Negatief sentiment rond diesel kan leasemaatschappijen tientallen miljoen euro's gaan kosten

Achtergrond | Vrees voor forse daling restwaarde lease-diesels

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Leasemaatschappijen bezitten 73 duizend diesels die minder geld waard dreigen te worden. (Foto: Shutterstock)

Leasemaatschappijen in Nederland hebben volgens cijfers van RDC samen een vloot van ruim 73 duizend dieselauto’s die op de nominatie staan om geweerd te worden uit milieuzones. Het gaat om diesels die voldoen aan de Euro 5-uitstootnorm en zijn voorgangers Euro 4, Euro 3 en Euro 2. In het afgelopen jaar daalde de restwaarde van deze auto’s volgens restwaardespecialist DAT al van 56 procent van de nieuwprijs naar 52,6 procent. En voor dit jaar voorspellen restwaardespecialisten opnieuw een waardedaling van 15 procent. Bij een gemiddelde catalogusprijs van een nieuwe leaseauto van iets onder de 28 duizend euro betekent dat in het ergste geval een verlies van ruim tweeduizend euro per auto, opgeteld goed voor een waardevermindering van ruim 162 miljoen euro voor de leasemaatschappijen. Verwacht wordt dat zeker in Duitsland, oudere diesels massaal tegen lage prijzen op de occasionmarkt in binnen en buitenland gedumpt worden. Met alle gevolgen voor de restwaarde van dien. Vandaag melden Duitse media dat dealers al geen diesels meer willen inruilen.

Minder vraag

Bij consumenten neemt de vraag naar diesels af. Vorig jaar daalde het dieselaandeel in de nieuwverkoop en occasionportal Autotrack concludeert op basis van eigen research dat het aantal zoekopdrachten naar dieselauto’s achterblijft bij de groei van het aantal zoekopdrachten naar benzineauto’s, die bedraagt ruim 40 procent. De zoekopdrachten naar dieselauto’s steeg met 23,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Relatief gezien betekent dat een daling van 12,5 procent (diesel) tegenover een groei van 1,9 procent voor benzineauto’s. “Mede door de aangescherpte richtlijnen voor het gebruik van dieselauto’s staat de vraag naar dieselauto’s onder druk”, stelt Sander van Veen marketingmanager Autotrack. 

Ik verwacht dat mensen hun mening over de diesel nog zullen bijstellen.

Henk Vonhoff, Terberg Leasing

Dat de restwaarde van diesels in het algemeen en Euro5-diesels in het bijzonder zal dalen, is volgens Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex, zeker. Maar Klaren verwacht niet dat het in Nederland in die mate zal zijn als in Duitsland voorspeld wordt. “Tot nu toe is er maar één stad in Duitsland met een dieselverbod en het is nog maar de vraag of er veel zullen volgen. In Nederland komt er een in Arnhem, maar ik denk dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken over de restwaarde van diesels die nu geleast worden. De particulier is nog steeds geïnteresseerd in een gebruikte diesel en er zijn altijd markten te vinden waar deze auto’s hun geld wel opbrengen.”

V40 voor een prikkie

De restwaarde van populaire c-segmenters in het 14 procent bijtellingsegment zoals de Peugeot 308 en de Volvo V40 staat volgens Klaren inderdaad onder druk, maar niet in de mate waar in Duitsland over gesproken wordt. “Deze auto’s komen vanaf nu massaal op de markt, dus dat heeft sowieso invloed. Vanwege de verhouding tussen vraag en aanbod. Maar leasemaatschappijen zijn ook niet van gisteren en hebben er in de tijd dat ze deze auto’s inzetten al rekening mee gehouden dat ze er straks niet de wereld voor krijgen. Een deel wordt geëxporteerd, maar particulieren ruiken ook hun kans om voor een aantrekkelijke prijs een zeer complete auto te kopen. 7.000 euro voor een goed uitgeruste Volvo V40 van een paar jaar oud is niet verkeerd natuurlijk. Door die belangstelling wordt de prijsbodem ook weer snel bereikt. Bekijk hier de aflevering van het Restwaardejournaal waarin diesels centraal staan. Dat zagen we ook bij de Renault Mégane Estate met een 1.5 Dci-motor.”

Slechts 160 euro verschil

Klaren neemt als voorbeeld een Peugeot 308 SW diesel (zie kader rekenvoorbeeld). De restwaarde van deze auto valt inderdaad lager uit dan bij de inzet in 2014 werd voorspeld door Autotelex. Maar het verschil met de huidige verkoopwaarde volgens Autotelex bedraagt ‘slechts’ 160 euro en komt daarmee niet in de buurt van de duizenden euro’s waardedaling waar in Duitsland van gesproken wordt. Het verschil is bij een vergelijking met de gemiddelde huidige internetwaarde zelfs nog iets kleiner.

