‘Restwaardecrash EV’s in Engeland’

Restwaarde • In Engeland verloor de Seat Mii Electric in minder dan een jaar meer dan de helft van zijn waarde.
Redactie Redactie
• Laatste update:
De Audi E-tron. (foto: Audi)

In Engeland hebben sommige elektrische auto’s in elf maanden de helft van hun waarde verloren. De crash in het Verenigd Koninkrijk werd aan het licht gebracht door CarDealer Magazine, dat bij een restwaardebepaler (CAP hpi) de restwaardeontwikkeling van EV’s in de afgelopen elf maanden heeft opgevraagd.

Uit deze informatie blijkt onder meer dat in Engeland de Seat Mii Electric percentueel gezien de meeste waarde is kwijtgeraakt. Sinds oktober 2022 verloor het model  50,3 procent van zijn waarde. De Renault Zoe 44,2 procent is gedaald en dat de Nissan Leaf 42,7 procent van zijn waarde kwijt is. In absolute bedragen is de Audi E-tron GT met gemiddeld 27.629 euro de elektrische auto die de meeste waarde is kwijtgeraakt, gevolgd door de Mercedes Benz EQC (ruim 20.275 euro) en de Audi e-tron Sportback (bijna 19.000 euro).

Piek achter de rug

De crash begon in oktober 2022 als gevolg van de toenemende inflatie, de stijgende energieprijzen en negatieve EV-aandacht in de Britse media, bijvoorbeeld door de lange wachtrijen bij oplaadpunten. In januari van dit jaar werd de restwaardedaling versneld door Tesla, dat een prijzenoorlog ontketende.

CarDealer Magazine wijst er in zijn berichtgeving wel op dat de piek van de restwaardedaling in het Verenigd Koninkrijk achter de rug lijkt. ‘Er is zeker opnieuw interesse van consumenten en dealers kopen weer elektrische auto’s, maar ze zijn selectief in en ze hebben er niet veel in voorraad’, citeert CarDealer Magazine Derren Martin, directeur waarderingen bij Cap Hpi.

Nederland

De Nederlandse restwaardebepaler Autotelex laat in een reactie aan AM weten dat Engeland, in vergelijking met Nederland, een ‘rechtsgestuurde, geisoleerde markt is, met andere wetgeving en vrij slechte laadinfrastructuur.’

“In Nederland zien we overigens ook een aanhoudende dalende trend voor wat betreft EV’s. Dit kent vier hoofdoorzaken: weinig vraag, een toenemend aanbod vanuit de lease en dalende nieuwprijzen. Daarbij komt nog onduidelijke overheidsbeleid, dit creëert veel onzekerheid en hierdoor is het onmogelijk om een goede afweging tussen EV’s en auto’s met brandstofmotor door de consument, die hierdoor deze zal terugvallen op bekend: en dus op een auto met brandstofmotor”, aldus Autotelex, dat in augustus nog een marktupdate over de Nederlandse restwaarden naar buiten bracht. 

BYD mengt zich ook in prijzenoorlog: Atto 3 duizenden euro’s goedkoper

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Restwaardecrash EV’s in Engeland’ | Automotive Online

‘Restwaardecrash EV’s in Engeland’

Restwaarde • In Engeland verloor de Seat Mii Electric in minder dan een jaar meer dan de helft van zijn waarde.
Redactie Redactie
• Laatste update:
De Audi E-tron. (foto: Audi)

In Engeland hebben sommige elektrische auto’s in elf maanden de helft van hun waarde verloren. De crash in het Verenigd Koninkrijk werd aan het licht gebracht door CarDealer Magazine, dat bij een restwaardebepaler (CAP hpi) de restwaardeontwikkeling van EV’s in de afgelopen elf maanden heeft opgevraagd.

Uit deze informatie blijkt onder meer dat in Engeland de Seat Mii Electric percentueel gezien de meeste waarde is kwijtgeraakt. Sinds oktober 2022 verloor het model  50,3 procent van zijn waarde. De Renault Zoe 44,2 procent is gedaald en dat de Nissan Leaf 42,7 procent van zijn waarde kwijt is. In absolute bedragen is de Audi E-tron GT met gemiddeld 27.629 euro de elektrische auto die de meeste waarde is kwijtgeraakt, gevolgd door de Mercedes Benz EQC (ruim 20.275 euro) en de Audi e-tron Sportback (bijna 19.000 euro).

Piek achter de rug

De crash begon in oktober 2022 als gevolg van de toenemende inflatie, de stijgende energieprijzen en negatieve EV-aandacht in de Britse media, bijvoorbeeld door de lange wachtrijen bij oplaadpunten. In januari van dit jaar werd de restwaardedaling versneld door Tesla, dat een prijzenoorlog ontketende.

CarDealer Magazine wijst er in zijn berichtgeving wel op dat de piek van de restwaardedaling in het Verenigd Koninkrijk achter de rug lijkt. ‘Er is zeker opnieuw interesse van consumenten en dealers kopen weer elektrische auto’s, maar ze zijn selectief in en ze hebben er niet veel in voorraad’, citeert CarDealer Magazine Derren Martin, directeur waarderingen bij Cap Hpi.

Nederland

De Nederlandse restwaardebepaler Autotelex laat in een reactie aan AM weten dat Engeland, in vergelijking met Nederland, een ‘rechtsgestuurde, geisoleerde markt is, met andere wetgeving en vrij slechte laadinfrastructuur.’

“In Nederland zien we overigens ook een aanhoudende dalende trend voor wat betreft EV’s. Dit kent vier hoofdoorzaken: weinig vraag, een toenemend aanbod vanuit de lease en dalende nieuwprijzen. Daarbij komt nog onduidelijke overheidsbeleid, dit creëert veel onzekerheid en hierdoor is het onmogelijk om een goede afweging tussen EV’s en auto’s met brandstofmotor door de consument, die hierdoor deze zal terugvallen op bekend: en dus op een auto met brandstofmotor”, aldus Autotelex, dat in augustus nog een marktupdate over de Nederlandse restwaarden naar buiten bracht. 

BYD mengt zich ook in prijzenoorlog: Atto 3 duizenden euro’s goedkoper

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.