Florian Minderop en Mark Schreurs dga's van Mistergreen

Interview Mistergreen: Ons doel is wereld­wijde expansie

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Florian Minderop (l.): De terugkoopverklaring van Tesla gebruiken wij nooit.

Zo’n 95 procent van jullie vloot is nu een Tesla. Gaat dat de komende tijd veranderen nu steeds meer fabrikanten met een EV met hogere actieradius en lagere prijs komen?

Schreurs: “Heel snel zal dat nog niet gaan verwacht ik. Van veel van deze modellen is het aantal leveringen voor Nederland dit jaar nog erg beperkt.”

Hoe kennen jullie elkaar?

Minderop: “We kennen elkaar uit onze studententijd. We bleken dezelfde ideeën te hebben over de toekomst van elektrische auto’s en er zijn niet veel mensen die toen al deze visie deelden. Ons doel is zoveel mogelijk mensen in een elektrische auto te krijgen. Met die gedachte zijn we aan de slag gegaan met Mistergreen.”

 

‘We hebben dezelfde ideeën over de toekomst van elektrische auto’s.’

 

Is het een voordeel dat jullie beiden uit de banksector komen?

Schreurs: “Ons bedrijf is in ieder geval anders opgebouwd dan een traditioneel leasebedrijf. De meeste mensen die een bedrijf willen starten, kloppen eerst aan bij een bank. Wij hebben eerst contracten verzameld en zijn toen pas naar de bank gegaan. We willen niet bankafhankelijk zijn en de financiering zo goedkoop mogelijk houden. Zo zijn we gestart met crowdfunding en hebben ervoor gekozen om obligaties uit te geven.”

Jullie verwachten dat elektrisch rijden verder groeit naarmate het leasen goedkoper wordt. Hoe kun je daar zelf in bijdragen?

Minderop: “We adviseren om naar de total cost of ownership te kijken in plaats van alleen naar de aanschafwaarde, die nu nog vaak hoger is dan van een conventioneel aangedreven auto. De batterij kun je bijvoorbeeld zien als een voorschot op de brandstofkosten, die juist weer lager zijn. Hoewel de prijzen aan de laadpaal vaak nog erg ondoorzichtig zijn. Mede daarom zijn we ook in laadpalen gestapt: die bieden we alleen aan in de Randstad. Laden is gratis voor onze klanten.”

Schreurs: “Een leasecontract loopt vaak nog tussen de 40 en 60 maanden. Wij willen veel meer flexibiliteit in onze contracten aanbrengen. Het heet nu nog lease, maar straks is het een abonnement. We kruipen steeds dichter tegen Uber en Lyft aan en transformeren meer naar een it-bedrijf dan een leasebedrijf.”

Wat is het verdienmodel achter de laadstations?

Minderop: “Onze stations zijn whitelabelstations. We verhuren via onze businessunit Chargemedia de laadstations. Op dit moment zijn Travelcard, Vandebron en NLE onze klanten, maar we zijn ook in gesprek met buitenlandse energiemaatschappijen.”

Jullie waren, samen met Fastned, zes jaar geleden de eerste aanbieders van snellaadstations langs hoofdwegen. Inmiddels is Shell ook ingestapt en zijn jullie in een juridische strijd verwikkeld. Tot nu toe hebben jullie alleen nog maar verliezen moeten incasseren. Hoe gaan jullie daarmee om?

Schreurs: “We zijn erg teleurgesteld in het rechtssysteem in Nederland. Ook heerst er veel onbegrip. Zes jaar geleden kon je inschrijven bij de Staat in een officiële procedure voor concessies voor laadplekken langs de snelweg. Wij en Fastned hebben onze nek uitgestoken. We hebben in anderhalf jaar ruim 1,5 miljoen euro geïnvesteerd in de aanleg van snellaadstations. We hebben voor de markt uit geïnvesteerd. Geen enkele oliemaatschappij was toen geïnteresseerd in laadinfrastructuur. Nu mag Shell via de achterdeur gewoon snellaadpalen bij zijn stations plaatsen. Daar is al een shop aanwezig, terwijl wij geen voorzieningen mogen plaatsen bij onze stations. Dat vinden wij oneerlijke concurrentie. We zijn daarom in hoger beroep gegaan omdat we gelijk behandeld willen worden.”

P06 interview Florian Minderop nr2

Florian Minderop (42)

Woonplaats:  Amsterdam / Opleiding: bedrijfseconomie, UvA / Carrière: accountmanagement Fortis Bank (2002-2004), exportmanager Technical Lubricants (2004-2005), oprichting iGo (2005), oprichting Mistergreen (2007) / Privé: getrouwd, twee kinderen / Hobby’s: surfen, golfen, yoga, boksen, zwemmen, reizen en lezen in een hangmat.

