Somber perspectief voor leasediesels

Achtergrond | ‘Verwachte restwaardedaling diesels belemmert beursgang Leaseplan’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
> Leasemaatschappijen zitten in hun maag met duizenden diesels die fors in waarde dalen.

Voor Leaseplan komt de dieselcrisis op een heel vervelend moment. Het bedrijf stelde eerder dit jaar de beursgang uit, omdat beleggers nog niet de gewenste opbrengst wilden betalen. Dat komt mede door het negatieve dieselsentiment. De Leaseplan-vloot omvat circa 100 duizend Euro5-diesels. Arval-cco Bart Beckers vertelde op het Nationaal Automotive Congres dat een restwaardedaling van 1.200 tot 1.300 euro voor Euro5-diesels dreigt. Dat kan een forse schade voor Leaseplan betekenen (een simpel rekensommetje leert dat bij deze variabelen de schade 120 tot 130 miljoen euro kan zijn).

En dan is nog de vraag of de restwaarde van Euro6-diesels niet ook een tik heeft gekregen, daarvan heeft Leaseplan er meer dan een half miljoen. “Beleggers houden niet van onzekerheid”, zegt Corné van Zeijl, analist bij vermogensbeheerder Actiam. “Bij Leaseplan is het potentiële risico groot, zeker ten opzichte van de winst van het bedrijf. Daarnaast betekent de onzekerheid rond diesels ook dat het duurder wordt om geld aan te trekken.” Andere leasemaatschappijen zijn evenmin verbaasd over het uitstel van de beursgang. Meerdere topmannen laten weten dat de onzekerheid rond diesels een beursgang belemmert.

Overigens denken branchekenners dat diesels niet de enige reden zijn dat de beursgang is uitgesteld, Leaseplan-ceo Tex Gunning vindt dat zijn bedrijf meer waard is dan ALD, dat vorig jaar naar de beurs ging. Bij ALD is de verhouding koers/winst 10,6. Gunning mikt voor Leaseplan op een getal rond de 12, omdat het bedrijf een hogere winst nastreeft en meer dividend uitkeert dan ALD. Dat het Leaseplan niet lukt om dit over de bühne te krijgen, verbaast niemand. Ook Van Zeijl snapt de terughoudendheid bij beleggers. “Feit is dat je Leaseplan prima kunt missen in je portefeuille. Daarbij is het beursklimaat dit jaar slecht; de optelsom van factoren maakt het streven naar 12 tot 13 keer de winst erg lastig.” Leaseplan wil niet reageren. 

Vijftien procent

Ook andere leasemaatschappijen gaan snel de pijn voelen. In Nederland hebben leasebedrijven, volgens het RDC samen een vloot van ruim 73 duizend dieselauto’s die op de nominatie staan om geweerd te worden uit in Nederland in te voeren milieuzones. Het gaat om diesels die voldoen aan de Euro 5-uitstootnorm en de voorgangers Euro 4, Euro 3 en Euro 2. In het afgelopen jaar daalde de restwaarde van deze auto’s volgens restwaardespecialist DAT al van 56 procent van de nieuwprijs naar 52,6 procent. Dit jaar voorspellen restwaardespecialisten opnieuw een waardedaling van 15 procent. Bij een gemiddelde catalogusprijs van een nieuwe leaseauto van net geen 28 duizend euro betekent dat in het ergste geval een verlies van ruim tweeduizend euro per auto, opgeteld goed voor een waardevermindering van ruim 162 miljoen euro voor de leasemaatschappijen. Verwacht wordt dat zeker in Duitsland oudere diesels massaal tegen lage prijzen op de occasionmarkt in binnen en buitenland gedumpt worden. Met grote gevolgen voor de restwaarde. Duitse media melden dat dealers al geen diesels meer willen inruilen.