Rekenvoorbeeld

  • Peugeot 308 SW – 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
  • Nieuwprijs 26.350 euro.
  • Inzetdatum 1 april 2014 Retour 1 april 2018, Km-stand 175.000
  • Oorspronkelijke voorspelling verkoopwaarde Autotelex op 1 april 2014: 9.673 euro
  • Huidige verkoopwaarde volgens Autotelex: 9.511 euro
  • Gemiddelde huidige internetwaarde: 9.578 euro

De goedkoopste op internet aangeboden vergelijkbare Peugeot 308 kostte op 19 april 9.300 euro (8.950 euro + 350 euro klaarmaakkosten). Data: Autotelex

Leasemaatschappijen zelf merken inderdaad dat de prijzen van diesels onder druk staan en vrezen voor de voorspelde dalingen, maar zien aan de andere kant dat het tot nu toe allemaal wel meevalt. “Ik denk dat we ons als branche niet te veel moeten laten meeslepen in het negatieve sentiment rondom diesels in de media en de politiek”, vindt Henk Vonhof, hoofd remarketing bij Terberg Leasing. “We hebben er last van en we merken dat het geld kost, maar niet in de mate die geschetst wordt. Ik verwacht dat mensen hun mening over de diesel nog zullen bijstellen.”

Vonhof voelt zich in zijn mening gesterkt door recente occasiondata van Autorola/Indicata uit Duitsland. Daaruit blijkt dat kleinere dieselauto’s (a-segment) juist in waarde stijgen. Grote diesels zijn inderdaad een paar procentpunt gedaald en komen daardoor op het prijsniveau van vergelijkbare benzinemodellen (zie kader) “Vooralsnog kun je nog met iedere jonge diesel iedere stad in. De meeste particulieren die in de markt zijn voor een jonge gebruikte auto, houden bij de aanschaf van een auto waar ze drie tot vijf jaar in gaan rijden geen rekening met maatregelen die waarschijnlijk pas na die tijd van kracht worden.”

Schandpaal

Het stuit Vonhof vooral tegen de borst dat de dieselmotor door iedereen aan de schandpaal wordt genageld sinds het sjoemelschandaal bij Volkswagen, zonder dat er echt wordt gekeken naar de verschillen tussen de uitstoot van schadelijke stoffen door een benzinemotor en een diesel. “Zonder diesel gaan autofabrikanten de co2-eisen nooit halen. Zo lang we allemaal blijven roepen dat diesels niet deugen en niets meer waard zijn, zijn dieselauto’s straks ook niets meer waard. Dat mag, maar laten we de diesel dan wel afschrijven op basis van feiten en niet op geruchten.” Gisteren maakte Bosch bekend een doorbraak in dieseltechnologie te hebben gerealiseerd.

Frank Tanke, directeur van Autorola, sluit niet uit dat de waarde van een diesel over drie tot vijf jaar meer dan duizend euro lager uitvalt dan de oorspronkelijke voorspelling, maar benadrukt dat het gaat om aannames. “Bij de inzet van de eerste Opel Ampera’s en Tesla’s als leaseauto hadden leasemaatschappijen geen idee van welke restwaarde ze uit moesten gaan en werden ze volledig afgeschreven op 0 euro. Nu deze auto’s op de markt komen, blijken ze toch goed te verkopen te zijn. En voor diesels geldt: als niemand er meer in wil rijden, is een benzineauto veelal het alternatief. Hierdoor stijgen de prijzen van benzineauto’s waardoor een diesel op een gegeven moment toch weer interessant wordt.” 

Prijsontwikkeling 2018

Index 100 = mei 2017

A-segment 
Diesel: januari 90, februari 103, maart 108
Benzine: januari 101, februari 104, 102

B-segment
Diesel: januari 99, februari 101, maart 100
Benzine: januari 103, februari 106, maart 103

C-segment
Diesel: januari 98, februari 101, maart 99
Benzine: januari 104, februari 107, maart 105

D-segment
Diesel: januari 93, februari 95, maart 93
Benzine: januari 101, februari 105, maart 103

E-segment
Diesel: januari 94, februari 96, maart 95
Benzine: januari 101, februari 103, maart 103