Mark Schreurs (39)

Woonplaats: Laren / Opleiding: bedrijfseconomie, UvA / Carrière: bouwfonds Property Finance (2004-2007), oprichting Mistergreen Electric Lease (2007) / Privé: getrouwd, twee kinderen / Hobby’s: hockey, Tesla, SpaceX, mijn kinderen en reizen.

Een concessie betekent toch dat je ‘een vergunning van de overheid krijgt die anderen uitsluit’?

Schreurs: “Dat klopt, maar Rijkswaterstaat zegt nu ineens dat het om een vergunning gaat in plaats van een concessie. Dat is pertinent onjuist. De rechter doet daar binnenkort een uitspraak over. Er staat ook een interview met Rijkswaterstaat uit 2012 op Youtube, waarin een concessie van vijftien jaar wordt beloofd. Dat is natuurlijk essentieel om dergelijke investeringen terug te verdienen. Een snellaadstation kost 2 ton. We hebben ook officieel bij de notaris geloot voor de concessies. Benzinepomphouders en oliemaatschappijen wilden zich toen niet inschrijven. In 2013, lang na de loting, is door een ambtenaar van de Staat aan Michiel Langezaal (ceo van Fastned, red) terloops een e-mailtje gestuurd met daarin de boodschap dat het toch om een vergunning gaat in plaats van een concessie. Die e-mail hebben wij nooit ontvangen. Dat mailtje wordt nu opgevoerd als bewijs dat we hadden kunnen weten dat het om een vergunning in plaats van een concessie ging. De Staatscourant heeft ook de aankondiging van de concessie drie keer veranderd. Het verhaal klopt niet en dat gaan we bewijzen. Door in de laadpaalbranche te stappen, smoort Shell innovatie in de kiem. De groei van New Motion zal onder de vleugels van Shell worden geremd. Een oliemaatschappij wil in eerste instantie olie verkopen, wij willen meer EV’s op de weg.”

Klopt het dat er vanuit Tesla is gereageerd op jullie bestelling van duizend Tesla’s Model 3?

Schreurs: “Dat klopt. Een voorbeeld van het voordeel dat wij hebben ten opzichte van traditionele leasemaatschappijen. Wij leggen ons immers volledig toe op EV’s. Toen het mogelijk werd om met een aanbetaling van duizend euro een Tesla Model 3 te reserveren, hebben wij samen met NLE geprobeerd er in één keer duizend te bestellen. Tesla was na deze pre-order bang voor beursspeculatie. Het hoofdkantoor van Tesla belde dat de deal niet door kon gaan. Uiteindelijk hebben we er 600 besteld en kunnen we altijd bijkopen als een klant zich meldt.”

‘Door in de laadpaalbranche te stappen, smoort Shell innovatie in de kiem.’

Overwegen jullie uitbreiding naar het buitenland?

Minderop: “Zeker, dit jaar nog. We weten niet waar, alleen dat het een Engelstalig land zal zijn. Dat kan dus Engeland zijn, maar ook de Verenigde Staten. We willen in één keer een grote markt pakken.”

Wanneer gaat dit gebeuren?

Minderop: “We zijn bezig met een upgrade van ons platform: Mistergreendirect. Daarmee kan iemand via zijn smartphone binnen drie minuten een Tesla bestellen. Ook werken we aan een occasionshop waar binnen drie minuten een Tesla-occasion kan worden geleaset. De terugkoopverklaring van Tesla gebruiken wij nooit, we houden ze zelf zo lang mogelijk, zeker omdat EV’s minder onderhoud nodig hebben. We willen ook een marktplaats opzetten voor particulieren en bedrijven die hun Tesla kunnen uploaden en te koop aanbieden. Als dat klaar is, gaan we naar het buitenland.

Over Mistergreen

Leasemaatschappij Mistergreen is gevestigd in Amsterdam en telt zo’n twaalf medewerkers. Het bedrijf groeit hard en uitbreiding staat op het programma, waardoor het personeelsbestand het komende jaar naar verwachting wordt uitgebreid met 5 fte. De vloot bestaat uit ruim 700 EV’s. Dit jaar moet het aantal auto’s in de vloot in Nederland verdubbelen naar 1.400 EV’s. Mark Schreurs en Florian Minderop zijn beide eigenaar en vormen samen de directie van Mistergreen. Mark focust op sales, marketing en de laadinfrastructuur, Minderop op strategie, finance, hr en backoffice.