Minder vraag

Vorig jaar daalde het dieselaandeel in de nieuwverkoop en occasionportal Autotrack concludeert op basis van eigen research dat het aantal zoekopdrachten naar dieselauto’s onder particulieren achterblijft bij de groei van het aantal zoekopdrachten naar benzineauto’s (een daling van 12,5 procent diesel tegenover een groei van 1,9 procent voor benzineauto’s). Dat de restwaarde van diesels in het algemeen en Euro5-diesels in het bijzonder zal dalen, is zeker, denkt Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex. Maar hij verwacht niet dat Nederland Duitsland achterna gaat. De restwaarde van populaire c-segmenters in het 14 procent bijtellingsegment, zoals de Peugeot 308 en de Volvo V40, staat volgens Klaren inderdaad onder druk. “Deze auto’s komen nu massaal op de markt, dus dat heeft sowieso invloed vanwege de verhouding tussen vraag en aanbod. Een deel wordt geëxporteerd, maar particulieren ruiken ook hun kans om voor een aantrekkelijke prijs een zeer complete auto te kopen. Daardoor wordt de prijsbodem ook weer snel bereikt.” Klaren neemt als voorbeeld een Peugeot 308 SW diesel. De restwaarde van deze auto valt weliswaar lager uit dan bij de inzet in 2014 werd voorspeld door Autotelex, maar het verschil met de huidige verkoopwaarde is 160 euro. 

Leasemaatschappijen merken inderdaad dat de prijzen van diesels onder druk staan en vrezen voor de voorspelde dalingen, maar zien aan de andere kant dat het tot nu toe allemaal wel meevalt. “We moeten ons als branche niet te veel laten meeslepen in het negatieve sentiment rondom diesels in de media en de politiek”, vindt Henk Vonhoff, hoofd remarketing bij Terberg Leasing. “We hebben er last van en we merken dat het geld kost, maar niet in de mate die geschetst wordt. Ik verwacht dat mensen hun mening over de diesel nog zullen bijstellen.” Van de andere kant zijn er inmiddels ook leasemaatschappijen die melden dat er door de handel niet meer geboden wordt op diesels. Autobinck-cfo Michel Cornelissen vertelde deze week dat dochterbedrijf Business Lease inmiddels begonnen is met versneld afschrijven. “In Nederland is het effect nog even afwachten, maar bijvoorbeeld in Midden-Europa zien we de druk op de markt snel toenemen. Daar zakken de prijzen van diesels snel.” 

Lees de uitgebreide versie van dit artikel en bijbehorende rekenvoorbeelden in de Kennisbank op Automotive-management.nl

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Achtergrond | ‘Verwachte restwaardedaling diesels belemmert beursgang Leaseplan’ | Automotive Online
Somber perspectief voor leasediesels

Achtergrond | ‘Verwachte restwaardedaling diesels belemmert beursgang Leaseplan’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
> Leasemaatschappijen zitten in hun maag met duizenden diesels die fors in waarde dalen.

Voor Leaseplan komt de dieselcrisis op een heel vervelend moment. Het bedrijf stelde eerder dit jaar de beursgang uit, omdat beleggers nog niet de gewenste opbrengst wilden betalen. Dat komt mede door het negatieve dieselsentiment. De Leaseplan-vloot omvat circa 100 duizend Euro5-diesels. Arval-cco Bart Beckers vertelde op het Nationaal Automotive Congres dat een restwaardedaling van 1.200 tot 1.300 euro voor Euro5-diesels dreigt. Dat kan een forse schade voor Leaseplan betekenen (een simpel rekensommetje leert dat bij deze variabelen de schade 120 tot 130 miljoen euro kan zijn).

En dan is nog de vraag of de restwaarde van Euro6-diesels niet ook een tik heeft gekregen, daarvan heeft Leaseplan er meer dan een half miljoen. “Beleggers houden niet van onzekerheid”, zegt Corné van Zeijl, analist bij vermogensbeheerder Actiam. “Bij Leaseplan is het potentiële risico groot, zeker ten opzichte van de winst van het bedrijf. Daarnaast betekent de onzekerheid rond diesels ook dat het duurder wordt om geld aan te trekken.” Andere leasemaatschappijen zijn evenmin verbaasd over het uitstel van de beursgang. Meerdere topmannen laten weten dat de onzekerheid rond diesels een beursgang belemmert.

Overigens denken branchekenners dat diesels niet de enige reden zijn dat de beursgang is uitgesteld, Leaseplan-ceo Tex Gunning vindt dat zijn bedrijf meer waard is dan ALD, dat vorig jaar naar de beurs ging. Bij ALD is de verhouding koers/winst 10,6. Gunning mikt voor Leaseplan op een getal rond de 12, omdat het bedrijf een hogere winst nastreeft en meer dividend uitkeert dan ALD. Dat het Leaseplan niet lukt om dit over de bühne te krijgen, verbaast niemand. Ook Van Zeijl snapt de terughoudendheid bij beleggers. “Feit is dat je Leaseplan prima kunt missen in je portefeuille. Daarbij is het beursklimaat dit jaar slecht; de optelsom van factoren maakt het streven naar 12 tot 13 keer de winst erg lastig.” Leaseplan wil niet reageren. 

