Nieuwe peiling: Fiat is de ideale partner voor Opel

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • erik deroost

    Dat is volgens de Nederlndse opinie zo maar zowel in Duitsland en België is ca 70 % er niet mee eens en gruwt men van een samengaan van Opel en Fiat; Het zal Opel in vele grote markten ook marktaandeel kosten . Dus een samengaan is niet zo evident. Temeer daar de modellenpolitiek van Fiat in het midden en hogere gamma gewoon desatreus is en Opel pas nu opnieuw vlotte wagens op de markt brengt. Kijk ook maar een naar de Nederlandse marktaandelen waar Opel ook gevallen is als een baksteen.

  • eric

    Het gaat niet om markten maar om schaalvergroting. Zonder zullen er nog veel merken verdwijnen. Produktieoverlapping? Het gaat integendeel om het gebruik van dezelfde platformen en motoren. Marchionne is niet gek…

  • Jan Hoogendoorn

    Fiat is de ideale partner voor Opel; waar de Duitsers echt bang voor zijn, is dat ze een koekje van eigen deeg krijgen, op de manier waarop Daimler Aerospace Fokken om zeep geholpen heeft.

  • jaap pronk

    fiat heeft de tecnische kennis en bestaat al meer dan100 jaar. de kennis van opel en fiat kunnen zeer goed samen gaan!
    het gaat niet alleen om werkgelegenheid maar sociaal-economische kennis.
    uiteindelijk beslist de markt en dat zijn de kopers.
    je kunt straks alleen duitse, franse of japanse auto’s kopen.
    Ik ben voor het samengaan van opel en fiat.

  • lazmanz

    Het zou niet persé slecht zijn. Immers, ze hebben elkaar reeds eerder gevonden, zie de gemeenschappelijke platforms van de Grande Punto en de Corsa, de dieselmotoren en vast nog wel meer. Dat nationalistische gevoelens in Duitsland gruwen van Italiaanse inbreng is natuurlijk flauwekul: het gaat nu om de bakens te verzetten in een zéér bewegende markt. Samenwerking is veel belangrijker dan emoties in deze. Dat de politiek voornamelijk bezig is met behoud van arbeidsplaatsen is óók zoiets: de wereldcapaciteit van automobielbouwers bedraagt ca. 90 miljoen eenheden, de potentiële afzetmogelijkheden momenteel ongeveer de helft. Het is te wijten aan oogkleppen om NIET te denken dat met name lagelonenlanden hun aandeel zullen zien stijgen ten koste van de dure landen. Daarin verschilt de auto-industrie natuurlijk niet van andere takken.
    Dat GM steigert vanwege de evt. connecties met Chrysler snap ik wel, maar ja: de kaart ziet er inmiddels anders uit, vnl. door vrij kortzichtig en dom USA-beleid. Dus: op Europese wijze de zaak aanpakken lijkt mij zo slecht nog niet, ook niet voor de amerikaanse markt. Alleen speelt nu dus het gevecht wie de kennis van OPEL daar kan inzetten, GM of CHRYSLER.