Data: Autorola/Indicata 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Achtergrond | Vrees voor forse daling restwaarde lease-diesels | Automotive Online
Negatief sentiment rond diesel kan leasemaatschappijen tientallen miljoen euro's gaan kosten

Achtergrond | Vrees voor forse daling restwaarde lease-diesels

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Leasemaatschappijen bezitten 73 duizend diesels die minder geld waard dreigen te worden. (Foto: Shutterstock)

Leasemaatschappijen in Nederland hebben volgens cijfers van RDC samen een vloot van ruim 73 duizend dieselauto’s die op de nominatie staan om geweerd te worden uit milieuzones. Het gaat om diesels die voldoen aan de Euro 5-uitstootnorm en zijn voorgangers Euro 4, Euro 3 en Euro 2. In het afgelopen jaar daalde de restwaarde van deze auto’s volgens restwaardespecialist DAT al van 56 procent van de nieuwprijs naar 52,6 procent. En voor dit jaar voorspellen restwaardespecialisten opnieuw een waardedaling van 15 procent. Bij een gemiddelde catalogusprijs van een nieuwe leaseauto van iets onder de 28 duizend euro betekent dat in het ergste geval een verlies van ruim tweeduizend euro per auto, opgeteld goed voor een waardevermindering van ruim 162 miljoen euro voor de leasemaatschappijen. Verwacht wordt dat zeker in Duitsland, oudere diesels massaal tegen lage prijzen op de occasionmarkt in binnen en buitenland gedumpt worden. Met alle gevolgen voor de restwaarde van dien. Vandaag melden Duitse media dat dealers al geen diesels meer willen inruilen.

Minder vraag

Bij consumenten neemt de vraag naar diesels af. Vorig jaar daalde het dieselaandeel in de nieuwverkoop en occasionportal Autotrack concludeert op basis van eigen research dat het aantal zoekopdrachten naar dieselauto’s achterblijft bij de groei van het aantal zoekopdrachten naar benzineauto’s, die bedraagt ruim 40 procent. De zoekopdrachten naar dieselauto’s steeg met 23,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Relatief gezien betekent dat een daling van 12,5 procent (diesel) tegenover een groei van 1,9 procent voor benzineauto’s. “Mede door de aangescherpte richtlijnen voor het gebruik van dieselauto’s staat de vraag naar dieselauto’s onder druk”, stelt Sander van Veen marketingmanager Autotrack. 

Ik verwacht dat mensen hun mening over de diesel nog zullen bijstellen.

Henk Vonhoff, Terberg Leasing

Dat de restwaarde van diesels in het algemeen en Euro5-diesels in het bijzonder zal dalen, is volgens Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex, zeker. Maar Klaren verwacht niet dat het in Nederland in die mate zal zijn als in Duitsland voorspeld wordt. “Tot nu toe is er maar één stad in Duitsland met een dieselverbod en het is nog maar de vraag of er veel zullen volgen. In Nederland komt er een in Arnhem, maar ik denk dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken over de restwaarde van diesels die nu geleast worden. De particulier is nog steeds geïnteresseerd in een gebruikte diesel en er zijn altijd markten te vinden waar deze auto’s hun geld wel opbrengen.”

V40 voor een prikkie

De restwaarde van populaire c-segmenters in het 14 procent bijtellingsegment zoals de Peugeot 308 en de Volvo V40 staat volgens Klaren inderdaad onder druk, maar niet in de mate waar in Duitsland over gesproken wordt. “Deze auto’s komen vanaf nu massaal op de markt, dus dat heeft sowieso invloed. Vanwege de verhouding tussen vraag en aanbod. Maar leasemaatschappijen zijn ook niet van gisteren en hebben er in de tijd dat ze deze auto’s inzetten al rekening mee gehouden dat ze er straks niet de wereld voor krijgen. Een deel wordt geëxporteerd, maar particulieren ruiken ook hun kans om voor een aantrekkelijke prijs een zeer complete auto te kopen. 7.000 euro voor een goed uitgeruste Volvo V40 van een paar jaar oud is niet verkeerd natuurlijk. Door die belangstelling wordt de prijsbodem ook weer snel bereikt. Bekijk hier de aflevering van het Restwaardejournaal waarin diesels centraal staan. Dat zagen we ook bij de Renault Mégane Estate met een 1.5 Dci-motor.”