Vijftien procent

Ook andere leasemaatschappijen gaan snel de pijn voelen. In Nederland hebben leasebedrijven, volgens het RDC samen een vloot van ruim 73 duizend dieselauto’s die op de nominatie staan om geweerd te worden uit in Nederland in te voeren milieuzones. Het gaat om diesels die voldoen aan de Euro 5-uitstootnorm en de voorgangers Euro 4, Euro 3 en Euro 2. In het afgelopen jaar daalde de restwaarde van deze auto’s volgens restwaardespecialist DAT al van 56 procent van de nieuwprijs naar 52,6 procent. Dit jaar voorspellen restwaardespecialisten opnieuw een waardedaling van 15 procent. Bij een gemiddelde catalogusprijs van een nieuwe leaseauto van net geen 28 duizend euro betekent dat in het ergste geval een verlies van ruim tweeduizend euro per auto, opgeteld goed voor een waardevermindering van ruim 162 miljoen euro voor de leasemaatschappijen. Verwacht wordt dat zeker in Duitsland oudere diesels massaal tegen lage prijzen op de occasionmarkt in binnen en buitenland gedumpt worden. Met grote gevolgen voor de restwaarde. Duitse media melden dat dealers al geen diesels meer willen inruilen.

Minder vraag

Vorig jaar daalde het dieselaandeel in de nieuwverkoop en occasionportal Autotrack concludeert op basis van eigen research dat het aantal zoekopdrachten naar dieselauto’s onder particulieren achterblijft bij de groei van het aantal zoekopdrachten naar benzineauto’s (een daling van 12,5 procent diesel tegenover een groei van 1,9 procent voor benzineauto’s). Dat de restwaarde van diesels in het algemeen en Euro5-diesels in het bijzonder zal dalen, is zeker, denkt Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex. Maar hij verwacht niet dat Nederland Duitsland achterna gaat. De restwaarde van populaire c-segmenters in het 14 procent bijtellingsegment, zoals de Peugeot 308 en de Volvo V40, staat volgens Klaren inderdaad onder druk. “Deze auto’s komen nu massaal op de markt, dus dat heeft sowieso invloed vanwege de verhouding tussen vraag en aanbod. Een deel wordt geëxporteerd, maar particulieren ruiken ook hun kans om voor een aantrekkelijke prijs een zeer complete auto te kopen. Daardoor wordt de prijsbodem ook weer snel bereikt.” Klaren neemt als voorbeeld een Peugeot 308 SW diesel. De restwaarde van deze auto valt weliswaar lager uit dan bij de inzet in 2014 werd voorspeld door Autotelex, maar het verschil met de huidige verkoopwaarde is 160 euro. 

Leasemaatschappijen merken inderdaad dat de prijzen van diesels onder druk staan en vrezen voor de voorspelde dalingen, maar zien aan de andere kant dat het tot nu toe allemaal wel meevalt. “We moeten ons als branche niet te veel laten meeslepen in het negatieve sentiment rondom diesels in de media en de politiek”, vindt Henk Vonhoff, hoofd remarketing bij Terberg Leasing. “We hebben er last van en we merken dat het geld kost, maar niet in de mate die geschetst wordt. Ik verwacht dat mensen hun mening over de diesel nog zullen bijstellen.” Van de andere kant zijn er inmiddels ook leasemaatschappijen die melden dat er door de handel niet meer geboden wordt op diesels. Autobinck-cfo Michel Cornelissen vertelde deze week dat dochterbedrijf Business Lease inmiddels begonnen is met versneld afschrijven. “In Nederland is het effect nog even afwachten, maar bijvoorbeeld in Midden-Europa zien we de druk op de markt snel toenemen. Daar zakken de prijzen van diesels snel.” 

Lees de uitgebreide versie van dit artikel en bijbehorende rekenvoorbeelden in de Kennisbank op Automotive-management.nl

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.