Nettowinst Leaseplan groeit in H1 naar 300 miljoen

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Carnext is inmiddels up and running in 15 landen. (Foto: Leaseplan)

Leaseplan heeft de cijfers van het tweede kwartaal bekend gemaakt, en daarmee ook die van het eerste half jaar. De nettowinst komt na zes maanden uit op 299 miljoen euro. Het tweede kwartaal is goed voor 161 miljoen euro nettowinst (10,2%). Vorig jaar steeg de nettowinst over het eerste halfjaar met 18,2 procent naar 292 miljoen euro.

De vloot bestaat nu wereldwijd uit 1,8 miljoen voertuigen, dat is een groei van 6,7 procent. In Nederland is Leaseplan de grootste leasemaatschappij. Lees er meer over in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Lees ook het interview met Leaseplan Nederland-directeur Erik Henstra over de koers van de leasemaatschappij

Tex Gunning, ceo van Leaseplan, over de halfjaarcijfers: “We hebben meer auto’s dan ooit tevoren op de weg, het nettoresultaat is gestegen en ons rendement op het eigen vermogen is verbeterd.” In het tweede kwartaal is Leaseplan vooral gegroeid in het corporate en mkb-segment. “We hebben een operationele lease-overeenkomst aangekondigd met Fiat Chrysler Automobiles (FCA), om in verschillende Europese landen de voorkeurspartner te worden van het dealernetwerk van de merken. Daarnaast heeft Carnext in de afgelopen twaalf maanden 375 miljoen euro aan inkomsten opgeleverd. Carnext.com is nu in vijftien landen operationeel.”Lees ook de analyse ‘Wat retailers van Carnext kunnen leren’

Beursgang

Het halfjaarrapport wordt afgesloten met de boodschap dat Leaseplan de mogelijkheid tot een beursgang blijft verkennen. Eerder werd de beursgang uitgesteld, omdat beleggers nog niet de gewenste opbrengst wilden betalen. Gunning liet eerder weten Leaseplan meer waard te vinden dan ALD, dat vorig jaar naar de beurs ging. Zowel het beursklimaat als de dieselcrisis, zitten de leasemaatschappij dwars. Lees ook het artikel ‘Verwachte restwaardedaling diesels belemmert beursgang Leaseplan’

 

ALD: +10,1 procent

ALD Automotive heeft in de eerst helft van 2018 de vloot zien met 10,1 procent zien groeien tot 1,59 miljoen euro. In Nederland groeide de vloot met 14 procent, dankzij de groei in private lease en de samenwerking met Mazda Nederland. In heel Europa groeide de private leasevloot naar 95 duizend, eind 2019 moet dan 150 duizend zijn. ALD geeft geen nettowinstcijfers, maar stelt dat de totale brutomarge met 7,3 procent steeg naar 611 miljoen euro.

Nettowinst Leaseplan groeit in H1 naar 300 miljoen | Automotive Online

Nettowinst Leaseplan groeit in H1 naar 300 miljoen

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Carnext is inmiddels up and running in 15 landen. (Foto: Leaseplan)

Leaseplan heeft de cijfers van het tweede kwartaal bekend gemaakt, en daarmee ook die van het eerste half jaar. De nettowinst komt na zes maanden uit op 299 miljoen euro. Het tweede kwartaal is goed voor 161 miljoen euro nettowinst (10,2%). Vorig jaar steeg de nettowinst over het eerste halfjaar met 18,2 procent naar 292 miljoen euro.

De vloot bestaat nu wereldwijd uit 1,8 miljoen voertuigen, dat is een groei van 6,7 procent. In Nederland is Leaseplan de grootste leasemaatschappij. Lees er meer over in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Lees ook het interview met Leaseplan Nederland-directeur Erik Henstra over de koers van de leasemaatschappij

Tex Gunning, ceo van Leaseplan, over de halfjaarcijfers: “We hebben meer auto’s dan ooit tevoren op de weg, het nettoresultaat is gestegen en ons rendement op het eigen vermogen is verbeterd.” In het tweede kwartaal is Leaseplan vooral gegroeid in het corporate en mkb-segment. “We hebben een operationele lease-overeenkomst aangekondigd met Fiat Chrysler Automobiles (FCA), om in verschillende Europese landen de voorkeurspartner te worden van het dealernetwerk van de merken. Daarnaast heeft Carnext in de afgelopen twaalf maanden 375 miljoen euro aan inkomsten opgeleverd. Carnext.com is nu in vijftien landen operationeel.”Lees ook de analyse ‘Wat retailers van Carnext kunnen leren’

Beursgang

Het halfjaarrapport wordt afgesloten met de boodschap dat Leaseplan de mogelijkheid tot een beursgang blijft verkennen. Eerder werd de beursgang uitgesteld, omdat beleggers nog niet de gewenste opbrengst wilden betalen. Gunning liet eerder weten Leaseplan meer waard te vinden dan ALD, dat vorig jaar naar de beurs ging. Zowel het beursklimaat als de dieselcrisis, zitten de leasemaatschappij dwars. Lees ook het artikel ‘Verwachte restwaardedaling diesels belemmert beursgang Leaseplan’

 

ALD: +10,1 procent

ALD Automotive heeft in de eerst helft van 2018 de vloot zien met 10,1 procent zien groeien tot 1,59 miljoen euro. In Nederland groeide de vloot met 14 procent, dankzij de groei in private lease en de samenwerking met Mazda Nederland. In heel Europa groeide de private leasevloot naar 95 duizend, eind 2019 moet dan 150 duizend zijn. ALD geeft geen nettowinstcijfers, maar stelt dat de totale brutomarge met 7,3 procent steeg naar 611 miljoen euro.