Interview Mistergreen: Ons doel is wereld­wijde expansie | Automotive Online
Florian Minderop en Mark Schreurs dga's van Mistergreen

Interview Mistergreen: Ons doel is wereld­wijde expansie

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Florian Minderop (l.): De terugkoopverklaring van Tesla gebruiken wij nooit.

Zo’n 95 procent van jullie vloot is nu een Tesla. Gaat dat de komende tijd veranderen nu steeds meer fabrikanten met een EV met hogere actieradius en lagere prijs komen?

Schreurs: “Heel snel zal dat nog niet gaan verwacht ik. Van veel van deze modellen is het aantal leveringen voor Nederland dit jaar nog erg beperkt.”

Hoe kennen jullie elkaar?

Minderop: “We kennen elkaar uit onze studententijd. We bleken dezelfde ideeën te hebben over de toekomst van elektrische auto’s en er zijn niet veel mensen die toen al deze visie deelden. Ons doel is zoveel mogelijk mensen in een elektrische auto te krijgen. Met die gedachte zijn we aan de slag gegaan met Mistergreen.”

 

‘We hebben dezelfde ideeën over de toekomst van elektrische auto’s.’

 

Is het een voordeel dat jullie beiden uit de banksector komen?

Schreurs: “Ons bedrijf is in ieder geval anders opgebouwd dan een traditioneel leasebedrijf. De meeste mensen die een bedrijf willen starten, kloppen eerst aan bij een bank. Wij hebben eerst contracten verzameld en zijn toen pas naar de bank gegaan. We willen niet bankafhankelijk zijn en de financiering zo goedkoop mogelijk houden. Zo zijn we gestart met crowdfunding en hebben ervoor gekozen om obligaties uit te geven.”

Jullie verwachten dat elektrisch rijden verder groeit naarmate het leasen goedkoper wordt. Hoe kun je daar zelf in bijdragen?

Minderop: “We adviseren om naar de total cost of ownership te kijken in plaats van alleen naar de aanschafwaarde, die nu nog vaak hoger is dan van een conventioneel aangedreven auto. De batterij kun je bijvoorbeeld zien als een voorschot op de brandstofkosten, die juist weer lager zijn. Hoewel de prijzen aan de laadpaal vaak nog erg ondoorzichtig zijn. Mede daarom zijn we ook in laadpalen gestapt: die bieden we alleen aan in de Randstad. Laden is gratis voor onze klanten.”

Schreurs: “Een leasecontract loopt vaak nog tussen de 40 en 60 maanden. Wij willen veel meer flexibiliteit in onze contracten aanbrengen. Het heet nu nog lease, maar straks is het een abonnement. We kruipen steeds dichter tegen Uber en Lyft aan en transformeren meer naar een it-bedrijf dan een leasebedrijf.”

Wat is het verdienmodel achter de laadstations?

Minderop: “Onze stations zijn whitelabelstations. We verhuren via onze businessunit Chargemedia de laadstations. Op dit moment zijn Travelcard, Vandebron en NLE onze klanten, maar we zijn ook in gesprek met buitenlandse energiemaatschappijen.”

Jullie waren, samen met Fastned, zes jaar geleden de eerste aanbieders van snellaadstations langs hoofdwegen. Inmiddels is Shell ook ingestapt en zijn jullie in een juridische strijd verwikkeld. Tot nu toe hebben jullie alleen nog maar verliezen moeten incasseren. Hoe gaan jullie daarmee om?

Schreurs: “We zijn erg teleurgesteld in het rechtssysteem in Nederland. Ook heerst er veel onbegrip. Zes jaar geleden kon je inschrijven bij de Staat in een officiële procedure voor concessies voor laadplekken langs de snelweg. Wij en Fastned hebben onze nek uitgestoken. We hebben in anderhalf jaar ruim 1,5 miljoen euro geïnvesteerd in de aanleg van snellaadstations. We hebben voor de markt uit geïnvesteerd. Geen enkele oliemaatschappij was toen geïnteresseerd in laadinfrastructuur. Nu mag Shell via de achterdeur gewoon snellaadpalen bij zijn stations plaatsen. Daar is al een shop aanwezig, terwijl wij geen voorzieningen mogen plaatsen bij onze stations. Dat vinden wij oneerlijke concurrentie. We zijn daarom in hoger beroep gegaan omdat we gelijk behandeld willen worden.”

P06 interview Florian Minderop nr2

Florian Minderop (42)

Woonplaats:  Amsterdam / Opleiding: bedrijfseconomie, UvA / Carrière: accountmanagement Fortis Bank (2002-2004), exportmanager Technical Lubricants (2004-2005), oprichting iGo (2005), oprichting Mistergreen (2007) / Privé: getrouwd, twee kinderen / Hobby’s: surfen, golfen, yoga, boksen, zwemmen, reizen en lezen in een hangmat.