Slechts 160 euro verschil

Klaren neemt als voorbeeld een Peugeot 308 SW diesel (zie kader rekenvoorbeeld). De restwaarde van deze auto valt inderdaad lager uit dan bij de inzet in 2014 werd voorspeld door Autotelex. Maar het verschil met de huidige verkoopwaarde volgens Autotelex bedraagt ‘slechts’ 160 euro en komt daarmee niet in de buurt van de duizenden euro’s waardedaling waar in Duitsland van gesproken wordt. Het verschil is bij een vergelijking met de gemiddelde huidige internetwaarde zelfs nog iets kleiner.

Rekenvoorbeeld

  • Peugeot 308 SW – 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
  • Nieuwprijs 26.350 euro.
  • Inzetdatum 1 april 2014 Retour 1 april 2018, Km-stand 175.000
  • Oorspronkelijke voorspelling verkoopwaarde Autotelex op 1 april 2014: 9.673 euro
  • Huidige verkoopwaarde volgens Autotelex: 9.511 euro
  • Gemiddelde huidige internetwaarde: 9.578 euro

De goedkoopste op internet aangeboden vergelijkbare Peugeot 308 kostte op 19 april 9.300 euro (8.950 euro + 350 euro klaarmaakkosten). Data: Autotelex

Leasemaatschappijen zelf merken inderdaad dat de prijzen van diesels onder druk staan en vrezen voor de voorspelde dalingen, maar zien aan de andere kant dat het tot nu toe allemaal wel meevalt. “Ik denk dat we ons als branche niet te veel moeten laten meeslepen in het negatieve sentiment rondom diesels in de media en de politiek”, vindt Henk Vonhof, hoofd remarketing bij Terberg Leasing. “We hebben er last van en we merken dat het geld kost, maar niet in de mate die geschetst wordt. Ik verwacht dat mensen hun mening over de diesel nog zullen bijstellen.”

Vonhof voelt zich in zijn mening gesterkt door recente occasiondata van Autorola/Indicata uit Duitsland. Daaruit blijkt dat kleinere dieselauto’s (a-segment) juist in waarde stijgen. Grote diesels zijn inderdaad een paar procentpunt gedaald en komen daardoor op het prijsniveau van vergelijkbare benzinemodellen (zie kader) “Vooralsnog kun je nog met iedere jonge diesel iedere stad in. De meeste particulieren die in de markt zijn voor een jonge gebruikte auto, houden bij de aanschaf van een auto waar ze drie tot vijf jaar in gaan rijden geen rekening met maatregelen die waarschijnlijk pas na die tijd van kracht worden.”

Schandpaal

Het stuit Vonhof vooral tegen de borst dat de dieselmotor door iedereen aan de schandpaal wordt genageld sinds het sjoemelschandaal bij Volkswagen, zonder dat er echt wordt gekeken naar de verschillen tussen de uitstoot van schadelijke stoffen door een benzinemotor en een diesel. “Zonder diesel gaan autofabrikanten de co2-eisen nooit halen. Zo lang we allemaal blijven roepen dat diesels niet deugen en niets meer waard zijn, zijn dieselauto’s straks ook niets meer waard. Dat mag, maar laten we de diesel dan wel afschrijven op basis van feiten en niet op geruchten.” Gisteren maakte Bosch bekend een doorbraak in dieseltechnologie te hebben gerealiseerd.

Frank Tanke, directeur van Autorola, sluit niet uit dat de waarde van een diesel over drie tot vijf jaar meer dan duizend euro lager uitvalt dan de oorspronkelijke voorspelling, maar benadrukt dat het gaat om aannames. “Bij de inzet van de eerste Opel Ampera’s en Tesla’s als leaseauto hadden leasemaatschappijen geen idee van welke restwaarde ze uit moesten gaan en werden ze volledig afgeschreven op 0 euro. Nu deze auto’s op de markt komen, blijken ze toch goed te verkopen te zijn. En voor diesels geldt: als niemand er meer in wil rijden, is een benzineauto veelal het alternatief. Hierdoor stijgen de prijzen van benzineauto’s waardoor een diesel op een gegeven moment toch weer interessant wordt.” 

Prijsontwikkeling 2018

Index 100 = mei 2017

A-segment 
Diesel: januari 90, februari 103, maart 108
Benzine: januari 101, februari 104, 102

B-segment
Diesel: januari 99, februari 101, maart 100
Benzine: januari 103, februari 106, maart 103

C-segment
Diesel: januari 98, februari 101, maart 99
Benzine: januari 104, februari 107, maart 105

D-segment
Diesel: januari 93, februari 95, maart 93
Benzine: januari 101, februari 105, maart 103

E-segment
Diesel: januari 94, februari 96, maart 95
Benzine: januari 101, februari 103, maart 103

Data: Autorola/Indicata 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.