januari waard. Daarmee is het meer waard dan Ford en General Motors tezamen en meer dan Volkswagen. Toyota is met 200 miljard dollar het meeste waard.

zie www.automotive-kennisbank.nl voor actuele cijfers en trends.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Kennisbank | Tesla vreet de ruif leeg | Automotive Online
Toyota is weer waar het wil zijn

Kennisbank | Tesla vreet de ruif leeg

Kennisbank • Maar vier importeurs overtroffen in 2019 de eigen doelstellingen. Bijna alle andere merken bleven ver achter bij hun eigen prognose. Veel zagen Tesla een deel van hun aandeel inpikken.  
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Het merendeel van de Nederlandse importeurs bleef in 2019 onder het beoogde marktaandeel. Op zich is dat een bekend verschijnsel, immers een importeur legt de lat liever niet te laag. Toch schatten de importeurs hun marktaandeel voor 2019 realistischer in dan ooit. Opgeteld kwamen de doelstellingen uit op 97,5 procent (exclusief Nissan, Tesla en Porsche, daarvan waren de doelstellingen onbekend). De tijden dat de optelsom van de inschattingen boven de 110 procent kwam, is voorbij.

Realistisch of niet, bij veel merken zijn er toch verschillen tussen de prognose en realiteit (onderaan deze pagina kan de afrekening worden gedownload). En dat ligt voor een belangrijk deel aan Tesla. Het aandeel van de Amerikaanse EV-fabrikant werd door Bovag ingeschat op 1,7 procent. Anderen kwamen op 3 tot 4 procent. Maar het merk eindigde op 6,9 procent. In de wandelgangen wordt wel beweerd dat er nog wel wat Tesla’s op zoek zijn naar een eindgebruiker. Dat zal (in mindere mate) ook voor veel andere merken gelden. Ook boorde Tesla een nieuwe groep kopers aan, zoals leaserijders die vervroegd overstapten. Maar dan blijft er nog steeds een aanzienlijk aandeel over dat bij andere merken is weggepakt.

p31 merkentoren

Drama

Renault beleefde, zoals al eerder geschreven, een dramatisch jaar. De verkoop daalde van 38 duizend naar 26 duizend, het laagste totaal in 10 jaar en op één na laagste in de laatste 30 jaar. Dat de importeur er ver naast zat lag in dit geval niet aan Tesla: de dealers hadden simpelweg niet het juiste aanbod. Leveringsproblemen en vertraagde nieuwe modellen deden het merk weinig goeds. Dit jaar rekenen de dealers op een klein herstel. Ook de drie andere grote volumemerken (Volkswagen, Opel en Peugeot) bleven achter bij hun verwachtingen. Deels zijn dat de merken die zakelijk gezien het meest last hadden van Tesla. Opel en Peugeot hebben ook hard gepusht om CO2-onvriendelijke modellen vorig jaar op te ruimen. Dat heeft bij de merken wel tot een registratiepiekje geleid. Maar onvoldoende om op het gewenste marktaandeel te komen. 

Premium

De premiummerken BMW en Mercedes presteerden wat beter dan ze zelf dachten. BMW en Mini verdienen wel een compliment: de importeur (die overigens niet de prognose wil delen met Automotive) zit er al drie jaar op rij maximaal één- of tweetiende procentpunt naast. Lexus en Volvo hoopten wat marktaandeel af te kunnen snoepen, maar de constante stroom aan nieuwe modellen en uitvoeringen bij de Duitsers bleek niet bij te benen. 

FCA is de fabrikant die in Nederland al jaren het meest inlevert. In 2019 wist Fiat niet eens één procent marktaandeel te realiseren. Voor FCA-dealers valt te hopen dat Tavares net zo hard en resoluut weet in te grijpen als bij Opel. Voor dealers is het vooral de vraag of ze nog kunnen en willen wachten op betere tijden. In 2019 eindigde FCA in Nederland op hetzelfde marktaandeel als Mitsubishi (1,4%). Dat was tot voor kort ondenkbaar (zelfs in de Outlander-toptijd).

Moeizaam

Bij veel van de andere merken die achterbleven ten opzichte van de eigen doelstellingen, zullen er desondanks tevreden gezichten zijn. Toyota is bijvoorbeeld weer daar waar het zijn wil en Kia is een stabiel top 6 merk aan het worden. Het zijn ook twee merken die relatief weinig last hadden van de Tesla-hype. Want die door de lease gedreven hausse gooide de boel danig in de war.

De cijfers

5.590
bezitters van bepaalde dieselbussen met roetfilter zijn op basis van RDW-gegevens onterecht aangeslagen voor roettax. Er kunnen nog meer fouten in de RDW-gegevens zitten, omdat bij particuliere import de gegevens van het land van herkomst worden gebruikt.

100 duizend
diesels komen in 2021 – als de roetdeeltjestest in de apk wordt ingevoerd – niet door de keuring. Aldus milieuminister Stientje van Veldhoven. Bij circa 8 tot 10 procent van de 1,6 miljoen diesels werken de roetfilters niet of zijn verwijderd.

100 miljard
dollar was Tesla in januari waard. Daarmee is het meer waard dan Ford en General Motors tezamen en meer dan Volkswagen. Toyota is met 200 miljard dollar het meeste waard.

zie www.automotive-kennisbank.nl voor actuele cijfers en trends.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.