Mark Schreurs (39)

Woonplaats: Laren / Opleiding: bedrijfseconomie, UvA / Carrière: bouwfonds Property Finance (2004-2007), oprichting Mistergreen Electric Lease (2007) / Privé: getrouwd, twee kinderen / Hobby’s: hockey, Tesla, SpaceX, mijn kinderen en reizen.

Een concessie betekent toch dat je ‘een vergunning van de overheid krijgt die anderen uitsluit’?

Schreurs: “Dat klopt, maar Rijkswaterstaat zegt nu ineens dat het om een vergunning gaat in plaats van een concessie. Dat is pertinent onjuist. De rechter doet daar binnenkort een uitspraak over. Er staat ook een interview met Rijkswaterstaat uit 2012 op Youtube, waarin een concessie van vijftien jaar wordt beloofd. Dat is natuurlijk essentieel om dergelijke investeringen terug te verdienen. Een snellaadstation kost 2 ton. We hebben ook officieel bij de notaris geloot voor de concessies. Benzinepomphouders en oliemaatschappijen wilden zich toen niet inschrijven. In 2013, lang na de loting, is door een ambtenaar van de Staat aan Michiel Langezaal (ceo van Fastned, red) terloops een e-mailtje gestuurd met daarin de boodschap dat het toch om een vergunning gaat in plaats van een concessie. Die e-mail hebben wij nooit ontvangen. Dat mailtje wordt nu opgevoerd als bewijs dat we hadden kunnen weten dat het om een vergunning in plaats van een concessie ging. De Staatscourant heeft ook de aankondiging van de concessie drie keer veranderd. Het verhaal klopt niet en dat gaan we bewijzen. Door in de laadpaalbranche te stappen, smoort Shell innovatie in de kiem. De groei van New Motion zal onder de vleugels van Shell worden geremd. Een oliemaatschappij wil in eerste instantie olie verkopen, wij willen meer EV’s op de weg.”

Klopt het dat er vanuit Tesla is gereageerd op jullie bestelling van duizend Tesla’s Model 3?

Schreurs: “Dat klopt. Een voorbeeld van het voordeel dat wij hebben ten opzichte van traditionele leasemaatschappijen. Wij leggen ons immers volledig toe op EV’s. Toen het mogelijk werd om met een aanbetaling van duizend euro een Tesla Model 3 te reserveren, hebben wij samen met NLE geprobeerd er in één keer duizend te bestellen. Tesla was na deze pre-order bang voor beursspeculatie. Het hoofdkantoor van Tesla belde dat de deal niet door kon gaan. Uiteindelijk hebben we er 600 besteld en kunnen we altijd bijkopen als een klant zich meldt.”

‘Door in de laadpaalbranche te stappen, smoort Shell innovatie in de kiem.’

Overwegen jullie uitbreiding naar het buitenland?

Minderop: “Zeker, dit jaar nog. We weten niet waar, alleen dat het een Engelstalig land zal zijn. Dat kan dus Engeland zijn, maar ook de Verenigde Staten. We willen in één keer een grote markt pakken.”

Wanneer gaat dit gebeuren?

Minderop: “We zijn bezig met een upgrade van ons platform: Mistergreendirect. Daarmee kan iemand via zijn smartphone binnen drie minuten een Tesla bestellen. Ook werken we aan een occasionshop waar binnen drie minuten een Tesla-occasion kan worden geleaset. De terugkoopverklaring van Tesla gebruiken wij nooit, we houden ze zelf zo lang mogelijk, zeker omdat EV’s minder onderhoud nodig hebben. We willen ook een marktplaats opzetten voor particulieren en bedrijven die hun Tesla kunnen uploaden en te koop aanbieden. Als dat klaar is, gaan we naar het buitenland.

Over Mistergreen

Leasemaatschappij Mistergreen is gevestigd in Amsterdam en telt zo’n twaalf medewerkers. Het bedrijf groeit hard en uitbreiding staat op het programma, waardoor het personeelsbestand het komende jaar naar verwachting wordt uitgebreid met 5 fte. De vloot bestaat uit ruim 700 EV’s. Dit jaar moet het aantal auto’s in de vloot in Nederland verdubbelen naar 1.400 EV’s. Mark Schreurs en Florian Minderop zijn beide eigenaar en vormen samen de directie van Mistergreen. Mark focust op sales, marketing en de laadinfrastructuur, Minderop op strategie, finance, hr en backoffice.